mondelinge overeenkomst wordt niet nagekomen

divus2001
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

mondelinge overeenkomst wordt niet nagekomen

#1 , 18 mar 2016 20:37

Hallo,
Kan iemand me helpen bij volgende casus.
Naast mijn hoofdjob geef ik ook nog enkele uurtjes les per week.
Toevallig vroeg de school waar ik werk aan mijn werkgever (hoofdjob) om enkele presentaties te komen geven voor een breed publiek (dus niet alleen voor cursisten, maar voor alle mogelijke geïnteresseerden). Deze vraag kwam er VOOR ik effectief werkte in deze school.
Toen werd er mondeling bij verteld dat dit vergoed zou worden. Ik ( en enkele andere collega's) was akkoord om dit te doen.
Enfin... enkele maanden later vinden deze presentaties plaats, toevallig op een avond waarop ik normaal les zou geven. Voor alle duidelijkheid: het onderwerp van de presentatie is totaal anders als de les die ik normaal geef (niets met elkaar te maken).
De dag NA de presentatie meldt de school mij dat mijn collega betaald wordt, maar ik niet omdat ik werknemer ben van de school. Dit is me op voorhand niet gezegd geweest, er werd altijd van vergoeding gesproken. Zelfs indien de les op een andere avond dan mijn lesavond zou plaatsvinden, zou ik niet betaald worden. Ik heb zelfs voorgesteld om ter compensatie op een andere avond waarop presentaties gegeven worden (niet op mijn lesavond) te komen helpen (gratis!!!). Indien ik die presentatie niet gaf en gewoon aanwezig was zonder meer, zou ik evenveel verdiend hebben.
Ik heb dus 1,5 weekend voor niets gewerkt en mag mijn andere lessen versneld geven (en dus voorbereiden, ik heb dus niks gewonnen). Ik heb ook presentatie en slides ter beschikking gesteld die werden verdeeld onder alle aanwezigen.
Nu is de vraag: kan dat zomaar?
Ik heb niets getekend, alles is mondeling geregeld. Dus dat is zwak punt.
Anderzijds werd mijn presentatie uitgedeeld en ik heb dat ook nooit schriftelijk bevestigd dat dit mocht... (auteursrecht??? als zij zich niet houden aan afspraken, mag ik dat ook?). Zelfs mijn job als leraar is nog steeds niet ondertekend in een contract, zou er dus elk moment mee kunnen stoppen.
Kan ik hier iets aan doen? Ik heb toch ook wel nog rechten...
Ik voel me dik in't zak gezet! :roll: :roll: :roll:
Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 19 mar 2016 07:38

school = overheid of welke soort hoofdjob?

divus2001
Topic Starter

#3 , 19 mar 2016 10:00

School is inderdaad Vlaamse Gemeenschap (avondoverwijs) en hoofdjob is privé-sector, hebben dus niets met elkaar te maken op dat vlak. De school heeft aan mijn bedrijf gevraagd aantal presentaties te verzorgen, dus niet rechtstreeks aan mij. Ik heb aan mijn bedrijf mijn akkoord gegeven 1 van de presentaties te doen. Dit gebeurde 's avonds (dus niet in jobtime privé-bedrijf: zij moeten me zeker niet betalen, de school moet me betalen).

Reclame

denlowie

#4 , 19 mar 2016 10:18

De school heeft aan mijn bedrijf gevraagd aantal presentaties te verzorgen, dus niet rechtstreeks aan mij. Ik heb aan mijn bedrijf mijn akkoord gegeven 1 van de presentaties te doen.

.
Het is wel u werkgever die u moet betalen !

