rare vraag

natasjav
Topic Starter

rare vraag

#1 , 23 mei 2011 16:13

Ik ben ontslagen na 17 jaar dienst bij een overheidsinstelling. Reden zou zijn omdat ik administratief niet meer voldoe aan het competentie profiel dat vorig jaar opgesleld. Administratief niet meer bekwaam. Mijn opzegperiode bedraagt 1,5 jaar waar ik er al 1 jaar van achter de rug heb. Op dezelfde dienst notabene. Ik heb mijn ontslag nooit kunnen/mogen aanvechten. 90% van de motieven kan ik weerleggen maar dat doet er momenteel niet meer toe. Volgens mij is het feit dat ik de laatste jaren regelmatig afwezig geweest ben de echte reden van mijn ontslag. Twee bevallingen op nog geen 1,5 jaar tijd, ziekte nabehandeling en spoedoperatie met nazorg. Ondertussen heeft men mij al wel voor allerlei bijlkomende functies voor hun kar gespannen. Uittekenen,uitwerken, vragen, aanteden als afgevaardigde enz... Op zich vind ik dit niet erg omdat ik me dan toch nog nuttig kan maken. Ookal snappen mijn collega's niet dat ik me nog zo inzet.
Eind april kwam mijn diensthoofd op een woensdagnamiddag me vertellen dat ze mogelijk een andere kandidate hadden voor mijn functie.Ik moest die persoon dan een en ander uitleggen en verhuzen naar een andere dienst waar men personeel te kort had. Die vrijdag wisten ze zelf meer. De week erna op donderdag ben ik dan maar zelf gaan vragen hoe het zat. Niemand had me ingelicht. Door de "drukte" was mijn diensthoofd me vergeten te vertellen dat het allemaal niet door ging. Enkele weken later praat ik met een ander diensthoofd dat in de problemen zit omdat er een collega van hem mutatie aangevraagd had. Vanaf einde mei kon hij het werk niet meer gedaan krijgen. Omdat de drukste periode voor mijn dienst er zo wat op zit stel ik voor om een mutatie aan te vragen naar zijn dienst. Hij zit dat volledig zitten. We leggen het voor aan het bestuur maar die weigeren. Ze vinden het niet opportuun dat ik voor de laatste maanden nog muteer en nieuwe zaken moet aanleren. Terwijl ze nog geen maand eerder me wel op een andere dienst wilde zetten. Begrijpen wie begrijpen kan! Wel krijg ik te horen dat er vanaf 1 juni vervanging voor mij komt. Ik moet die persoon opleiden. Dan moet ik nog zes weken werken daarna neem ik al mijn verlof op. Hoe moet ik dit nu doen? Hem/haar leren hoe het zeker niet moet? Ik ben toch ontslagen omdat ik administratief neit bekwaam ben!!! Hoe zit dat met PC en bureau? Mijn vervanging is dezelfde uren aanwezig dan ik. Hij/zij moet mijn taken doen. Dus ik heb geen bureau of pc meer. En ik heb zeker geen zes weken nodig om alles uit te leggen want ik heb alles al uitgeschreven. Kunnen ze dit van me verlangen? Hoe kan ik dit aanpakken???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 23 mei 2011 18:52

daarna neem ik al mijn verlof op.
niet vergeten dat dan de opzeggingstermijn schorst , en ook niet vergeten dat je de laatste 6 maanden recht hebt op een ganse dag sollicitatieverlof

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 85.De bediende wiens jaarlijks loon niet hoger is dan ((16100+indexering) EUR), mag van het recht om van het werk afwezig te zijn, waarvan sprake is in artikel 41, een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt.

Wanneer zijn jaarlijks loon hoger is dan ((16100+indexering) EUR), mag de bediende afwezig zijn binnen de in het eerste lid bepaalde perken gedurende de laatste zes maanden van de opzeggingstermijn; tijdens de voorafgaande periode mag hij slechts één halve dag per week afwezig zijn

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2011 09:09

Ik denk dat de meeste van je vragen niet juridisch zijn. Wat met je PC en buro, wat je de "nieuwe" moet leren, hoe lang dit moet duren, enz... zijn allemaal praktische zaken. Hoe je die opleiding moet aanpakken, kunnen wij hier moeilijk zeggen, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lightning

#4 , 25 mei 2011 09:48

Wat de werkelijke reden voor uw ontslag is doet eigenlijk niet ter zake zolang de werkgever zich houdt aan de wettelijke ontslagregels, in uw geval de opzegtermijn. Verder wordt u, zolang uw opzegtermijn niet ten einde is, veronderstelt uw werk te doen. Als u wordt opgedragen uw opvolger op te leiden, dan maakt dat deel uit van uw werk.
Wat de interne organisatie betreft. Daarvoor sluit ik mij aan bij de mening van Gebruiker21. Trouwens, wat u schrijft is typisch bij werknemers die een lange opzegperiode moeten presteren, maar waarvoor men eigenlijk geen werk meer heeft of die men geen al te grote verantwoordelijkheid meer wil geven. Dan krijg je bij de werkgever (en vooral de directe overste) zo'n houding van "wat moeten we er nog al die tijd mee".

Terug naar “Andere”