Student zonder toestemming stageplaats toekennen

Timbo
Topic Starter

Student zonder toestemming stageplaats toekennen

#1 , 19 sep 2010 23:42

Hallo

Eerst en vooral, ik vond niet echt een toepasselijk forumonderdeel om mijn vraag onder te plaatsen, dit lijkt me er het dichtst bij aan te sluiten.

Ik zal mezelf even kort voorstellen. Ik ben een student aan de Khleuven lerarenopleiding te Diest. Ik ben 20 jaar. Ik moet dit jaar een stage van het tweede opnieuw doen maar kan enkele stages van het derde jaar meedoen, waaronder de openluchtklassen. Dit is een stage, waarbij de student mee gaat op een buitenschoolse activiteit van meerdere dagen, zoals bosklassen, sneeuwklassen of Ardennenklassen.

Toen ik vorig jaar in juni te horen kreeg dat ik stages in het tweede jaar opnieuw moest doen, heb ik mij geïnformeerd naar wat ik wel en niet kan doen en de daarbijhorende regelingen getroffen. Ik heb mezelf toen opgegeven om bosklassen gaan mee te doen met een stageschool in Budingen van 18 tot 22 oktober. Dit omdat ik dan bij mijn vriendin kon gaan logeren voor de twee dagen observatiestage die we moeten doen en ook omdat haar vader mij dan naar de school kon brengen op de dag van vertrek, want mijn ouders moeten op maandag, als het vertrek gepland staat, beide werken. Met dat achter de rug, begon mijn vakantie. Na de herexamens, in september, besloot ik, om samen met mijn vriendin, enkele dagen op vakantie te gaan. Bij mijn terugkomst van vakantie bleek echter van alles geregeld, zonder ik daar weet van had. Wat u hier onder leest, zijn de mailtjes die ik ontvangen heb, tijdens dat ik op vakantie was.

De eerste mail heb ik gekregen op 8 september. Dit was de tweede dag van mijn vakantie.

Code: Selecteer alles

Tim, Neem jij contact op met de stageschool van Averbode devlindertuin.averbode@skynet.be Het is de bedoeling dat je daar je Ol - stage doet zodat er geen overlap is met oefenlessen. Deze stage gaat door van 27 september tot 1 oktober, je dient ook nog 2 dagen vooraf te participeren in deze school. Verwittig je ook je school Budingen en [i]de naam van mijn medestudent[/i]. Ik verwacht je op 20 september voor de stagebriefing van de openluchtklassen. mvg [i]Naam van de lector[/i]
Ik was op vakantie en heb bijgevolg deze mail pas gelezen toen ik terug was. Echter kreeg ik, de dag voor ik terugkeerde op vakantie, deze mail(s):

Beste Tim, Volgens mevr. x ben jij gevraagd om met onze 5e en 6e klassers mee te gaan op Ardennenklassen in Amberloup. We vertrekken op 27/9 maar graag ontmoeten wij jou op de ouder-info-avond van 20/9 in de Zandstraat 45 -Averbode te 19 uur. Vermits jullie normaal ook 2 verkenningsdagen doen met ev. een verduidelijking van enkele voorbereidende taken zouden we het op prijs stellen dat je op 20/9 vanaf 9 uur naar onze bosklassers komt.Dan maak je kennis met de juffen en leerlingen Graag een seintje via gsm: directie x: 0476/571730 Hopelijk tot 20/9 Groetjes Directie
Er is een reeks gesprekken gaande geweest tussen de school en mijn lector, zoals in onderstaande is te lezen. De situatie is dus, dat enkele studenten die eigenlijk in Averbode stonden, modules hebben die ze niet kunnen missen. Vermits dat ik deze modules niet volg, kan ik dus volgens de school wel mee. De mails staan in volgorde, gescheiden door een lijn.