Want de school heeft het aan u werkgever gevraagd, en niet aan u, en u werkgever heeft het u gevraagd, en u geeft aan u werkgever het akkoord gegeven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

divus2001
Topic Starter

#5 , 19 mar 2016 16:48

Nee, werd altijd voorgesteld als iets dat we na de uren konden doen tegen betaling door de school. Mijn hoofdwerkgever dient dus zeker niet te betalen.
Maar los daarvan: heb ik hier een been om op te staan of heb ik gewoon pech dat ik alleen mondelinge afspraken heb en moet ik er mij bij neerleggen?

Sperwer87

#6 , 19 mar 2016 17:38

De vraag is vooral of het de moeite waard is. Stel nu dat je de mondeling overeenkomst kan bewijzen gaat het hier niet over een groot bedrag. Is het daarom de moeite om de relatie met je werkgever te verzuren in iets wat je in de eerste plaats moeilijk ga kunnen bewijzen.

Gaat het echter om het principe en als je er echt voor wil gaan begin met een aangetekende brief te versturen.

JPV

#7 , 21 mar 2016 07:02

school betaalt je voor de lesopdracht. Die lesopdracht was voorzien binnen je uren en ongeacht dat dit plots over een ander onderwerp gaat, moet je daar niet extra voor betaald worden.

Gebruiker21

#8 , 21 mar 2016 10:22

school betaalt je voor de lesopdracht. Die lesopdracht was voorzien binnen je uren en ongeacht dat dit plots over een ander onderwerp gaat, moet je daar niet extra voor betaald worden.
Was ook mijn eerste gedacht: op de avond van de presentatie moest de topic starter sowieso werken, presentatie of niet. Hij werkt dus niet extra, maar geeft gewoon andere "leerstof" op dezelfde avond. Ik zie ook niet in waarom hij hier extra voor zou vergoed worden. OK, de andere invulling heeft misschien iets extra voorbereiding gekost, maar dit is eigen aan een job in het onderwijs, zou ik zo denken: lessen / presentaties voorbereiden hoort er gewoon bij. Dat door het wegvallen van die les, de andere iets sneller moeten gegeven worden, zou ik ook niet meteen als groot nadeel. Die leerstof is sowieso vorobereid, of deze nu in 11 of in 10 lessen moet gegeven worden, dat zal het verschil niet maken, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

divus2001
Topic Starter

#9 , 21 mar 2016 11:14

Er zijn toch enkele nuances:

-ten eerste en vooral: op voorhand hebben ze gezegd dat dit een betalende opdracht is... ze wisten toen ook al dat ik leraar was in hun school en ik vind dat ze TOEN reeds hadden moeten zeggen dat ik niet extra betaald ging worden.... dan had ik zelf de keuze kunnen maken!
-ten tweede: ze hebben me pas verteld dat ik niet betaald ging worden de dag NA de presentatie... ze wisten dit dus al vroeger en hebben dat bewust verzwegen (vind ik totaal niet correct)
-ten derde: ook al zou deze extra presentatie op een andere dag dan mijn lesavond geweest zijn, dan nog zou ik niet betaald worden... én had ik deze presentatie niet gegeven, dan had ik die avond 4u op een stoel kunnen zitten en niks doen en evenveel betaald worden (die presentatie was immers totaal geen onderdeel van de cursus en had er zelfs niks mee te maken)
-tenslotte: dit is het eerste jaar dat ik deze lessen geef en moet dus alles van 0 beginnen voorbereiden.... ik heb dus momenteel enorm veel werk met de lessen voor te bereiden en deze presentatie heeft me nog eens extra 1,5 weekend gekost... had ik geweten dat het gratis was, had ik dit niet aanvaard en had ik in dat 1,5 weekend heel veel werk kunnen steken in de voorbereiding van volgende lessen...

Ik vind het gewoon niet eerlijk dat men mij met verkeerde info gelokt heeft. Had ik geweigerd, had men ook deze presentaties niet kunnen laten doorgaan.... én school vraagt wel inschrijvingsgeld aan de deelnemers: dus zij verdienen er aan, positieve uitstraling voor hen en dat dus op mijn zweet. Ik ben dus tijd en geld verloren door die verkeerde info.
Als een loodgieter bij mijn buren buitenkomt en ik vraag hem dan om even naar mijn chauffage te komen kijken, moet ik zijn factuur dan ook niet betalen want aja, hij was er toch al?

