Loon

TestBrussel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Loon

#1 , 26 mar 2025 13:36

Hoi,

Ik heb 27 jaar ervaring in de IT-wereld, gevolgd door 9 jaar als zelfstandige, ook in de IT.

In totaal heb ik dus 36 jaar ervaring in de IT-wereld.

Hoewel ik al 9 jaar als zelfstandige werk, vraag ik me af welk tarief ik jaarlijks zou moeten hanteren.

Momenteel werk ik als zelfstandige voor een bedrijf. Vorig jaar heb ik €150.000 inclusief btw ontvangen. Is dit een acceptabel bedrag?

Negen jaar geleden werkte ik in loondienst met een brutoloon van €5.200, een bedrijfswagen met tankkaart en een groepsverzekering. De reden waarom ik destijds vertrokken ben, houd ik liever privé.

Stel dat ik daar nog steeds zou werken en mijn loon werd geïndexeerd, hoe zou dit bedrag zich dan verhouden tot de €150.000 inclusief btw die ik nu verdien?

Ik werk de standaarduren van een bediende en neem verlof zoals een 'standaard' bediende.

Bedankt voor jullie antwoorden!

LeenW

#2 , 26 mar 2025 13:58

U bent zelfstandige, dat wil zeggen dat u zelf uw uurtarief bepaalt. Vergelijken met een werknemer is dan ook irrelevant.

TestBrussel
Topic Starter

#3 , 26 mar 2025 15:31

Maar het zou toch leuk zijn om te weten of het een slecht, gemiddeld of goed loon is.
Als iemand mij zegt dat hij als bediende vb 6.000 euro bruto verdiend. Een bedrijfswagen met tankkaart heeft en vakantie-/eindejaarspremie heeft dan weet ik dat dit een goed loon is.
Met de 150.000 euro kan ik die inschatting niet maken. Daarom de vraag.

Reclame

LeenW

#4 , 26 mar 2025 15:47

U kan kosten aftrekken, een werknemer niet. U zit met sociale bijdragen, een werknemer niet. Dan zijn er nog de verschillen in sociale zekerheid en pensioenen. Het blijft appels met peren vergelijken.

TestBrussel
Topic Starter

#5 , 26 mar 2025 15:58

Ik ben akkoord dat het niet 1 op 1 is. Maar nu tast ik in het duister. Daarom de vraag.

Sirkii

#6 , 26 mar 2025 16:09

Uw uurtarief (excl btw) hangt af van uw skills en de gegeerdheid ervan op de markt…. Er zijn er die 500€/dag krijgen - da s 110k€ excl per jaar voor 220 dagen. Securityexperten kunnen tot het dubbel krijgen (en meer). Lage IT profielen (veel) minder.

Je moet je “businesscase” maken: kosten aftrekken (SZ, autoo, ev agent vergoeden, …) en lager pensioen en geen vakantiegeld/eindejaarspremie, …. Voorts een “bibberpremie” wegens meestal geen opzegvergoeding bij einde contract.

Simpel: doe een paar sollicitaties op je profiel/skills en je weet wat je waard bent op de arbeidsmarkt. …

Terug naar “Loon”