Fout van de vakbond? Terugvordering van uitkering werkloosheid

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Janao
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Fout van de vakbond? Terugvordering van uitkering werkloosheid

#1 , 09 dec 2025 15:27

Mijn partner kreeg een terugvordering van uitkering werkloosheid van de vakbond. Volgens ons ligt de fout bij de vakbond en/of de werkgever en we zijn op zoek naar wat advies. Ik probeer de situatie zo kort en duidelijk mogelijk te schetsen;

Vorig jaar (2024) had hij recht op minder dagen betaald verlof aangezien hij het jaar ervoor (2023) een deel binnen IBO (soort leercontract) gewerkt heeft. In januari 2024 nam hij een aantal dagen verlof op, waardoor hij niet voldoende dagen overhield voor de collectieve sluiting in juli en augustus 2024. Zijn werkgever gaf aan dat hij tijdelijke werkloosheid moest aanvragen bij de vakbond, wat hij ook deed. De vakbond heeft zijn loonfiches opgevraagd en na controle de uitkering goedgekeurd. Deze controle gebeurde pas in november en de uitkering pas in december, dus ze hadden zicht op bijna een volledig jaar aan loonfiches en een document waarin stond dat hij recht had op minder dagen betaald verlof.

Een jaar later krijgt hij een brief van de vakbond dat dit bedrag na controle van de RVA terugbetaald moet worden. De uitleg van de vakbond is dat aangezien hij vrijwillig verlof opnam in januari, en dit niet gespaard heeft tot juli/augustus hij geen recht had op deze uitkering. Maar de vakbond had alle info om de uitkering te weigeren op het moment zelf, wat ze niet deden en waar ze dus in de fout gingen volgens ons. En de werkgever verzekerde hem in januari dat dit in orde ging komen, en gaf geen economische werkloosheid aan maar collectieve sluiting aan in juli/augustus (bij economische werkloosheid had hij blijkbaar wél recht gehad op uitkering).

Bij de vakbond zeggen ze dat dit terugbetaald moet worden en dat hij anders op een zwarte lijst terecht kan komen. Ik vond ze zelf nogal dreigend overkomen terwijl zij eigenlijk in de fout gegaan zijn.

Ik nam ook contact op met de RVA, maar zij kunnen in dit dossier blijkbaar niks betekenen. Aangezien de uitkering en de terugvordering rechtstreeks van de vakbond komen. Op de website van de RVA staat wel dat als de uitbetalingsinstelling een fout maakt, en dit later dan 3 maanden nadien pas probeert recht te zetten, je dit niet terug moet betalen. Dus ik had gehoopt dat ze tussen konden komen, maar dat is dus niet zo.

Dus mijn vraag, wat doen we dan? Dit zijn een aantal dagen waarop mijn partner dan gewoon géén inkomen heeft gekregen als hij dit moet terugbetalen. De fout ligt mijns inziens helemaal niet bij hem. Zijn werkgever/sociaal secretariaat had in januari zijn verlof moeten weigeren (met zicht op collectieve sluiting in de zomer) én de werkgever had zijn werkloosheid anders moeten aangeven én de vakbond had zijn uitkering niet goed mogen keuren.

Maar hoe pakken we dit dan het best aan? Contacteren we de klachtendienst van de vakbond, of proberen we dit via de werkgever recht te trekken? Alle tips meer dan welkom.

Alvast bedankt.

Reclame