En ja, dat hoort misschien bij het onderwijs, maar ik geef slechts 4u les... ik vind dus niet dat men dezelfde eisen aan mij kan stellen als aan iemand die fulltime lesgeeft. Ik ga al gratis naar deliberaties, bijscholingsavonden, infomomenten... en dat vind ik normaal. Een extra prestatie leveren waarvoor je betaald gaat worden en er dan op terugkomen, dat vind ik niet normaal. Of wel?

eylis

#10 , 21 mar 2016 11:25

moraal van het verhaal...zet altijd een( loon)afspraak op papier...Immers: stel nu nog dat je dit afspreekt met een ongelofelijk betrouwbaar persoon. Er kan altijd iets gebeuren wardoor die persoon die mondelinge afspraak niet meer kan nakomen: om het cru uit te leggen: ik meld aan mensen die het niet nodig achten een afspraak op papier te zetten: ik of u kunnen morgen doodvallen. En dan wéét nietmand dat we dit afgesproken hebben....

Als ik een tip mag geven voor poster: maak een berekening wat de loonkost normaal is van een les die je normaal geeft binnen je contract: (deel je maandloon door het aantal lestijden die je geeft) bereken de loonkost van je "speciale les" Trek het bedrag van een normale les af van de som voor de speciale les: want je hebt die speciale les waarschijnlijk gegeven binnen het kader "voordrachten en seminaries". Vraag de terugbetaling van de extra kost voor de "voordracht". Ps: een voordracht zit meestal in een andere ordegrootte van kostprijs omdat dit vaak om een éénmalige presentatie met biezondere onderwerpen/inhoud die niet in de algemene cursus zitten.

JPV

#11 , 21 mar 2016 11:30

Er zijn toch enkele nuances:

-ten eerste en vooral: op voorhand hebben ze gezegd dat dit een betalende opdracht is... ze wisten toen ook al dat ik leraar was in hun school en ik vind dat ze TOEN reeds hadden moeten zeggen dat ik niet extra betaald ging worden.... dan had ik zelf de keuze kunnen maken!
eze vraag kwam er VOOR ik effectief werkte in deze school.
Toen werd er mondeling bij verteld dat dit vergoed zou worden. Ik ( en enkele andere collega's) was akkoord om dit te doen.
je vertelt 2 verschillende zaken. eerst was je nog geen leraar, daarna wel.
-ten tweede: ze hebben me pas verteld dat ik niet betaald ging worden de dag NA de presentatie... ze wisten dit dus al vroeger en hebben dat bewust verzwegen (vind ik totaal niet correct)
je wordt wél betaald om die les te geven, maar niet voor extra voorbereidingen (wat nooit het geval is in het onderwijs)
-ten derde: ook al zou deze extra presentatie op een andere dag dan mijn lesavond geweest zijn, dan nog zou ik niet betaald worden... én had ik deze presentatie niet gegeven, dan had ik die avond 4u op een stoel kunnen zitten en niks doen en evenveel betaald worden (die presentatie was immers totaal geen onderdeel van de cursus en had er zelfs niks mee te maken)
maar dan moest je wettelijk wel betaald worden, wegens meeropdrachten.
-tenslotte: dit is het eerste jaar dat ik deze lessen geef en moet dus alles van 0 beginnen voorbereiden.... ik heb dus momenteel enorm veel werk met de lessen voor te bereiden en deze presentatie heeft me nog eens extra 1,5 weekend gekost... had ik geweten dat het gratis was, had ik dit niet aanvaard en had ik in dat 1,5 weekend heel veel werk kunnen steken in de voorbereiding van volgende lessen...
eigen aan het "luxeleven" van het onderwijs (de ""'s staan voor het sarcastische ervan, m'n vriendin is onderwijzeres, laat dat duidelijk zijn)

