Ondanks Model 8 nog in Nationaal Register

ACR
Topic Starter

Ondanks Model 8 nog in Nationaal Register

#1 , 18 dec 2015 15:36

Beste forumgebruikers,

Het volgende bezorgt me enige kopzorgen: Ik liet me in 2013 uitschrijven in Belgie om naar het buitenland te verhuizen. De dag van mijn afvoering kreeg ik een Model 8 van mijn gemeentedienst in Antwerpen.

Nu 2015, na een verblijf van bijna 2 jaar in het buitenland, wil ik me aanmelden bij de Belgische ambassade, o.a. om me er een nieuw paspoort te laten maken. De ambassade belde me vandaag om te melden dat ik nog in het Nationaal Register in Belgie sta ingeschreven, met alle nadelige gevolgen vandien.

Ik kan me niet inschrijven, kan me geen paspoort of ID laten maken en (bijzonder onfortuinlijk) ik vermoed dat ik al die tijd in Belgie als werzoekende geregistreerd stond. Een spoedprocedure voor een paspoort kan ik opzetten, maar kost me zo'n 265 EUR.

Wat kan ik ondernemen om dit recht te zetten? En hoe kan zo'n fout voorkomen?
Komt de dienst tegemoet in het geval fouten werden gemaakt?

Alvast bedankt voor uw reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 18 dec 2015 16:45

Maar hebt u dat Model 8 nog dat men uitgereikt had? Want dat fungeert bij de consulaire post in het buitenland wel degelijk als bewijs.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

ACR
Topic Starter

#3 , 18 dec 2015 17:01

Ik heb dat Model 8 aan onze consul gegeven, met alle verdere identiteitspapieren.

Helaas kunnen ze me niet verderhelpen omdat ik in het Register toch nog zichtbaar ben.
Er moet in 2013 een fout gemaakt zijn, waardoor ik én uitgeschreven, én gergistreerd ben gebleven.

Wat me vooral zorgen baart, is dat ik dringend een paspoort nodig heb, en dat ik niet zeker ben wie me dat nu gaat uitleveren.

Reclame

Xenophon

#4 , 18 dec 2015 20:55

Ik begrijp niet dat ze daar lastig over doen want het model 8 heeft bewijskracht. Ze moeten maar instructies vragen in Brussel. Wat er ook gebeurt, zorg dat u dat document terugkrijgt want indien er ooit een dispuut is over uw inschrijving dan is dat het enige waar u op kan terugvallen. Ik zeg maar iets: fiscaal domicilie, een eventuele dagvaarding die werd betekend....

Scan het document in en mail het naar de dienst bevolking in Antwerpen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Administratief recht”