Een vriend van mij stelde mij de volgende vraag:
Hij werkt in een garage met een uurregeling van 38 uur per week. Hij krijgt pauze tijdens de middag van 30 minuten.
Zij vragen zich nu af of zij wettelijk recht hebben om 10 minuten pauze in de voormiddag en in de namiddag.
Ik vind alleen art. 38quater arbeidswet hierover terug:
"§ 1
De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.
De bepalingen van dit artikel doen geen afbreuk aan de toepassing van artikel 34.
§ 2
Wanneer de arbeidstijd zes uren overschrijdt, wordt aan de werknemer een pauze toegekend. De duur en de nadere regelen voor toekenning van deze pauze worden vastgesteld bij collectieve arbeidsovereenkomst gesloten overeenkomstig de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités of door de Koning voor de werkgevers die niet onder het toepassingsgebied vallen van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités.
§ 3
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in toepassing van § 2 of van een koninklijk besluit, wordt aan de werknemer minstens een kwartier pauze toegekend ten laatste op het ogenblik waarop de duur der prestaties 6 uren bereikt.
§ 4
Er kan worden afgeweken van de verplichtingen opgelegd door de bepalingen van dit artikel in geval van arbeid om het hoofd te bieden aan een voorgekomen of dreigend ongeval."
Volgens mij hebben ze dus enkel recht op die 30 minuten pauze op de middag, maar als zij extra pauze willen zullen ze dat moeten onderhandelen met de werkgever want die 20 minuten moet toch gecompenseerd worden?
Of heeft iemand een idee of dit bij CAO wordt geregeld?