Beste , Inderdaad deze bosklassen kunnen alleen begeleid worden door studenten die geen module eerste leerjaar volgen. Momenteel heb ik dus geen studenten voor deze Ol-stage ter beschikking.De studenten zelf zijn daarvan op de hoogte. Mijn excuses hiervoor. mvg x stagecoôrdinattor 3° bachelor lager onderwijs ----------- Beste, In de loop van deze week zal Tim met jullie contact opnemen. Deze student zal met uw school meegaan voor de Openluchtklassen van 27 september tot 1 oktober. met vriendelijke groeten x stagecoördinator 3° bachelor lager onderwijs ------------- Beste, Nogmaals dank om ons toch nog een stagiair te bezorgen voor onze Ardennenklassen van 27/9. Mag ik van Tim zijn telefoonnr. ontvangen graag om hem in te lichten van de ouder-info-avond van 20/9. Mvg directie ------------- Beste, Als ik aan de vraag van de partnerscholen kan voldoen is dat met plezier. Het telnr. van Tim heb ik niet in mijn bezit u kan hem bereiken op zijn mailadres. Ik zet hem alvast in cc. Mvg x stagecoördinator 3° bachelor lager onderwijs ps; Indien Tim geen contact neemt voor 20 september, gelieve mij dan iets te laten weten. Ik zie Tim op 20 september.
Hier zie je dus, hoe ik aan de school wordt toegewezen, zonder mijn medeweten. Toen ik terug kwam van vakantie was ik uiteraard verbaasd door alles wat er gebeurd was. Ik stuurde dan ook volgende mail:

Beste mevrouw x Ik ben op vakantie geweest de laatste dagen en had nog geen kans om contact op te nemen met de school. Ik was eerlijk gezegd een beetje verbaasd dat er al zoveel contact was gelegd met een school zonder mijn medeweten hiervan. Ik had namelijk bewust voor Budingen gekozen, omdat dat makkelijk bereikbaar was voor mij. Ik woon er wel ver van, maar mijn vriendin woont vlakbij Budingen en ik zou dan ook bij haar overnachten. Averbode is natuurlijk een ander paar mouwen. Daarbij komt ook dat ik nog 2 dagen moet observeren alvorens ik moet vertrekken. Echter is het vertrek al binnen minder dan twee weken, dus dat is voor mij ook al een moeilijke regeling. Ik had heel graag in Budingen gestaan. U gaf als rede op dat ik overlap had met mijn stage. Ik heb even mijn lessenrooster er bij gehaald en ik heb eveneens overlapping met mijn stage als ik met Averbode mee ga. Ik heb op 30/09 mijn eerste observatiedag in mijn stageschool voor de oefenlessen. Anders mis ik een halve dag observeren aangezien ik perfect met mijn partner kan afspreken dat ik de week van de openluchtklassen geen les moet geven. Die halve dag observeren kan ik dan perfect op dinsdag weer inhalen. Ik vind namelijk de eerste observatiedag, waarin we trouwens ook de lesonderwerpen krijgen, vrij belangrijk bij een stage. Hier leer je toch de kinderen kennen. Een week later moet ik dan naar alle waarschijnlijkheid al mijn eerste lessen al afgeven. Hoewel ik alle begrip heb voor de situatie dat er geen andere studenten zijn die vrij zijn van de modules, vind ik het vreemd dat, bij een stageplaats die we normaal zelf mogen kiezen, alles ineens geregeld bleek. Het vervoer is hierin voor mij het grootste probleem, aangezien ik niet altijd een auto heb die me naar Averbode kan brengen. Ik zit verveeld met deze situatie en ga pas een mail sturen naar de school als alles uitgeklaard is. Ik val u hierin niet aan, ik ben gewoon verrast en een beetje overdonderd door de hele situatie. Met vriendelijke groeten Tim Lemmens
Ook stuurde ik onmiddellijk een mailtje naar het opleidingshoofd van onze school, met de vraag of dit allemaal zo maar kon, dit is onderstaande mail.

Beste meneer x Ik ben een paar dagen weg van huis geweest en toen ik gisteren thuis kwam, kwam ik een kleine verrassing tegen in mijn mails. Ik had in juni onder voorbehoud een openluchtklasse geplaatst in Budingen. Dit had ik gedaan omwille van de bereikbaarheid van de school voor mij, de goede reputatie die de school bij een aantal studenten had en de datum van de openluchtklasse. Dit was van 18 tot 22 oktober, waardoor ik enkel een halve observatiedag in mijn oefenlessen zou moeten missen, die ik perfect zou kunnen inhalen een week later. Mevrouw x heeft echter een andere stage geregeld, de week van 27 september, in Averbode, zonder mijn toestemming hiervoor te vragen. Dit zorgt voor mij voor veel moeilijkheden. De bereikbaarheid daar is veel moeilijker en ik heb niet altijd een auto tot mijn beschikking. Overigens moet ik voor 27 september nog 2 participatiedagen in de stageschool hebben. De rede die mevrouw x aanhaalde, was dat ik overlapping met andere stages zou vermijden. Echter heb ik op 30 september mijn eerste observatiedag in de school van mijn oefenlessen. Hier worden ook de lesonderwerpen gegeven en meestal ook de belangrijkste info over de kinderen. Ik vind deze observatiedag dan ook belangrijker. Mijn vraag is eigenlijk of mevrouw x zonder mijn toestemming me zomaar een stageschool mag toewijzen? Openluchtklasse is normaal een stage waar je de school zelf mag kiezen en meestal maak je je keuze dan ook om bepaalde redenen, die redenen heb ik in de eerste alinea aangehaald. Ik zit erg verveeld met de situatie en heb mevrouw x hier nu ook een mailtje om gestuurd. Het is niet leuk om van een korte ontspannende vakantie zo thuis te komen. Ik zit nu met allerlei omstandigheden in mijn hoofd richting de eerste schoolweek, terwijl ik dat toch een beetje wou vermijden. Ik heb in de bijlage de mailtjes gezet die mevrouw x heeft gestuurd naar mij en naar de school. Ik heb nog niet naar mevrouw x, noch naar de school gestuurd dat ik de stage zou doen, omdat ik nog niet op de hoogte was van het feit dat ik in een andere school stage zou doen. Ik hoop dat u me wat advies om dit probleem kan geven. Met vriendelijke groeten Tim Lemmens
U ziet dat ik ook hier nergens toegeef om de stage daadwerkelijk te doen.

