Loonsvermindering door groepsverzekering

frits123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Loonsvermindering door groepsverzekering

#1 , 23 okt 2019 16:01

Sinds enkele maanden wordt er van mijn loon een bedrag afgehouden voor een groepsverzekering. Het is het type verzekering waarvoor er normaal gezien een deel betaald wordt door de werkgever en een deel door de werknemer. In mijn contract dat ik een 3-tal jaar geleden tekende staat echter dat de groepsverzekering volledig betaald wordt door de werkgever. Ik heb mijn werkgever hierover aangespreken en heb te horen gekregen dat dit "een fout in het contract" is en dat ik binnenkort een extra document zal moeten tekenen waarin ik verklaar akkoord te gaan met deze regeling.

Het probleem is volgens hen dat er in de firma een 15-tal mensen zijn met een contract dat zegt dat de groepsverzekering volledig door de werkgever betaald wordt. 20 andere mensen hebben een contract waarin wel opgenomen is dat de werknemer een deel zelf betaalt. Mijn werkgever zegt dat het niet eerlijk is om verschillende regelingen te hebben en heeft daarom beslist dat iedereen nu moet betalen. Bovendien wordt er extra loon ingehouden om alle vorige maanden sinds het begin van mijn contract ook nog te innen. Hierdoor verlies ik nu 6% netto loon.

Uiteraard wil ik hier niet mee akkoord gaan. Ik heb nog nooit loonsopslag gekregen en val hierdoor terug op een nettoloon dat minder is dan hetgene waaraan ik gestart ben.

Ik werk voor een kleine KMO waar er geen vakbond is. Wat zijn mijn mogelijkheden? Indien ik ander werk zou zoeken kan ik dan alsnog mijn huidige werkgever dwingen om mijn contract na te leven en mij het ingehouden loon te storten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 nov 2019 18:06

U hebt al die jaren al belasting betaald en nu gaat de werkgever terugvragen...
U hoeft niet akkoord te gaan ...gaat werkgever ook de extra kosten van herberekening van uw belastingen betalen?

Reclame

Terug naar “Loon”