Verplaatsingen naar klanten

nocturn
Topic Starter

Verplaatsingen naar klanten

#1 , 11 apr 2011 14:28

Ik werk als IT Consultant. Mijn werkgever heeft mij tegen onze afspraken in voor langere termijn geplaatst bij een klant die mijn dagelijkse reistijd verdubbeld (en meer).

Wat kan ik hieraan doen? De afspraken met mijn werkgever staan niet in mijn contract. Heb ik recht op een extra vergoeding (voor de tijd, want er zijn geen extra onkosten door een firmawagen)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 apr 2011 14:45

De normale verplaatsingen naar uw werk vallen onder het woon-werkverkeer. Deze zijn geen arbeidstijd. Daarentegen zijn alle andere verplaatsingen in opdracht van uw werk dienstverplaatsingen, en dus arbeidstijd. Kijk dus na in uw contract (en arbeidsreglement) wat er staat over uw werkplek.
Indien uw werkplek vastligt op uw gewoonlijke standplaats, zijn deze andere verplaatsingen dienstverplaatsingen, en dienen dus vergoed te worden zoals andere werkuren. Dit kan echter wel via een forfait gebeuren (in mijn verleden bv per 50 km 1 werkuur uitbetaald).

bartvdv

#3 , 11 apr 2011 15:13

Zijn die verplaatsingen niet inherent aan de job als je consultant bent? En bovendien beschik je over een firmawagen. Kan je wel weigeren om ergens aan de slag te gaan als jouw baas dat vraagt... Als consultant word je gewoon uitgestuurd om elders te gaan werken.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2011 10:43

Mijn werkgever heeft mij tegen onze afspraken in voor langere termijn geplaatst bij een klant die mijn dagelijkse reistijd verdubbeld (en meer).
Staan die afspraken op papier? Indien ja, wat staat er juist op papier?

Als er niets op papier staat, geld het arbeidsreglement, zou ik zo denken.

Mogelijk kan je met je baas overeenkomen dat je 's morgens op hetzelfde uur naar de klant vertrekt en er gewoon later aankomt, en dat je vroeger daar vertrekt zodat je op je normale uur terug thuis bent? Of ergens een middenweg dat een deel van de extra reistijd binnen en een deel buiten de werkuren vallen.

In ieder geval: als er niets op papier staat, wordt je geacht het werk uit te voeren dat je werkgever je opdraagt, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

nocturn
Topic Starter

#5 , 12 apr 2011 11:17

Zijn die verplaatsingen niet inherent aan de job als je consultant bent? En bovendien beschik je over een firmawagen. Kan je wel weigeren om ergens aan de slag te gaan als jouw baas dat vraagt... Als consultant word je gewoon uitgestuurd om elders te gaan werken.
Ja, vandaar de afspraken daarover die nu geschonden worden. Het lijkt met toch ook niet normaal als je baas je op een langetermijn opdracht plaatst aan de andere kant van het land (puntje ardennen) of zo.
liggen daar wettelijk geen enkele limieten op?

nocturn
Topic Starter

#6 , 12 apr 2011 11:41

Mijn werkgever heeft mij tegen onze afspraken in voor langere termijn geplaatst bij een klant die mijn dagelijkse reistijd verdubbeld (en meer).
Staan die afspraken op papier? Indien ja, wat staat er juist op papier?

Als er niets op papier staat, geld het arbeidsreglement, zou ik zo denken.

Mogelijk kan je met je baas overeenkomen dat je 's morgens op hetzelfde uur naar de klant vertrekt en er gewoon later aankomt, en dat je vroeger daar vertrekt zodat je op je normale uur terug thuis bent? Of ergens een middenweg dat een deel van de extra reistijd binnen en een deel buiten de werkuren vallen.

In ieder geval: als er niets op papier staat, wordt je geacht het werk uit te voeren dat je werkgever je opdraagt, niet?
Er staat niets op papier van die afspraken. In mijn contract staat dat de prestaties voornamelijk zullen worden uitgevoerd op het hoofdkantoor, We hebben geen arbeidsreglement gekregen/gezien.

Gebruiker21

#7 , 13 apr 2011 09:11

Er staat niets op papier van die afspraken. In mijn contract staat dat de prestaties voornamelijk zullen worden uitgevoerd op het hoofdkantoor,
Dit is wel al iets, natuurlijk. Alleen is de term "voornamelijk" interpreteerbaar. Hoe lang loopt de opdracht met de extra verplaatsing? En hoe lang heb je reeds op het hoofdkantoor kunnen werken? Stel dat je reeds 3 jaar op het hoofdkantoor gewerkt hebt, en nu voor 3 maand op verplaatsing moet, dan zou ik zeggen dat je gedurende de hele periode weldegelijk "voornamelijk" op het hoofdkantoor gewerkt hebt. Als je er echter nog maar 3 maand werkt, en nu voor een jaar op verplaatsing moet, dan werk je niet echt "voornamelijk" op het hoofdkantoor...

