PC 220 - Functieclassificatie en Loon

puttemanp
Topic Starter

PC 220 - Functieclassificatie en Loon

#1 , 01 jun 2026 18:59

Sinds oktober 2025 ben ik aan het werk bij een KMO als Account Manager voor Vlaanderen. Er werd een loon en bonusregeling afgesproken.

Door wat akkefietjes met uitbetaling van maaltijdcheques (aanpassing 1€ vanaf 1 januari 2026) en uitbetaling ecocheques 2025 (nog steeds niet gekregen, referteperiode was 1 januari tot 31 december) ben ik eens dieper in m'n loonbrief gedoken.

Op loonbrief staat functie 'Account Manager', classificatie 4.

Als ik echter op werk.belgie.be PC 220 opzoek, zie ik dat vertegenwoordiger (wat m'n eigenlijke job is, ik ga de baan op om nieuwe klanten aan te brengen, contracten te bespreken, deals te sluiten, vertrouwensrelaties op te bouwen,...) in classe 6 zit. Bovendien is het barema een loopbaanbarema, en geen ervargingsbarema. Vermits ik een loopbaan heb van 36 jaar kom ik in de hoogste looncategorie.

Probleemstelling: het loon dat in m'n contract staat is zo'n 900 te laag. Hoe ik het ook bekijk, ik vind in de tabellen nergens het afgesproken loon terug. Het dichtste dat ik in de buurt kom is categorie 4 met 16 jaar loopbaan.

Ik heb dit donderdag aan m'n werkgever gemeld. Die ging dit bekijken met Partena. Als ex werkgever weet ik dat als zoiets gebeurd het antwoord meestal binnen de 24 uur in de mailbox van de werkgever zit.
Vandaag stelt de werkgever me het volgende voor: ik heb nog geen nieuws van Partena maar ik wil je volgend voorstel doen:
- uitbetaling van het correcte loon volgens de correcte classificatie vanaf 1/7/2026
- halvering van de bonusregeling van 30% naar 15%
Hij ziet het niet zitten om alles retroactief sinds oktober 2025 te corrigeren.

Mijn eerste antwoord was dat wat hij voorstelt niet echt wettelijk OK is. Het feit dat hij me dit voorstel doet wil voor mij zeggen dat hij weet dat er een fout gebeurd is. Ik weet ook waar en hoe de fout gebeurd is.
In categorie 4 vind je 'sales promotor'. Werkgever heeft wellicht Partena gebeld met de melding: ik ga een sales aanwerven, bezorg me het loon.
Sales promotor is echter iemand die in supermarkten demonstraties en proeverijen doet, of nog een merchandiser die in winkels POS materiaal gaat installeren.
Mijn taak is wel degelijk vertegenwoordiger, en ik zou zelf kunnen argumenteren dat ik in categorie 7 val vermits ik ook de taken van Key Account Manager op mij neem.

Ik voel me heel slecht bij het voorstel van de werkgever. Hij WEET dat hij fout zit, en wil dit corrigeren aan de laagst mogelijke kost voor hem (verlaging bonusregeling).
Langs de andere kant, als ik het niet aanvaard, teken ik m'n doodsvonnis bij die werkgever.

Enig advies?

P.

Reclame