Ex sleept aan verkoop huis

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
ashbrauw
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ex sleept aan verkoop huis

#1 , 12 nov 2025 17:53

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag over de verdeling van de woning die ik samen met mijn ex-partner heb gekocht. Wij zijn inmiddels gescheiden, maar de woning is nog niet verdeeld.

Na zijn vertrek uit de woning (na politieoptreden) woon ik samen met onze drie kinderen tijdelijk alleen in de gezinswoning. Mijn ex huurt momenteel een woning, terwijl ik sinds ongeveer twee jaar de maandelijkse hypotheeklasten (via het Woningfonds) volledig betaal.

De woning is intussen te koop gesteld, maar de procedure verloopt erg traag omdat mijn ex-partner de verkoop lijkt aan te slepen. Op verzoek van de rechtbank is er een makelaar aangesteld om een schatting van de woning te maken.

De gerechtsmakelaar kwam echter tot een veel lagere waardebepaling dan drie onafhankelijke makelaars die ik zelf heb laten komen. Dit verschil lijkt mede te komen doordat mijn ex bij de gerechtsmakelaar bepaalde gebreken aan het huis heeft benadrukt. Nochtans werd de woning ongeveer tien jaar geleden volledig gerenoveerd.

Mijn ex-partner heeft aangegeven de woning te willen overnemen en heeft een bod gedaan dat €25.000 boven de schatting van de gerechtsmakelaar ligt. Ondanks dit bod ben ik niet akkoord, gezien het grote verschil met de marktwaarde volgens de drie onafhankelijke makelaars.
Ik vrees bovendien dat mijn ex-partner de aankoop bewust wil laten aanslepen om de situatie te rekken en de verkoop te vertragen. Ondertussen willen mijn kinderen graag verhuizen naar een andere woning, omdat het huidige huis – na alles wat er gebeurd is – niet langer een aangename of veilige plek is om te wonen.
Mijn vraag is dan kan ik dit doen en wat zijn de implicaties?
Bij voorbaat dank.
Excuses voor dit lange thread.

Sirkii

#2 , 12 nov 2025 18:46

Lastige casus. Makelaars overschatten dikwijls in de hoop een verkoopsdeal binnen te halen. …. En achteraf te zakken in prijs. Breng ook de makelaarsverkoopskosten in mindering om een prijs overeen te komen.

basejumper

#3 , 12 nov 2025 22:02

Beste

U hoeft niet akkoord te gaan met zijn bid. Finaal zal er dan een openbare verkoop georganiseerd worden waarbij uw ex ook kan bieden. Maar als er andere bieders zijn kan de prijs mogelijk hoger gaan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

basejumper

#4 , 12 nov 2025 22:02

Beste

U hoeft niet akkoord te gaan met zijn bid. Finaal zal er dan een openbare verkoop georganiseerd worden waarbij uw ex ook kan bieden. Maar als er andere bieders zijn kan de prijs mogelijk hoger gaan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”