Ik snap niet als ze een boel terugvragen waarom ze dat niet gewoon kunnen inhouden bij de uitbetalingsinstelling. Misschien is het één van die kenmerken van de soft society die bijvoorbeeld ook voor de afschaffing van de doodstraf heeft gezorgd, het in stand houden en uitbreiden van de sociale zekerheid enzovoort. Namelijk dat de burger volledig de keuze gelaten wordt of hij de som gaat terugstorten of daarentegen zelf opmaken, terwijl hij zich dan wel aan zijn verplichting onttrekt. Het is echter nogal irritant. Mijn zaak dateert al van verleden jaar. Ik snapte niet waar mijn dop bleef, veronderstelde wel dat dit een logisch gevolg was van de manier waarop ik soms mijn contacten met de tewerkstellingsdiensten afwerk (niets van dat alles naar het schijnt) en heb door wat getelefoneer bekomen dat alles terug in orde kwam. Terwijl ik daarop zat te wachten kreeg ik een brief waarop in het lang en het breed de reden waarom ik voor de afgelopen zes maanden geen recht had op stempelgeld. "OK, goed" dacht ik, dat ben ik dan maar kwijt. Toen de eerste maand eindelijk terug gestort was, zag ik dat ze hetgeen ze zouden inhouden ook maar terug op mijn rekening gezet hadden, zonder verder bericht sinds november, december verleden jaar. Ik dacht dat het een cadeau was en heb de zaak zo gelaten. Dat weet ik dus voor in het vervolg dat ik in zo'n geval beter zelf stappen kan zetten om alles zo rap mogelijk terug te storten. Ondertussen heb ik alle gegevens in handen voor de terugbetaling maar nu kan het nog maanden duren.
Terwijl in werkelijkheid de zaak volledig vereffend had KUNNEN zijn op 1 april 2010.
Nu is mijn vraag waarom ze het allemaal toch zo ingewikkeld maken en dan nog in hun eigen nadeel, want intresten zijn er bij mijn weten toch nooit verrekend in staatschulden.
Er is nog een ander grappig aspect aan deze zaak verbonden: de Bank van de Post zet een limiet van € 500/week op mijn geldafnames. Overschrijvingen via de post zijn voor mij een taboe. Als mijn saldo naar 0 aan het gaan is krijg ik alle formuliertjes één voor één terug met de vermelding: niet uitgevoerd wegens onvoldoende saldo. Wat zou je je al wagen aan een reuzenoverschrijving van een paar duizend euro.