Overuren verplicht?

Zoë1977
Topic Starter

Overuren verplicht?

#1 , 07 aug 2011 10:53

Ik werk parttime als verkoopster (bediendecontract), doe 28,5 uur en heb 9 collega's.
In juli heb ik 3 weken verlof genomen maar voor augustus werd verwacht dat ik 23 uren extra zou werken, zonder dit op voorhand te vragen/overleggen.
Aangezien ik een kind heb (4jaar) en ik niet zomaar extra opvang kan regelen, viel me dit zeer zwaar.
Heb met mijn werkgever overlegd en heb 8 uren kunnen laten vallen maar voor die andere 15 uren kon hij niks veranderen, "dat zou niet eerlijk zijn tov de collega's".
Raar maar waar was er 1 collega (zonder kinderen!) die slechts 8 uren extra moest komen en 1 collega (die volwassen kinderen heeft-dus geen opvangprobleem) en die helemaal niét extra moest komen en dat loog hij tijdens ons gesprek af als "iedereen staat er evenveel extra op"...

Vraag: in hoeverre ben ik die overuren verplicht en wat kan ik doen als de werkgever dreigt met ontslag (is eerder al gebeurd ivm sociaal verlof)?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 07 aug 2011 13:17

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Zoë1977
Topic Starter

#3 , 07 aug 2011 18:21

Er is niks contractueel overeengekomen ivm overuren en een bijpassing van rva ontvang ik ook niet dus dat laatste is al geen probleem.
Nog een laatste vraagje: werken op zondag wordt uitbetaald aan 200% maar op zaterdag ontvangen we niks meer, ook niet als we langer moeten blijven 's avonds(winkel is open tot 18u maar in drukke periodes zijn we vaak pas 20 minuten later buiten), hoe zit dat eigenlijk?

Reclame

Terug naar “Andere”