problemen erfenis

aceke
Topic Starter

problemen erfenis

#1 , 11 sep 2025 17:24

korte schets:
Schoonvader overleden, schoonmoeder naar rusthuis.
Erfenis niet verdeeld omdat schoonmoeder nog in huis wilde kunnen komen.
schoonmoeder staat onder bewind.

Nu 4 jaar later mag het huis verkocht worden, wij als erfgenaam willen het kopen aan de geschatte prijs (deze is laag omdat het huis al 4 jaar niet meer onderhouden is en onderkomen)
andere erfgenaam gaat hiermee akkoord.

wij hebben een bod gedaan en hebben via de bewindvoerder een mail gehad met de bevestiging dat het huis aan ons zou verkocht worden.
maand later horen wij dat de vrederechter het huis openbaar wilt verkopen omdat er nog andere geinstereseerde zijn...

Dit kan toch zomaar niet?

bosprocureur

#2 , 11 sep 2025 17:33

Tja, de vrederechter houdt dus in de eerste plaats rekening met de belangen van uw schoonmoeder. En als hij/zij denkt dat er een hogere prijs te halen valt...

aceke
Topic Starter

#3 , 11 sep 2025 17:35

Tja, de vrederechter houdt dus in de eerste plaats rekening met de belangen van uw schoonmoeder. En als hij/zij denkt dat er een hogere prijs te halen valt...
de vrederechter heeft wel eerst haar akkoord gegeven voor de verkoop aan ons:

Geachte

Ik kon inmiddels het dossier bespreken met de Vrederechter.

Omdat u reeds deels mede-eigenaar bent heeft de Vredegerecht geoordeeld dat er woning aan jullie mag verkocht worden overeenkomstig het bod.

De notaris dient nu verder alles te regelen voor de verkoop en voor de nodige attesten te zorgen ( epc enz) en vervolgens een ontwerp van akte op te stellen.

Vervolgens dient er een machtiging door de Vrederechter goedgekeurd te worden waarna de akte kan ondertekend worden.

Uw zus dient uiteraard hiermee ook akkoord te gaan zodat ik voorstel dat de notaris alle partijen uitnodigt op een vergadering zodat verder het nodige kan gedaan worden.

Ik zal de notaris aanschrijven om een vergadering te beleggen.

Reclame

aceke
Topic Starter

#4 , 11 sep 2025 18:14

Bovendien hebben de advocaten van de beide erfgenamen gevraagd voor een verzoening met de bewindvoerder, deze heeft positief gereageert maar de vrederechter weigert deze? (ander familie lid dat interesse heeft is een nicht, geen erfgenaam)

Geachte Meester,

In antwoord op uw mail van 07/08/2025 kan ik U meedelen dat ik meester xxx reeds op 29/07/2025 heb meegedeeld dat er geen sprake meer kan zijn van een onderhandse verkoop. Er is immers te veel ruzie in de familie omtrent dit onroerend goed.

Gezien de betwistingen en de interesse van meerdere familieleden is de openbare verkoop de enige juiste weg om het goed te verkopen aan de meestbiedende.

Iedere geïnteresseerde koper, familie of buitenstaander zal aan deze openbare verkoop kunnen deelnemen.

Met vriendelijke groeten.

bosprocureur

#5 , 11 sep 2025 18:41

Dus toch...

Erfgenaam word je pas als er een erfenis openvalt, als de erflater dus overleden is.

Hier heb je te maken met iemand die zorg nodig heeft en in de toekomst nog meer nodig kan hebben, en die moet beschermd worden. Het is in haar belang dat de hoogste prijs behaald wordt, en ik kan zeer goed begrijpen dat een vrederechter dan kiest voor een openbare verkoop. Dat is niet alleen zijn goed recht, maar mijns inziens gewoon zijn plicht.

Het zou trouwens veel eenvoudiger zijn als u hier onmiddellijk alle relevante gegevens doorgeeft; zo hebt u meer kans op een deugdelijk antwoord.

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 sep 2025 19:00

Erfgenaam is effectief niet van toepassing en speelt geen enkele rol. Dat gebeurt hier trouwens regelmatig: mensen die zichzelf als erfgenaam omschrijven van iemand die nog leeft.

Ik lees ook niet dat vrederechter akkoord was om te verkopen. Wel dat de bewindvoerder schrijft dat de vrederechter akkoord was.

En als er iemand een hogere prijs wil betalen, is de geschatte prijs te laag. Vrederechter en bewindvoerder hebben de morele en wettelijke plicht om een zo hoog mogelijke prijs te behalen voor de persoon onder bewindvoering.

aceke
Topic Starter

#7 , 11 sep 2025 19:11

Dus toch...

Erfgenaam word je pas als er een erfenis openvalt, als de erflater dus overleden is.

Hier heb je te maken met iemand die zorg nodig heeft en in de toekomst nog meer nodig kan hebben, en die moet beschermd worden. Het is in haar belang dat de hoogste prijs behaald wordt, en ik kan zeer goed begrijpen dat een vrederechter dan kiest voor een openbare verkoop. Dat is niet alleen zijn goed recht, maar mijns inziens gewoon zijn plicht.

Het zou trouwens veel eenvoudiger zijn als u hier onmiddellijk alle relevante gegevens doorgeeft; zo hebt u meer kans op een deugdelijk antwoord.
Wij zijn voor 25% erfgenaam en de zus ook, persoon onder bewind is voor 50% eigenaar.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 sep 2025 22:21

Zoals reeds geschreven u bent geen erfgenaam.
U bent voor 25% eigenaar .
En voor een van de partijen is er een bewindvoerder.

Er is een verkoop gevraagd maar nu een mogelijk probleem ... met bewindvoerder zal het steeds de vrederechter zijn die beslist via een vonnis gelet op bovenvermelde feiten.
Bewindvoerder is dus niet diegene die kan beslissen over verkoop of aanvaarding van het bedrag...wel diegene die belangen van de onder bewind gestelde moet verdedigen.

Terug naar “Kopen”