Opzegperiode verlengd door vakantie‏

alice-in-wonderland
Topic Starter

Opzegperiode verlengd door vakantie‏

#1 , 12 aug 2010 09:17

In juni heb ik mijn ontslag gekregen. De ontslagbrief vermeldt 'een opzegging met een duur van 3 maanden die zal aanvangen op 1 juli 2010'.
Ik ben nu mijn opzeg aan het presteren, maar ik heb in juli vakantie genomen, dus de opzegperiode gaat verlengd worden.
In totaal heb ik 9 dagen betaald verlof genomen, maar ze sluiten niet op elkaar aan :
Week 27 : 1 dag betaald verlof
Week 29 : 4 dagen betaald verlof 1 dag sollicitatieverlof
Week 30 : recup 1 mei 1 adv-dag feestdag recup 15 aug 1 dag sollicitatieverlof
Week 31 : 4 dagen betaald verlof 1 dag sollicitatieverlof

Hoe moet ik nu berekenen welke mijn laatste werkdag is ?
Heb ik in die bijkomende periode in oktober ook nog recht op 2 halve dagen sollicitatieverlof per week en op een adv-dag (40u-week) ?
Kan mijn werkgever mij verplichten om toch te stoppen op 30 sept ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 12 aug 2010 09:41

In juni heb ik mijn ontslag gekregen. De ontslagbrief vermeldt 'een opzegging met een duur van 3 maanden die zal aanvangen op 1 juli 2010'.
Ik ben nu mijn opzeg aan het presteren, maar ik heb in juli vakantie genomen, dus de opzegperiode gaat verlengd worden.
In totaal heb ik 9 dagen betaald verlof genomen, maar ze sluiten niet op elkaar aan :
Week 27 : 1 dag betaald verlof
Week 29 : 4 dagen betaald verlof 1 dag sollicitatieverlof
Week 30 : recup 1 mei 1 adv-dag feestdag recup 15 aug 1 dag sollicitatieverlof
Week 31 : 4 dagen betaald verlof 1 dag sollicitatieverlof

Hoe moet ik nu berekenen welke mijn laatste werkdag is ?
Heb ik in die bijkomende periode in oktober ook nog recht op 2 halve dagen sollicitatieverlof per week en op een adv-dag (40u-week) ?
Kan mijn werkgever mij verplichten om toch te stoppen op 30 sept ?
het betaald verlof, is dit wettelijk verlof of ander verlof?

Graag ook de exacte data van verlof (het is bvb van belang als je de vrijdag én de maandag wettelijk verlof nam of adv-verlof)?

alice-in-wonderland
Topic Starter

#3 , 12 aug 2010 10:35

gewoon wettelijk verlof wegens gewerkt in 2009, opgenomen als volgt :
JULI '10
1 werk
2 wettelijk verlof
3 WKD
4 WKD
5 werk
6 werk
7 werk
8 werk
9 sollicitatieverlof
10 WKD
11 WKD
12 wettelijk verlof
13 wettelijk verlof
14 wettelijk verlof
15 wettelijk verlof
16 sollicitatieverlof
17 WKD
18 WKD
19 recup feestdag 1 mei
20 sollicitatieverlof
21 feestdag
22 ADV vrije dag
23 recup feestdag 15 aug
24 WKD
25 WKD
26 wettelijk verlof
27 wettelijk verlof
28 wettelijk verlof
29 wettelijk verlof
30 sollicitatieverlof
31 WKD

Reclame

JPV

#4 , 12 aug 2010 11:45

gewoon wettelijk verlof wegens gewerkt in 2009, opgenomen als volgt :
JULI '10
1 werk
2 wettelijk verlof
3 WKD
4 WKD
5 werk
6 werk
7 werk
8 werk
9 sollicitatieverlof
10 WKD
11 WKD
12 wettelijk verlof
13 wettelijk verlof
14 wettelijk verlof
15 wettelijk verlof
16 sollicitatieverlof
17 WKD
18 WKD
19 recup feestdag 1 mei
20 sollicitatieverlof
21 feestdag
22 ADV vrije dag
23 recup feestdag 15 aug
24 WKD
25 WKD
26 wettelijk verlof
27 wettelijk verlof
28 wettelijk verlof
29 wettelijk verlof
30 sollicitatieverlof
31 WKD
Dan is je arbeidsovereenkomst geschorst geweest op de volgende dagen:
- 2 juli (wettelijk verlof) (1 dag)
- 12 tot en met 15 juli (wettelijk verlof) (4 dagen)
- 26 juli tot en met 29 juli (wettelijk verlof) (4 dagen)

Je arbeidsovereenkomst loopt dus nog (inclusief opzeg) tot en met 9 oktober (zaterdag). Daarvan kan de werkgever niet afwijken.

