Pauzes

float
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Pauzes

#1 , 11 feb 2011 20:33

Een vriend van mij stelde mij de volgende vraag:

Hij werkt in een garage met een uurregeling van 38 uur per week. Hij krijgt pauze tijdens de middag van 30 minuten.
Zij vragen zich nu af of zij wettelijk recht hebben om 10 minuten pauze in de voormiddag en in de namiddag.

Ik vind alleen art. 38quater arbeidswet hierover terug:
"§ 1
De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.
De bepalingen van dit artikel doen geen afbreuk aan de toepassing van artikel 34.

§ 2
Wanneer de arbeidstijd zes uren overschrijdt, wordt aan de werknemer een pauze toegekend. De duur en de nadere regelen voor toekenning van deze pauze worden vastgesteld bij collectieve arbeidsovereenkomst gesloten overeenkomstig de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités of door de Koning voor de werkgevers die niet onder het toepassingsgebied vallen van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités.

§ 3
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in toepassing van § 2 of van een koninklijk besluit, wordt aan de werknemer minstens een kwartier pauze toegekend ten laatste op het ogenblik waarop de duur der prestaties 6 uren bereikt.

§ 4
Er kan worden afgeweken van de verplichtingen opgelegd door de bepalingen van dit artikel in geval van arbeid om het hoofd te bieden aan een voorgekomen of dreigend ongeval."

Volgens mij hebben ze dus enkel recht op die 30 minuten pauze op de middag, maar als zij extra pauze willen zullen ze dat moeten onderhandelen met de werkgever want die 20 minuten moet toch gecompenseerd worden?
Of heeft iemand een idee of dit bij CAO wordt geregeld?

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 11 feb 2011 22:25

op wat baseer je je om recht te geven op 20 minuten?

xena

#3 , 12 feb 2011 02:56

doet die enkel staande werk ?
want dan mag je een kwartier in de voormiddag en namiddag zittend werk doen is dat niet mogelijk moet er 2x een rustpauze zijn waarbij je kan gaan zitten

Reclame

float
Topic Starter

#4 , 12 feb 2011 05:55

Hij doet carrosseriewerk, dus ik vermoed dat dat alleen maar staande is. Heb je daar een artikel van xena?
JPV, ik baseer mij op niets, daarom dat ik zeg dat ze dat moeten onderhandelen als er niets verplicht is ;-)

xena

#5 , 12 feb 2011 12:59

Hij doet carrosseriewerk, dus ik vermoed dat dat alleen maar staande is. Heb je daar een artikel van xena?
JPV, ik baseer mij op niets, daarom dat ik zeg dat ze dat moeten onderhandelen als er niets verplicht is ;-)
27 APRIL 2004. - Koninklijk besluit betreffende de werkzitplaatsen en rustzitplaatsen.
Art. 2. § 1. De werkgever is ertoe gehouden voor elke activiteit die staande wordt verricht, een risicoanalyse uit te voeren overeenkomstig artikel 8 van het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende het beleid inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
Deze risicoanalyse houdt rekening met het feit of de activiteit aanhoudend of doorgaans staande wordt uitgeoefend, evenals met de duur en de intensiteit van de blootstelling aan de statische belasting, teneinde elk risico voor het welzijn van de werknemers te beoordelen.
§ 2. Indien uit de resultaten van de risicoanalyse bedoeld in § 1, blijkt dat er een risico voor het welzijn van de werknemers bestaat, neemt de werkgever de nodige maatregelen om er voor te zorgen dat elke betrokken werknemer over een rustzitplaats beschikt waarop hij bij tussenpozen of na bepaalde tijdruimten kan gaan zitten.
Wanneer de aard van de activiteiten van de betrokken werknemer niet toelaat een rustzitplaats te gebruiken, organiseert de werkgever de activiteiten op dergelijke wijze dat deze werknemer bij tussenpozen of na bepaalde tijdruimten zittend kan werken op een werkzitplaats.
§ 3. De rusttijden of de zittende werktijden moeten ten minste een kwartier tijdens de eerste helft van de arbeidsdag en ten minste een kwartier tijdens de tweede helft van de arbeidsdag bereiken. Deze rusttijden of deze zittende werktijden moeten genomen worden ten vroegste na anderhalf uur en ten laatste na twee en een half uur prestaties.

float
Topic Starter

#6 , 12 feb 2011 19:49

thx!

Terug naar “Andere”