Te koud

Lieke87
Topic Starter

Te koud

#1 , 29 nov 2010 10:42

Ik lees overal dat de minimumstemperatuur bij licht werk (ik werk aan een bureau) 20° is.

Nu ben ik zéker dat ik dit hier in mijn bureau niet haal. Ik heb slechts één chauffage om de gang, mijn bureau en de wachtruimte en wc te "verwarmen". Die werkt dan nog maar half... Ik ga met 2 tshirts, 2 pulls, 2 paar kousen en beenverwarmers naar het werk maar mijn handen beginnen het nu wel extreem koud te krijgen.

Hier krijg ik te horen dat het allemaal mijn metabolisme is (ik ben op een jaar tijd 60kg kwijt) en dat ik daarom zo koud heb. Dat het hier wel degelijk "goed" is. Ja zij hebben allemaal aparte bureau's met 1 chauffage dat ze kunnen afsluiten, daar is het uiteraard goed warm....

Mijn vraag is nu, stel dat ik mijn baas kan bewijzen dat het hier echt wel té koud is (door zo'n meterke te kopen en hier te zetten) voor mijn altijd stilzittend werk, kan ik dan eisen dat hij hier iets aan doet ?? Ik kan toch moeilijk met handschoenen beginnen werken zeker?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 nov 2010 11:58

In de gesloten en doorlopend bezette werklokalen worden minimum- en maximumtemperaturen bepaald, rekening houdend met de inspanningen die de werkposten vergen. Deze minima en maxima worden als volgt vastgesteld:
minimum maximum
zeer licht werk ongeveer 90 kcal/uur 20° C 30° C
licht werk ongeveer 150 kcal/uur 18° C 30° C
halfzwaar werk ongeveer 250 kcal/uur 15° C 26,7° C
zwaar werk ongeveer 350 kcal/uur 12° C 25° C

De afgevaardigden van de regering voor de inspectie van de arbeid, de agenten van het beheer der mijnen, de agenten van de dienst van ontploffingsstoffen, de ingenieurs en opzichters van het centraal bureau voor elektriciteit, de ambtenaren van de administratie
voor hygiëne, zijn overeenkomstig de reglementaire in voege zijnde beschikkingen, ieder wat hem betreft, belast met het toezicht over de uitvoering van de bepalingen van onderhavig reglement.
[De arbeidsinspecteurs-geneesheren en de ingenieurs van de technische inspectie van het [Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid] zijn gelast toezicht te houden over de toepassing van de bepalingen van Titel V, Hoofdstuk II van dit reglement en de eventuele overtredingen op te sporen.]

Je kan er je baas vanop attent maken en verwijzen naar het 'Algemeen reglement voor de arbeidsbescherming'

xena

#3 , 29 nov 2010 12:32

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#4 , 29 nov 2010 12:49

Thermometertje meepakken en meten lijkt me de zaak?

xena

#5 , 29 nov 2010 15:59

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 nov 2010 16:57

Correct Xena
Dus niet zomaar een thermometertje

Vandebos

#7 , 29 nov 2010 17:07

100% akkoord, maar het geeft de poster wel een indicatie van hoeveel de temperatuur te laag is. Dan kan je makkelijker aankloppen bij de vakbonden en anderen. "Het is te koud" zijn maar woorden een meeting van de temperatuur 4* per dag op een vast tijdstip gedurende een week geeft daarentegen een duidelijke indicatie of er ingegrepen dient te worden of niet... het is maar een kwestie van perceptie, maar wel eentje die het verschil kan maken.

xena

#8 , 30 nov 2010 20:36

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

gumball4000

#9 , 12 dec 2010 12:06

En wat moeten de mensen van de vuilkar dan doen in de winter?...of vallen zij niet onder deze voorwaarden?

Want ik weet dat ik tijdens een vakantiejob 2 jaar geleden in de zomer ook bij temperaturen van 38 graden moest werken...was op zich wel doenbaar indien je genoeg drank bij had en het tempo niet te hoog lag..

Ronny R

#10 , 16 dec 2010 18:45

Opgesomde temperaturen zijn enkel van toepassing voor wie binnen werkt.
Voor buitenwerk zijn er andere regels.
In grote bedrijven zijn er wel mensen die zich bezighouden met controle op die toestanden
maar in een klein bedrijf zonder vakbond is het andere koek.

Terug naar “Andere”