verlofvermindering bij 80%

rebeccaVL
Topic Starter

verlofvermindering bij 80%

#1 , 20 nov 2010 15:39

Vorig jaar ben ik op 1 april gestart met werken in een voltijds regime.
Dit jaar heb ik voltijds gewerkt tot heden. Sinds de helft van oktober ben ik overgestapt naar een tewerkstelling van 80%.

Mijn werkgever heeft sinds ik naar 80% gegaan ben, mijn verlof ook herrekend naar die 80%.
Ik verlies dit jaar 3,5 dagen van de 22 die ik normaal gezien heb (waarvan nog enkele dagen jeugdvakantie waren omdat ik vorig jaar geen volledig jaar gewerkt heb).

Ik vraag me af of dit wel klopt?? Ik heb tenslotte wel de meeste tijd van het jaar voltijds gewerkt en nu sinds oktober verlies ik hier een groot stuk van.
Het lijkt mij eerlijker dat ze dit verlof zouden verminderen rekening houdend met de periode van het jaar dat ik 4/5e ben gaan werken. Grof gerekend: een zesde van het jaar dat ik 4/5e ben gaan werken. Dus +- een 30e van mijn verlof?
Kunnen zij mijn verlof zomaar voor het hele jaar herberekenen naar 80%?

Zij hebben mij hier ook niet zelf van op de hoogte gesteld. Ik heb er zelf achter gevraagd omdat ik op mijn loonbrief gezien heb dat er iets veranderd was. Toen deelden ze mij mee dat van het verlof dat ik al gepland had toen ik voltijds werkte, er 3,5 dag ingeschreven was als 'onbetaald verlof' of 'toegestane afwezigheid'. Zij hebben me zelfs niet gevraagd of ik deze dagen dan wel wou, welke dagen ik als onbetaald wou, ...

Ik wist al dat ik volgend jaar het verlof zou krijgen dat bij 80% hoort. Wat ik dit jaar meer gewerkt heb, zouden ze mij uitbetalen.
Maar aangezien ik vorig jaar geen volledig jaar heb gewerkt, verlies ik voor dit jaar mijn geld/verlof echt wel want ik kan geen jeugdvakantie meer aanvragen.

Klopt de manier van werken van mijn werkgever??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 21 nov 2010 02:06

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

rebeccaVL
Topic Starter

#3 , 22 nov 2010 13:30

Ik ben bediende
Iedereen die voltijds werkt, heeft recht op 22 dagen (20 gewone dagen + 2 dagen CAO verlof). een deel van die 20 'gewone' dagen had ik nog geen recht op gewoon verlof maar kon ik beroep doen op jeugdvakantie.

Ik heb net van de personeelsdienst uitleg gekregen over hoe ze redeneren om mijn verlofuren te verminderen:

Ze kijken naar de openstaande verlofuren (dus de verlofuren die ik nog niet heb opgenomen) en daar nemen ze 80% van (ik werk nu 80%).
Als ik voor ik verminderd was in werkuren mijn verlof al volledig had opgenomen, hadden ze ook niets meer hieraan gewijzigd.
Met andere woorden: jammer voor mij dat ik nog zoveel verlofuren had openstaan... ik had ze opgespaard om op het einde van het jaar een mooi verlof te kunnen hebben. Pech voor mij want ik ben ze nu gewoon kwijt!
Dat klinkt mij echt niet logisch... of ben ik daar nu zo mis in?????

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2010 13:41

Mijn persoonlijke mening hierover, dus niet juridisch onderbouwd.
Er zijn twee manieren hoe je dit kan aanpakken. Zoals Uw werkgever het doet, of zoals jij het graag zou willen. Voor beide manieren zijn argumenten voor en tegen te vinden. Wat mij wel belangrijk lijkt in deze discussie, maar waar U waarschijnlijk geen boodschap aan heeft, is hoe men de omgekeerde beweging behandelt. Iemand die 80% heeft gewerkt en die terug full-time gaat werken, krijgt die 22 verlofdagen (volgens de aanpak van Uw werkgever) of slechts 80% van deze 22 dagen (Uw aanpak). Misschien moet je die vraag eens voorleggen aan Uw werkgever (ingekleed met "Als ik over X aantal jaren terug full-time kom werken, hoeveel verlofdagen krijg ik dan?").

Lightning

#5 , 22 nov 2010 13:58

Het klinkt inderdaad niet logisch, maar toch past uw personeelsdienst de regels correct toe.

rebeccaVL
Topic Starter

#6 , 22 nov 2010 14:37

Mijn persoonlijke mening hierover, dus niet juridisch onderbouwd.
Er zijn twee manieren hoe je dit kan aanpakken. Zoals Uw werkgever het doet, of zoals jij het graag zou willen. Voor beide manieren zijn argumenten voor en tegen te vinden. Wat mij wel belangrijk lijkt in deze discussie, maar waar U waarschijnlijk geen boodschap aan heeft, is hoe men de omgekeerde beweging behandelt. Iemand die 80% heeft gewerkt en die terug full-time gaat werken, krijgt die 22 verlofdagen (volgens de aanpak van Uw werkgever) of slechts 80% van deze 22 dagen (Uw aanpak). Misschien moet je die vraag eens voorleggen aan Uw werkgever (ingekleed met "Als ik over X aantal jaren terug full-time kom werken, hoeveel verlofdagen krijg ik dan?").
Daar kan ik al op antwoorden:
Ik zou zeker die 22 dagen niet krijgen. Verlof wordt berekend op het vorig werkjaar, dus dan zou ik ook slechts voor 80% verlofdagen hebben.
Het is net dit dat ik zo raar vind: naar mijn redenering rekenen ze twee keer.

Terug naar “Andere”