Ik vind het gewoon niet eerlijk dat men mij met verkeerde info gelokt heeft. Had ik geweigerd, had men ook deze presentaties niet kunnen laten doorgaan.... én school vraagt wel inschrijvingsgeld aan de deelnemers: dus zij verdienen er aan, positieve uitstraling voor hen en dat dus op mijn zweet. Ik ben dus tijd en geld verloren door die verkeerde info.
Als een loodgieter bij mijn buren buitenkomt en ik vraag hem dan om even naar mijn chauffage te komen kijken, moet ik zijn factuur dan ook niet betalen want aja, hij was er toch al?
als de loodgieter de uren bij jou factureert aan je buur, zal je dit niet moeten betalen. Een facturatie kan geen tweemaal. Als de buur er (terecht) problemen mee heeft, zal je wél moeten betalen.
En ja, dat hoort misschien bij het onderwijs, maar ik geef slechts 4u les... ik vind dus niet dat men dezelfde eisen aan mij kan stellen als aan iemand die fulltime lesgeeft. Ik ga al gratis naar deliberaties, bijscholingsavonden, infomomenten... en dat vind ik normaal. Een extra prestatie leveren waarvoor je betaald gaat worden en er dan op terugkomen, dat vind ik niet normaal. Of wel?
dat is normaal in het onderwijs. Tenzij voor zaken die in plageuren horen.

Gebruiker21

#12 , 21 mar 2016 11:31

Als u de vergelijking met de loodgieter doortrekt: stel dat u die loodgieter vraagt om naar uw chauffage te komen kijken, en hij zegt: "OK, ik kom dit volgende maand doen." en volgende week sluit u een onderhoudscontract af met die loodgieter (dus een vast bedrag per jaar voor al zijn interventies), zou u het dan eerlijk vinden dat u, bovenop de kosten van het onderhoudscontract, binnen drie weken nog eens extra moet betalen voor de interventie van uw loodgieter, die eigenlijk in het onderhoudscontract vervat zit?

Dit is zo'n beetje hetzelfde dan in uw geval: u werkte nog niet voor de school, en de school vroeg u een éénmalige presentatie te komen geven tegen betaling. U accepteerde. Maar in tussentijd bent u wel een langdurige opdracht bij de school, waar eigenlijk ook die éénmalige opdracht onder valt. Langs een kant dus normaal dat u niet extra betaald wordt bovenop het loon dat u al krijgt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

divus2001
Topic Starter

#13 , 21 mar 2016 11:51

Ter verduidelijking: de vraag om de presentatie te geven kwam er voor ik effectief aan de lessenreeks begonnen ben, daarmee bedoelde ik dus dat ik nog geen les gegeven had, maar wel al aangenomen was als leraar. Ze wisten toen dus al dat ik verbonden was aan de school.
Waarom zeggen ze dan op dat moment dat ik betaald ga worden? Konden dan evengoed gezegd hebben dat ik niet betaald ging worden voor de extra presentatie.
Ook ter verduidelijking: de extra presentatie was helemaal geen verplichting die hoorde bij het leraar zijn. Ik kon evengoed geweigerd hebben en dan hadden ze een ander onderwerp moeten zoeken... toevallig was het een onderwerp in mijn expertisedomein en toevallig op de avond dat ik lesgaf. Maar dat laatste maakt dus niet uit: ze gingen me nooit betaald hebben, ook al was het een andere avond dan mijn lesavond.