Nog op te nemen ADV-dagen, feestdagen en sollicitatieverlof hebben geen invloed op verlenging van die termijn. Wettelijk verlof die je nog opneemt zorgt wel voor een verlenging.

ankenco

#5 , 28 jan 2011 10:17

Interpreteer ik het antwoord juist dat opschortend verlof per kalenderdagen wordt doorgeteld? En niet adhv een 'gewone' werkweek? In mijn geval van maandag t/m vrijdag.

JPV

#6 , 28 jan 2011 16:37

correct

xena

#7 , 28 jan 2011 18:43

correct
niet helemaal correct stel dat je een week verlof pakt van dinsdag tot en met maandag klopt die stelling niet . in beide gevallen neem je een week verlof maar is de verlenging van de opzeggingstermijn verschillend

JPV

#8 , 29 jan 2011 15:23

je neemt geen week verlof, je neemt X aantal kalenderdagen verlof.

xena

#9 , 29 jan 2011 23:14

als ik jou nu goed begrijp , dan houd de schorsing van de arbeidsovereenkomst telkens op in het weekend . geef eens een uitspraak of wettekst die dat bevestigd .

http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwNews ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;

Verlenging berekend in kalenderdagen: voorbeeld
Een bediende die voltijds van maandag tot vrijdag werkt, wordt ontslagen met een opzeg van 3 maanden die aanvangt op 1 januari. Hij neemt vakantie vanaf maandag 10 januari tot en met vrijdag 28 januari. Daarna overhandigt hij een medisch attest waaruit blijkt dat hij arbeidsongeschikt is van woensdag 30 maart tot en met dinsdag 5 april.

Na te leven regels:
de duur van de schorsing wordt steeds in kalenderdagen berekend;
alle dagen schorsing worden in aanmerking genomen;
de opzegtermijn wordt vanaf de datum waarop de aanvankelijk voorziene opzegtermijn verstrijkt met het totaal aantal schorsingsdagen verlengd.
Oplossing:
einddatum van de aanvankelijk voorziene opzegtermijn: 31 maart.
aantal schorsingsdagen: 19 kalenderdagen wettelijke vakantie + 7 kalenderdagen ziekte, hetzij 26 schorsingsdagen.
effectieve einddatum van de opzegtermijn: 26 april.

JPV

#10 , 01 feb 2011 09:03

als ik jou nu goed begrijp , dan houd de schorsing van de arbeidsovereenkomst telkens op in het weekend . geef eens een uitspraak of wettekst die dat bevestigd .
nee, het gaat gewoon in kalenderdagen. Ook de zaterdag is een kalenderdag.

xena

#11 , 01 feb 2011 13:22

nee, het gaat gewoon in kalenderdagen. Ook de zaterdag is een kalenderdag.
maar je zegt wel dat wanneer je een week verlof neemt van dinsdag tot en met maandag er maar 5 kalenderdagen in aanmerking komen voor verlenging van de opzeggingstermijn

JPV

#12 , 01 feb 2011 22:07

waar zeg ik dat? Ik zeg enkel dat je niet mag spreken over een week verlof nemen, gezien (indien je van maandag tot vrijdag verlof neemt), je slechts 5 kalenderdagen verlof neemt en geen 7, ook al neem je in de praktijk een week verlof. Indien je van dinsdag tot en met maandag verlof neemt, neem je 7 kalenderdagen verlof.

xena

#13 , 02 feb 2011 01:34

waar zeg ik dat? Ik zeg enkel dat je niet mag spreken over een week verlof nemen, gezien (indien je van maandag tot vrijdag verlof neemt), je slechts 5 kalenderdagen verlof neemt en geen 7, ook al neem je in de praktijk een week verlof. Indien je van dinsdag tot en met maandag verlof neemt, neem je 7 kalenderdagen verlof.
et voila
is deze tekst niet gewijzigd ? maar bon zal ik wel verkeerd zijn , maar als je van dinsdag tot maandag verlof neemt = dit 7 kalenderdagen en dat is dan geen week volgens u , waar zit mijn fout dan ?

JPV

#14 , 02 feb 2011 07:43

waar zeg ik dat dit geen week is? Ik zeg enkel dat je moet rekenen in kalenderdagen en niet in weken. Anders heb je een probleem met een week van maandag tot vrijdag, die voor mensen evengoed een week vakantie is.

Terug naar “Andere”