Beeldschermbril

Charif
Topic Starter

Beeldschermbril

#1 , 28 mar 2011 09:47

Ik heb een beeldschermbril monofocaal bekostigt door het bedrijf.
Nu heb ik van de Prof in UZ Leuven te horen gekregen dat deze bril niet meer geschikt is en ik een multifocale bril moet hebben.
Dit omdat het verder staat dan de leesafstand en mijn oogspieren dus constant zitten te corrigeren maar niet kunnen.
Het bedrijf wil enkel de kosten van de beeldschermbril (leesbril) bekostigen, maar niet de multifocale.
Is dit zo?
Moet ik zelf de kosten dragen voor de multifocale terwijl dit toch wel met mijn werksituatie te maken heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 29 mar 2011 11:47

sinds wanneer moet een bedrijf de kosten voor aanpassing van oogafwijkingen van de werknemer op zich nemen?

indien het bedrijf vb. een veiligheidsbril verplicht, dan lijkt het me normaal dat ze ook aangepaste glazen voor hun rekening nemen. Maar is een "beeldschermbril" een verplichting?

xena

#3 , 29 mar 2011 13:04

sinds wanneer moet een bedrijf de kosten voor aanpassing van oogafwijkingen van de werknemer op zich nemen?
Koninklijk besluit van 27 augustus 1993
betreffende het werken met beeldschermapparatuur
art 7 , 2° [Als de resultaten van het oftalmologisch onderzoek (1)] het vereisen en indien een normaal
correctiemiddel de uitoefening van werk op een beeldscherm niet mogelijk maakt,
moet de werknemer beschikken over een speciaal correctiemiddel dat uitsluitend met het
betrokken werk verband houdt. De kosten van dit speciale middel vallen ten laste van de
werkgever.

Reclame

Mariette

#4 , 29 mar 2011 13:11

Ha! In dat geval denk ik wel dat TS een punt heeft.

Zelf moet ik het ook doen met een multifocale bril omdat ik (bijziend) idd. niet kan lezen op het scherm én met dezelfde sterkte een tekst kan lezen naast de PC. (ik zou het ook kunnen oplossen met lenzen om het scherm te lezen met daarbovenop een neusbrilletje om teksten naast de pc te lezen).

Ik wist echter niet dat het bedrijf verondersteld werd daarvoor in te staan. Nu, die multifocale bril heeft nu wel niet enkel met het betrokken werk te maken... ik denk dat TS die ook wel in andere omstandigheden nodig heeft?

EvilFreD

#5 , 29 mar 2011 14:54

Ik ben hier niet zeker van maar,
art 7 , 2° Als de resultaten van het oftalmologisch onderzoek het vereisen en indien een normaal
correctiemiddel
de uitoefening van werk op een beeldscherm niet mogelijk maakt,
moet de werknemer beschikken over een speciaal correctiemiddel dat uitsluitend met het
betrokken werk verband houdt. De kosten van dit speciale middel vallen ten laste van de
werkgever.
Wat wordt verstaan onder een "normaal correctiemiddel"?
Ik vind persoonlijk een multifocale bril heel normaal.

Indien mijn veronderstelling juist is, volgt hier uit dat men gewoon zijn eigen bril dient aan te schaffen.
Of dat nu een gewone, of een multifocale is.
Pas wanneer er voor het werken met een beeldscherm een andere bril nodig is dan degene waarvan men zich gewoonlijk bedient, zal de werkgever de kosten moeten dragen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2011 16:38

Zelf heb ik een multifocale bril Die is echter niet geschikt om voor een beeldscherm te zitten. Hiervoor heb ik een speciale beelscherm multifocale bril. Spijtig genoeg ben ik op pensioen en moet er zelf voor opdraaien.
Mijn werkgever destijds deed wel een financiele tussenkomst voor personeelsleden die een andere bril voor de PC nodig hadden dan in het dagelijkse leven. Waarom een tussenkomst: omdat ze deze ook mee naar huis mochten nemen en ook daar voor hun eigen PC gebruiken.

Terug naar “Andere”