Kan iemand me helpen bij volgende casus.
Naast mijn hoofdjob geef ik ook nog enkele uurtjes les per week.
Toevallig vroeg de school waar ik werk aan mijn werkgever (hoofdjob) om enkele presentaties te komen geven voor een breed publiek (dus niet alleen voor cursisten, maar voor alle mogelijke geïnteresseerden). Deze vraag kwam er VOOR ik effectief werkte in deze school.
Toen werd er mondeling bij verteld dat dit vergoed zou worden. Ik ( en enkele andere collega's) was akkoord om dit te doen.
Enfin... enkele maanden later vinden deze presentaties plaats, toevallig op een avond waarop ik normaal les zou geven. Voor alle duidelijkheid: het onderwerp van de presentatie is totaal anders als de les die ik normaal geef (niets met elkaar te maken).
De dag NA de presentatie meldt de school mij dat mijn collega betaald wordt, maar ik niet omdat ik werknemer ben van de school. Dit is me op voorhand niet gezegd geweest, er werd altijd van vergoeding gesproken. Zelfs indien de les op een andere avond dan mijn lesavond zou plaatsvinden, zou ik niet betaald worden. Ik heb zelfs voorgesteld om ter compensatie op een andere avond waarop presentaties gegeven worden (niet op mijn lesavond) te komen helpen (gratis!!!). Indien ik die presentatie niet gaf en gewoon aanwezig was zonder meer, zou ik evenveel verdiend hebben.
Ik heb dus 1,5 weekend voor niets gewerkt en mag mijn andere lessen versneld geven (en dus voorbereiden, ik heb dus niks gewonnen). Ik heb ook presentatie en slides ter beschikking gesteld die werden verdeeld onder alle aanwezigen.
Nu is de vraag: kan dat zomaar?
Ik heb niets getekend, alles is mondeling geregeld. Dus dat is zwak punt.
Anderzijds werd mijn presentatie uitgedeeld en ik heb dat ook nooit schriftelijk bevestigd dat dit mocht... (auteursrecht??? als zij zich niet houden aan afspraken, mag ik dat ook?). Zelfs mijn job als leraar is nog steeds niet ondertekend in een contract, zou er dus elk moment mee kunnen stoppen.
Kan ik hier iets aan doen? Ik heb toch ook wel nog rechten...
Ik voel me dik in't zak gezet!

Groeten