Het is dus allemaal maar dubbelzinnig. Ik vind persoonlijk dat ik misleid ben en deze presentatie is een extra opdracht die losstaat van het leraar zijn.
Als ze op jullie werk vragen om in het weekend 2 extra dagen te komen werken met de belofte dat deze uren zullen uitbetaald worden/gerecupereerd mogen worden, u aanvaardt dit en op maandag zegt men doodleuk dat men dat toch niet gaat doen omdat het "part of the job is", gaan jullie dat dan ook zomaar aanvaarden? Er moet een duidelijk onderscheid zijn tussen taken die bij de job horen en taken die er niet bij horen vind ik. Zoals eylis zegt: een les geleerd, gaat me geen 2de keer meer overkomen. Ik kan nog proberen de extra kost inderdaad terug te krijgen om toch nog iets te recupereren.

Enne.. ik denk dat de loodgieter die bij mijn buren geweest is, mij ook zijn verplaatsingsonkosten zal doorrekenen hoor, ook al was hij hier al. Dus die zal ook wel 2x betaald worden... denk niet dat hij ongelijk zal krijgen van de rechtbank moest ik beslissen die verplaatsingsonkosten niet te betalen.

JPV

#14 , 21 mar 2016 11:58

Ter verduidelijking: de vraag om de presentatie te geven kwam er voor ik effectief aan de lessenreeks begonnen ben, daarmee bedoelde ik dus dat ik nog geen les gegeven had, maar wel al aangenomen was als leraar. Ze wisten toen dus al dat ik verbonden was aan de school.
Waarom zeggen ze dan op dat moment dat ik betaald ga worden? Konden dan evengoed gezegd hebben dat ik niet betaald ging worden voor de extra presentatie.
je wordt betaald, alleen niet extra.
Ook ter verduidelijking: de extra presentatie was helemaal geen verplichting die hoorde bij het leraar zijn. Ik kon evengoed geweigerd hebben en dan hadden ze een ander onderwerp moeten zoeken... toevallig was het een onderwerp in mijn expertisedomein en toevallig op de avond dat ik lesgaf. Maar dat laatste maakt dus niet uit: ze gingen me nooit betaald hebben, ook al was het een andere avond dan mijn lesavond.
pech voor hen, want ze gingen het in dat geval wél moeten.
Het is dus allemaal maar dubbelzinnig. Ik vind persoonlijk dat ik misleid ben en deze presentatie is een extra opdracht die losstaat van het leraar zijn.
Als ze op jullie werk vragen om in het weekend 2 extra dagen te komen werken met de belofte dat deze uren zullen uitbetaald worden/gerecupereerd mogen worden, u aanvaardt dit en op maandag zegt men doodleuk dat men dat toch niet gaat doen omdat het "part of the job is", gaan jullie dat dan ook zomaar aanvaarden?
gezien ik niet als leerkracht werk: nee. Maar als leerkracht is dat echt wel normaal.

divus2001
Topic Starter

#15 , 21 mar 2016 12:13

Als je fulltime leerkracht bent en maar 20-tal uur effectief les moet geven om fulltime betaald te worden, ja, dan ben ik akkoord.

Als je al meer dan 40u werkt op je hoofdjob en deze 4u les/week er extra bijdoet (waarvoor ik ook maar 4u betaald word), dan vind ik niet dat men kan verwachten dat je nog veel extra's erbij doet. Dus als ze me morgen vragen om de andere 4 weekavonden ook nog extra's te komen doen, dan hoort dat bij de job volgens jou... want ik word toch wel 4u per week betaald, dan kan ik er gerust nog 20 uur gratis bij komen werken? Of als ik vanaf deze week om 22u nog het klaslokaal moet beginnen dweilen, dan hoort dat ook bij de job? Waar trek je dan de lijn? Onderscheid tussen wat bij de job hoort en wat niet. Enfin, volgende keer doe ik niks extra's meer en zet ik me gewoon 4u op een stoel... dan word ik evenveel betaald en heb ik wel 1,5 weekend meer vrije tijd gehad. Zo'n systeem motiveert alleen maar mensen om geen engagementen meer aan te gaan...

Terug naar “Loon”