Als werknemer aandelen kopen van onderneming

limelight
Topic Starter

Als werknemer aandelen kopen van onderneming

#1 , 18 aug 2011 14:08

Kan een werknemer aandelen kopen van het bedrijf (NV) waarvoor hij werkt, en toch in loondienst blijven werken? Zo ja, is er een beperking qua percentage aandelen ten opzichte van het totale aantal aandelen? Zo ja, wat is het plafond?
Ik neem aan dat als je maar 5% of 10% bezit, dit gewoon als een belegging wordt aanzien, en je dus geen zelfstandige hoeft te zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2011 16:04

Natuurlijk kan je aandelen van je bedrijf kopen als belegging. Waarom zou dat verboden zijn? Je mak zelfs 100 % van de aandelen aankopen, dan ben je gelijktijdig je eigen baas.

limelight
Topic Starter

#3 , 18 aug 2011 16:11

100% aandelen verwerven en gewoon als werknemer met een bediende contract blijven werken? Lijkt me toch zeer onlogisch.
Ik dacht dat je eens je over een significant percentage beschikt, je zowiezo zelfstandige bent, en geen werknemer? Of vergis ik me nu volledig?

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 aug 2011 17:42

onlogisch omdat het fiscaal geen goeie oplossing is. Maar in principe zou het kunnen.

Terug naar “Andere”