werknemer schijnzelfstandige

Koeke
Topic Starter

werknemer schijnzelfstandige

#1 , 18 mar 2011 15:50

Wat zijn de gevolgen voor iemand die aangeworven wordt en waarvan later zal blijken dat hij eigenlijk in dienst is van een schijnzelfstandige ?

Heb mijn kameraad al gewaarschuwd dat hij gewoon bij zijn huidige werkgever moet blijven want dat schijnzelfstandigheid strafbaar is .

Ik weet natuurlijk niet welke gevolgend dit kan hebben voor hemzelf als ze deze persoon die de schijnzelfstandigheid heeft trapperen.

Trouwens wie zal er het hardst gestraft worden , de opdrachtgever van de schijnzelfstandige of de schijnzelfstandige zelf ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#2 , 18 mar 2011 16:29

Schijnzelfstandig ben je wanneer je onder het statuut van zelfstandige voortdurend werken uitvoert voor een vaste opdrachtgever waarbij er sprake is van een gezagsbepaling die kenmerkend is voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst.
Op schijnzelfstandigheid staan zeer hoge boetes.
In dienst zijn van een schijnzelfstandige is niet strafbaar.
Maar je loopt wel het risico dat je van vandaag op morgen op straat staat.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Terug naar “Andere”