Zoon zit op kot, ex vraagt 250 euro kosten te betalen aan haar

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
gino van den bulck
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zoon zit op kot, ex vraagt 250 euro kosten te betalen aan haar

#1 , 20 okt 2025 16:13

Onderwerp: Onderhoudsbijdrage voor 21-jarige zoon – Kan ik weigeren of heronderhandelen?

Beste forumleden,Ik zoek dringend advies over een conflict met mijn ex-partner inzake de onderhoudsbijdrage voor onze 21-jarige zoon. Hieronder leg ik de situatie kort en bondig uit:Achtergrond:Mijn zoon (21 jaar) studeert aan Thomas More in Mechelen en woont op kot.
Hij heeft een job bij de NMBS en draagt zelf bij aan zijn huishuur.
Met mijn ex-partner had ik een mondelinge overeenkomst: mijn zoon vraagt mij geld wanneer hij het nodig heeft (bijv. voor studies, sport, woordbehandeling, etc.), en ik stort dan een passend bedrag. Dit werkt al geruime tijd goed en voorkomt vaste maandelijkse verplichtingen, gezien mijn financiële situatie.

Huidige conflict: Mijn ex eist nu plots dat ik €250 per maand stort voor de kosten van ons kot, met terugwerkende kracht vanaf september.

Zij heeft een advocaat ingeschakeld die mij sommeert dit bedrag te betalen.
Ik heb haar uitgelegd dat dit onmogelijk is:Ik ben alleenstaande ouder met een beperkt inkomen, net voldoende om rond te komen.
Ik heb nog een andere zoon voor wie ik regelmatig kosten betaal (schoolrekeningen, sport, etc.).
Ik sta op het punt te verhuizen, wat waarschijnlijk leidt tot hogere huur.
Er hangt een belastingaanslag van ca. €1.400 boven mijn hoofd, die ik mogelijk op afbetaling kan regelen, maar die mijn budget nog verder onder druk zet.

Mijn financiële limiet:
Ik wil best bijdragen, maar €250 is onbetaalbaar. Een maximum van €100-150 per maand zou haalbaar kunnen zijn, afhankelijk van mijn situatie. Ik heb geen vast inkomen dat dit toelaat en vrees dat een vaste verplichting mij financieel zou ruïneren, waardoor ik voor niemand (inclusief mezelf) kan zorgen.Vragen:Ben ik wettelijk verplicht dit bedrag te betalen? (Zelfs al kan ik het niet dragen?)
Kan ik dit betwisten of heronderhandelen, bijv. via de vredegerecht of een onderhoudsregeling op maat (gebaseerd op inkomen en noden)?
Wat zijn mijn opties als er een procedure komt? Moet ik een advocaat nemen of kan ik pro deo/pro bono hulp krijgen? (Ik heb lage inkomsten.)
Heeft de job en zelfredzaamheid van mijn zoon (21 jaar) invloed op mijn verplichting?

Ik sta met mijn rug tegen de muur en hoop op praktisch advies of ervaringen van anderen in gelijkaardige situaties. Alvast bedankt voor jullie hulp!Met vriendelijke groet,

Gino VdB

Reclame