maaltijdcheques (voor iedereen?)

alexanderm
Topic Starter

maaltijdcheques (voor iedereen?)

#1 , 09 jun 2011 19:23

Hallo , in het bedrijf waar ik tewerkzaam ben krijgen sommige personen maaltijdcheques. Er werken ongeveer 35 arbeiders en 28 bedienden in het bedrijf. Daarvan zouden 8 bedienden en 3 arbeiders MC krijgen. Op mijn vraag aan de werkgever welke criteria hij aanhoudt om deze MC toe te wijzen kreeg ik als antwoord dat het de bedienden zijn die het financiele aspect van het bedrijf verwerken in aanmerking komen en bij de arbeiders degenen die een interne classificatie behaald hebben en die tegelijkertijd ook in de hoogste looncategorie zitten. Ik dacht dat indien één werknemer MC krijgt alle werknemers MC moeten krijgen. Graag had ik een juridisch advies hierover gelezen.
MVG.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 09 jun 2011 19:41

onder welk pc vallen de bedienden en arbeiders

alexanderm
Topic Starter

#3 , 09 jun 2011 19:43

Arbeiders pc 112 en bedienden pc 218.

Reclame

JPV

#4 , 10 jun 2011 10:57

Het is niet omdat 1 werknemer een maaltijdcheque krijgt, dat iedereen die moet krijgen. Indeling in categorieën kan wel degelijk.

Zie:
http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwNews ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor pc 218 (en wss ook 112) zijn er geen verplichtingen om iedereen maaltijdcheques toe te kennen.

xena

#5 , 10 jun 2011 12:50

Het is niet omdat 1 werknemer een maaltijdcheque krijgt, dat iedereen die moet krijgen. Indeling in categorieën kan wel degelijk.

Zie:
http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwNews ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor pc 218 (en wss ook 112) zijn er geen verplichtingen om iedereen maaltijdcheques toe te kennen.
---toekenning via collectieve arbeidsovereenkomst of schriftelijke individuele overeenkomst;

deze voorwaarde is blijkbaar niet vervuld

---werkgeverstussenkomst beperkt tot € 4,91 per maaltijdcheque;
---persoonlijke bijdrage van de werknemer van ten minste € 1,09.

maximum is wel van 6 naar 7€ verhoogd intussen

alexanderm
Topic Starter

#6 , 10 jun 2011 16:18

Dus als één arbeider MC krijgt moeten alle arbeiders MC krijgen , idem voor bedienden , kaderleden enz. Indien dit niet het geval is worden de MC als loon beschouwd en moeten er sociale lasten op betaald worden.Heb ik het zo juist begrepen ?

xena

#7 , 10 jun 2011 17:00

Dus als één arbeider MC krijgt moeten alle arbeiders MC krijgen , idem voor bedienden , kaderleden enz. Indien dit niet het geval is worden de MC als loon beschouwd en moeten er sociale lasten op betaald worden.Heb ik het zo juist begrepen ?
nee ,

hiervoot moet er ofwel een rechtsbron zijn waar je het recht kunt uit afleiden ofwel moet er een schending zijn van het gelijkheidsbeginsel zijn , dat een werkgever via een gebruik aan werknemers meer geeft dan aan andere werknemers is perfect mogelijk

alexanderm
Topic Starter

#8 , 10 jun 2011 21:16

Maar dan moet het toch als loon of premie beschouwd worden en moeten er sociale lasten op betaald worden , zie http://www.lunchpass.be/docs/KB-03-02-1998.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV

#9 , 10 jun 2011 21:50

nee, als er bij individuele overeenkomst een CAO toegekend wordt op basis van objectieve criteria, hoeft dit niet aan iedereen te gebeuren. Men kan bvb iedereen die nachtdienst doet, of standby staat, eeen maaltijdvergoeding aanbieden via een overeenkomst.

alexanderm
Topic Starter

#10 , 10 jun 2011 22:58

Volgens één van deze arbeiders is er geen schriftelijke overeenkomst.Twee van deze arbeiders krijgen pas vanaf december 2010 MC en de derde krijgt deze MC al jaren.Sinds 2008 is er een vakbondsafvaardiging in het bedrijf , moest deze dan hierin niet gekend worden? Bij de bedienden weet ik alleen dat sommige verkopers het wel krijgen en andere niet.Hetzelfde geldt voor het administratief personeel.

JPV

#11 , 11 jun 2011 07:32

geef het eens door aan de vakbond, die kunnen zoiets gemakkelijk controleren en aankaarten

alexanderm
Topic Starter

#12 , 11 jun 2011 10:11

Volgens de provinciale secretaris van pc 112 mag het , volgens de juridische dienst van het acv ook maar dan moet het als loon beschouwd worden en moeten er sociale lasten op betaald worden. Volgens een andere provinciale secretaris mag het niet en moeten alle arbeiders MC krijgen als er één arbeider er krijgt, idem voor bedienden. Blijkbaar kan je als vakbond enkel de sociale inspectie op de werkgever af sturen om te controleren of alles volgens de wet verloopt. Stel dat de werkgever ongelijk heeft, krijgen dan alle werknemers MC of worden de MC afgenomen van degenen die er nu wel hebben? Heb nu eens een mailtje naar professor Blanpain gestuurd, hopende dat deze expert in arbeidsrecht tijd en goesting heeft om hier raad in te geven . Nog volgens een kennis van mij is er in haar vriendenkring een zaakvoerder via de arbeidsrechtbank veroordeelt tot het toekennen van MC aan al zijn werknemers, maar de juiste toedracht ken ik ook niet.

JPV

#13 , 11 jun 2011 10:35

Ik vermoed dat de huidige MC's als loon beschouwd zouden worden, daarna moeten er afspraken gemaakt worden, maar als die paar arbeiders er recht op hebben, zal hij ze aan allemaal moeten geven of die paar arbeiders een vergelijkbaar voordeel onderhandelen...

(just my 2 cents)

xena

#14 , 11 jun 2011 13:03

Ik vermoed dat de huidige MC's als loon beschouwd zouden worden, daarna moeten er afspraken gemaakt worden, maar als die paar arbeiders er recht op hebben, zal hij ze aan allemaal moeten geven of die paar arbeiders een vergelijkbaar voordeel onderhandelen...
de werkgever kan ten alle tijden naar goeddunken maaltijdcheques uitdelen zonder dat er sprake is van een recht voor de werknemers . het twistpunt is dan niet of de andere werknemer er ook recht op hebben maar of deze als loon moeten worden aanzien . sociale inspectie zou ik niet sturen die gaan de regeltjes volgen en mijne inziens gaan je collega's dan de rekening betalen , laat de vakbond de druk verhogen zij zullen voor maaltijdcheques voor iedereen gaan

alexanderm
Topic Starter

#15 , 11 jun 2011 16:53

Bedankt voor jullie reacties, zal eens met de vakbonden gaan praten en zien wat eruitkomt.Ik zal jullie op de hoogte houden.
Groetjes.

Terug naar “Andere”