Werkgerelateerd vraagje aan de juristen of andere kenners

Strad
Topic Starter

Werkgerelateerd vraagje aan de juristen of andere kenners

#1 , 29 jul 2010 17:21

Ik werk sinds dec 2008 bij het Onafhankelijk Ziekenfonds, dus ondertussen met een vast contract. Ik was deze job beu en ben gaan solliciteren bij een ander bedrijf. Ik heb de job en heb een contract getekend om te starten met werken bij hen op 10/08/2010.

Vermits ik in de verkoop sta, heb ik zo lang mogelijk gewacht om mijn ontslag te geven, want zodra ze dit weten, mag je de baan niet meer op en zou ik dus thuis hebben gezeten. Gisteren bel ik dus naar mijn verantwoordelijke bij OZ om mijn ontslag aan te kondigen en zij probeert mij te overtuigen om toch te blijven. Ik zeg dat ik niet meer dezelfde job wil doen, dus beloofd ze mij tegen eind augustus, begin september een andere job (die ik héél graag zou willen doen).

Probleem, ik heb dus getekend bij dit ander bedrijf, maar wil daar dus eigenlijk liever niet beginnen. Dit contract start wel met een proefperiode en een opzeg van 7 dagen langs beide kanten. Kan ik hen gewoon laten weten dat ik niet start?? Dit is contractbreuk natuurlijk, en ik heb geen idee wat de gevolgen hiervan kunnen zijn vb financieel

Want probleem is ook dat dat bedrijf in collectieve vakantie is, en pas terug start op 09/08/2010, een dag voor mijn start. Dus aangetekend schrijven ofzo, zal niet terecht komen denk ik. Heb wel een nummer van de persoon die mij normaal zou opleiden, maar weet niet of dit voldoende zou zijn....

Hopelijk kan iemand me advies geven wat ik best doe in deze?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 30 jul 2010 12:39

arbeider of bediende , zowel bij vorige als bij nieuwe job?

Strad
Topic Starter

#3 , 30 jul 2010 15:08

arbeider of bediende , zowel bij vorige als bij nieuwe job?
Beide bediendestatuut.

Reclame

j.demoor

#4 , 31 jul 2010 10:47

Ik ga ervan uit dat u werkte onder een arbeidsovereenkomst voor bedienden .

“Art.37 § 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere. Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden. Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.81.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

candi

#5 , 10 dec 2010 15:32

Ik heb een sinds 5 jaar en 7 maanden een arbeiderscontract. Had reeds bij dezelfde firma gewerkt als bediende. Hebben mij na een paar jaar mijn ontslag gegeven omdat er niet voldoende werk was op het bureel. Na enkele maanden namen ze terug contact op om terug bij hun firma te gaan werken maar dan als arbeider. Ik heb dit aangenomen omdat ik zo terug aan het werk zou zijn, maar ik doe nog steeds het bureel wanneer daar werk is en voor de rest werk ik in het atelier. In mijn arbeiderscontract staat er niets over het bureelwerk maar op mijn loonfiche staat : Arbeider/Algemeen secretariaat. Kan ik mijn ontslag geven voor zware fout van de werkgever? Kan ik een schadevergoeding eisen?

xena

#6 , 10 dec 2010 17:10

Ik heb een sinds 5 jaar en 7 maanden een arbeiderscontract. Had reeds bij dezelfde firma gewerkt als bediende. Hebben mij na een paar jaar mijn ontslag gegeven omdat er niet voldoende werk was op het bureel. Na enkele maanden namen ze terug contact op om terug bij hun firma te gaan werken maar dan als arbeider. Ik heb dit aangenomen omdat ik zo terug aan het werk zou zijn, maar ik doe nog steeds het bureel wanneer daar werk is en voor de rest werk ik in het atelier. In mijn arbeiderscontract staat er niets over het bureelwerk maar op mijn loonfiche staat : Arbeider/Algemeen secretariaat. Kan ik mijn ontslag geven voor zware fout van de werkgever? Kan ik een schadevergoeding eisen?
hoelang werk je daar al terug ? een zware fout is het al zeker niet en de verbreking vaststellen lijkt mij bijzonder gewaagd als je ongelijk hebt mag je een schadevergoeding + gerechtskosten betalen en zelfs indien je gelijk zou hebben word je werkloos afhankelijk van je wil gelet op art 44 werkloosheidsbesluit 25/11/1991 heb je geen recht op een werkloosheidsuitkering

heel recent in het nieuws hebben 2 arbeiders een schadevergoeding gekregen omdat zij als arbeider bediende werk deden maar dan gaat het om een rechtzetting van statuut en geen ontslag

JPV

#7 , 14 dec 2010 08:12

Als ze gelijk zou krijgen van de rechtbank, kan het perfect zijn dat ze voor de RVA wél recht heeft op een werkloosheidsuitkering. Je bent niet verplicht om te blijven werken onder omstandigheden die niet wettelijk zijn. Als je kan bewijzen dat het vertrouwen tussen jou en de werkgever door fouten (al dan niet zwaar) van de kant van de werkgever zwaar geschonden is, kan je perfect ontslag nemen mét behoud van het recht op uitkeringen.

Gelieve bij art 44 ook art. 51 en verder te lezen.

Terug naar “Andere”