De antwoorden die ik kreeg waren de volgende:

Dag Tim, maandag is moeilijk voor aangezien ik de hele dag bezig ben met het onthaal van de eerstejaars en de spelnamiddag op de Halve Maan. Ondertussen heb ik met mevr. x en mevr. y nog even het verloop van de beslissing rond jouw openluchtklassen nagegaan. Zoals gezegd op ons gesprek, is het opnemen van de OPL voor studenten die nog Praktijk 2 BaLO moeten doen een 'gunst' die we bij uitzondering toestaan na overleg met je studietrajectbegeleider. Mevr. x zag er geen probleem in dat je dit al zou afleggen dit jaar. Maar omdat er een oefenles viel in deze periode, hebben mevr. x en ik beslist om je van school te wisselen, zodat er geen overlap was met de oefenlessen. De inhaaldag proberen we immers enkel bij overmacht te gebruiken, er kan altijd nog iets onverwacht tussen komen. Hierbij hebben we over het hoofd gezien dat er dan een nieuwe overlap kwam met de oriëntatiedag, dat was onze fout. Ondertussen zijn de nieuwe afspraken al gemaakt met de partnerscholen en is het te laat om dit nog eens om te wisselen. Ook zij zitten natuurlijk met een korte planning en timing aangezien het niet meer zo ver af is. We stellen dan ook voor dat je een andere dag zoekt om je oriëntatiedag te doen, bv. maandag 4/10 of woensdag 6/10. Indien de stageschool hier moeite mee heeft, mogen ze altijd even naar mij bellen, dan kan ik hen wel uitleggen waarom dit nodig is. Alvast mijn excuses bij het verloop van deze wisselingen, hopelijk komt het toch nog in orde en kan je een goede stage afleggen. Indien je op een ander moment nog een gesprek wenst, kan je altijd even terugmailen. Vriendelijke groeten, x
Van mijn stagecoördinator kreeg ik volgend antwoord:

Tim, In overleg met De heer x is beslist dat jij de bosklassen van Averbode mee begeleid. We bespreken dit maandag en ik verwacht van jou dat je maandag dan ook contact opneemt met deze stageschool. mvg x
Mijn vraag is nu, kan de school dit allemaal zomaar beslissen, zonder mijn medeweten? Ik kan onmogelijk meegaan met de school van Averbode. Dit omdat mijn ouders mij niet kunnen brengen en daarboven op nog twee dagen op vakantie zijn die week. We hebben twee honden die verzorging nodig hebben en mijn opa ligt nog in het ziekenhuis, daarvoor moeten we ook nog paraat staan. Er is nooit door mij toestemming gegeven. Kan ik hier iets tegen inbrengen? Kan de school me verplichten van te gaan?
Laatst gewijzigd door Timbo op 19 sep 2010 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Timbo
Topic Starter

#2 , 19 sep 2010 23:43

Ik wil nog even sorry zeggen voor de lange tekst, ik hoop dat er mensen zijn die de moeite nemen om het even te lezen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 sep 2010 07:36

School kan je idd verplichtingen opleggen. Echter, je vermeldt de redenen die misschien wél belangrijk zijn niet in je mail. Best toch nog eens contact opnemen met je stagecoördinator met je grotere redenen?

Reclame

Veebee

#4 , 20 sep 2010 08:45

En even off topic, misschien best ook het gsm nr van de directie verwijderen?

Terug naar “Andere”