Reistijden

Spacerr
Topic Starter

Reistijden

#1 , 14 jun 2011 09:12

Hallo iedereen

Ik werk deeltijds bij een IT-bedrijf, ik kan een auto gebruiken om naar klanten te rijden. Deze wagen dien ik na de interventie bij de klant opnieuw te parkeren bij het bedrijf.

Mijn werkgever heeft me bij het sollicitatiegesprek verteld dat de reistijden naar klanten NIET inbegrepen zijn in mijn werkuren.

Ik heb glijdende uren (38 u/2 weken - 8 u/dag).

Mijn werkgever maakt afspraken met klanten waardoor ik om 7.30 uur 's morgens de wagen dien op te halen om op tijd bij de klant te zijn.

Ik zit met volgende vragen:

Naar mijn idee beginnen mijn werkuren te lopen vanaf 7.30 uur en niet vanaf 9.00 uur (aankomst bij klant).

En wat met files? Als ik - op weg van/naar een klant - in een file terechtkom, zijn dat dan - juridisch gezien - werkuren? Of kan mijn werkgever dit beschouwen als mijn privé-uren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 jun 2011 10:08

Arbeidstijd is de tijd dat u ter beschikking staat van uw werkgever. Woon-werk verkeer (van u thuis naar uw standplaats en omgekeerd) valt daar niet onder. Zodra u echter in opdracht van uw werkgever moet rijden, bent u aan het werk, en moet dit zo betaald worden. Ook in de file staan is op dat moment werken.

Mocht u de wagen mee naar huis krijgen, en uw contract stellen dat u op andere plaatsen dan uw standplaats kunt tewerkgesteld worden, zou uw baas gelijk hebben (voor de eerste en laatste verplaatsing van de dag, indien u van en naar huis rijdt). In dat geval heeft u bij file ook pech, uw werktijd begint en eindigt dan van samen met uw stamtijd, de rest zou u kwijt zijn.

Spacerr
Topic Starter

#3 , 14 jun 2011 10:43

Arbeidstijd is de tijd dat u ter beschikking staat van uw werkgever. Woon-werk verkeer (van u thuis naar uw standplaats en omgekeerd) valt daar niet onder. Zodra u echter in opdracht van uw werkgever moet rijden, bent u aan het werk, en moet dit zo betaald worden. Ook in de file staan is op dat moment werken.

Mocht u de wagen mee naar huis krijgen, en uw contract stellen dat u op andere plaatsen dan uw standplaats kunt tewerkgesteld worden, zou uw baas gelijk hebben (voor de eerste en laatste verplaatsing van de dag, indien u van en naar huis rijdt). In dat geval heeft u bij file ook pech, uw werktijd begint en eindigt dan van samen met uw stamtijd, de rest zou u kwijt zijn.
Bedankt voor je antwoord.

Ik krijg de wagen niet mee naar huis (er wordt ook geen afhouding op mijn loon gedaan).

Dat van de standplaats, moet ik na te kijken in mijn contract. Dienen de andere werkplaatsen dan in het contract vastgelegd worden?

Ter info: het betreft hier een bvba die IT-diensten (herstelling, installatie, onderhoud) levert aan klanten. ik neem aan dat ik één standplaats heb, nl het adres van mijn werkgever. Klopt dit?

Reclame

Turaki

#4 , 14 jun 2011 12:01

Dat van de standplaats, moet ik na te kijken in mijn contract. Dienen de andere werkplaatsen dan in het contract vastgelegd worden?

Ter info: het betreft hier een bvba die IT-diensten (herstelling, installatie, onderhoud) levert aan klanten. ik neem aan dat ik één standplaats heb, nl het adres van mijn werkgever. Klopt dit?
Andere werkplaatsen dienen niet vastgelegd te worden, enkel de vermelding dat u op andere plaatsen kan tewerkgesteld worden is voldoende.
Standplaats is een adres van de werkgever (in het geval er meer vestigingen zijn), dewelke in uw contract staat.

Spacerr
Topic Starter

#5 , 14 jun 2011 13:11

Bedankt!

Ik laat je antwoorden even rusten, indien nodig kom ik met bijkomende vragen terug.
Graag deze thread nog even open laten.

xena

#6 , 14 jun 2011 18:55

allicht hebt u gelijk maar ...........er zijn toch uitzonderingen waarbij het kan .
een metser wordt die betaald vanaf die op den hof van de werkgever vertrekt met werfbusje of vanaf die begint de werken op de werf .

welk pc ?
wat staat er in de arbeidsovereenkomst of arbeidsreglement is er een soort walking-time overeengekomen ?
een bijkomend probleem voor de werkgeer is art 21, 16/3/1971 arbeidswet

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 14 jun 2011 20:28

een metser wordt vergoed, maar het is geen arbeidstijd.

Terug naar “Andere”