Belangrijkste vraag is hier: doe je je werk graag? Is dit een éénmalige opdracht op verplaatsing? Wens je je relatie met je baas optimaal te houden? Als je drie maal "ja" geantwoord hebt, zou ik het zo laten, moest ik van jou zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

nocturn
Topic Starter

#8 , 14 apr 2011 09:02

Er staat niets op papier van die afspraken. In mijn contract staat dat de prestaties voornamelijk zullen worden uitgevoerd op het hoofdkantoor,
Dit is wel al iets, natuurlijk. Alleen is de term "voornamelijk" interpreteerbaar. Hoe lang loopt de opdracht met de extra verplaatsing? En hoe lang heb je reeds op het hoofdkantoor kunnen werken? Stel dat je reeds 3 jaar op het hoofdkantoor gewerkt hebt, en nu voor 3 maand op verplaatsing moet, dan zou ik zeggen dat je gedurende de hele periode weldegelijk "voornamelijk" op het hoofdkantoor gewerkt hebt. Als je er echter nog maar 3 maand werkt, en nu voor een jaar op verplaatsing moet, dan werk je niet echt "voornamelijk" op het hoofdkantoor...

Belangrijkste vraag is hier: doe je je werk graag? Is dit een éénmalige opdracht op verplaatsing? Wens je je relatie met je baas optimaal te houden? Als je drie maal "ja" geantwoord hebt, zou ik het zo laten, moest ik van jou zijn...
Ik ben 1,5 jaar in dienst (sinds de start van de firma). Tot hier toe heb ik korte projecten of interventies bij klanten gedaan en gedeeltelijk op kantoor gewerkt.
Deze opdracht is voor minimum een jaar en waarschijnlijk veel langer. Een jaar deze verplaatsing zie ik absoluut niet zitten dus ben ik aan het uitkijken naar iets dichter bij huis. De relatie met mijn werkgever is al niet zo best meer, ik ben erg kwaad over het breken van de afspraken over afstand voor lange termijn.

Gebruiker21

#9 , 14 apr 2011 09:05

Tja, als er daadwerkelijk op papier staat dat je "voornamelijk" op het hoofdkantoor zal werken, en nu voor een jaar op verplaatsing moet, dan zou ik zeggen dat dit laatste niet meer overeenkomt met wat in je contract staat. Je zou dit voor de arbeidsrechtbank kunnen "uitvechten". Maar misschien is het idd gewoon beter dat je naar iets dichter in de buurt uitkijkt en je de samenwerking met je huidige baas stopzet. In jouw (en mijn ;-) branche is er werk genoeg te vinden... Van waar ben je ergens? Misschien heb ik wel enkele tips voor potentiële werkgevers voor jou. Stuur me even een PB-tje als je interesse zou hebben...

nocturn
Topic Starter

#10 , 15 apr 2011 11:44

Kan ik met die clausule in mijn contract iets doen? Extra vergoeding vragen of een kortere opzeg afdwingen?

Ik neem hun dit echt wel kwalijk

Gebruiker21

#11 , 15 apr 2011 14:38

Kan ik met die clausule in mijn contract iets doen? Extra vergoeding vragen of een kortere opzeg afdwingen?

Ik neem hun dit echt wel kwalijk
Probleem is dat deze clausule vrij vaag en voor interpretatie vatbaar is. Je zou dit voor de arbeidsrechtbank kunnen brengen, maar als je werkgever dan zegt: "Ja, hij moet nu voor anderhalf jaar op verplaatsing, maar dit is uitzonderlijk. Daarna kan hij weer voor jaren op het hoofdkantoor werken.", tja, wat dan...?

Je kan je eens beraden bij de vakbond, maar als ik hoor in welke sector je werkt, vermoed ik dat je niet bij een vakbond aangesloten bent? (Ik ook niet hoor. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen in onze branche niet is aangesloten).

JPV
Juridisch actief: Ja

#12 , 15 apr 2011 21:02

anderhalf jaar lijkt me niet "uitzonderlijk"... In een gemiddelde carriere bij een bedrijf is dit een héél lange periode.

Terug naar “Andere”