In bijberoep onrechtstreeks werken voor werkgever hoofdberoe

Nonamer
Topic Starter

In bijberoep onrechtstreeks werken voor werkgever hoofdberoe

#1 , 10 okt 2011 15:00

Beste lezers,

Ik zit met een dilemma...!!!

Een leverancier die onder mijn verantwoordelijkheid valt zal niet meer leveren aan ons, dit door de slechte kwaliteit en niet
concurrentieele prijzen.

Hiervoor moet dus een nieuwe leverancier gezocht worden.. nu heb ik toevallig een goede vriendin die net een bedrijfje
heeft opgestart die ons dezelfde diensten kan aanleveren als de vorige leverancier.

Probleem 1. Mag ik door mijn persoonlijke relatie met deze persoon kiezen om hem als nieuwe leverancier te nemen ?

Het bedrijfje van deze vriend vervult een service die ikzelf hier voor 50% zelf uitvoer en dus de andere 50% uitgeef.
Nu vraagt deze vriend of ik in bijberoep niet wat wil helpen, dit omdat de deadlines zeer strak zijn.
In de praktijk zou ik dus in bijberoep gaan, naar hem factureren, en zal hij het totaal factureren naar mijn werkgever.
De persoon die de prijzen met deze leverancier moet afspreken, facturen en betalingen moet goedkeuren ben ikzelf..
Ik zal dus mezelf werk aangeven ...
Ik moet hierbij wel zeggen, dat mijn werkgever hier geen enkel nadeel zal hebben, de nieuwe leverancier zal gegarandeerd beter en goedkoper zijn dan de vorige. Wanneer ik mijn vriend hierbij niet help, zal natuurlijk iemand anders die plaats innemen.

Probleem 2. Mag dit ? kan dit uitkomen ? en ik moet zeggen dat het me moreel ook niet helemaal lekker zit.

Hulp gezocht !

bedankt alvast. :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2011 16:01

Zou daar niet aan beginnen. Als dit ooit uitkomt ben je gegarandeerd je hoofdjob kwijt, en mogelijks nog een procedure bij de rechtbank er op de koop toe bij. En dit kan uitkomen door een eenvoudige kontrole van de fircus, die eens (toevalling) uw facturen voor het bijberoep eens onder de loep nemen, en vergelijken met de boekhouding van uw werkgever in bijberoep, en zo bij uw werkgever in hoofdberoep uitkomen.
Destijds ook zo iets zien gebeuren bij mijn werkgever, en binnen het jaar hing hij.

Nonamer
Topic Starter

#3 , 10 okt 2011 16:46

Even snel aan toevoegen .. het statuut in bijberoep kan evengoed op mijn vriendin haar naam...wat evenwel een bekende naam is op het bedrijf (bedrijfsfeestjes enz..)

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 okt 2011 17:27

al met je werkgever daarover gesproken?

denlowie

#5 , 10 okt 2011 19:44

Zo als al geschreven door JPV met de werkgever praten !!

anders zijn de gevolgen niet te overzien , alles wat je ooit bezat en gaat bezitten zal je kunnen kwijt spelen daar lacht geen enkel handels rechter mee!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#6 , 12 okt 2011 10:16

Inderdaad zeker niet aan beginnen zonder goedkeuring van je werkgever. En dan nog... Als je wergever akkoord gaat (en het bedrijf blijkt inderdaad de beste keuze als leverancier), is het misschien sowieso beter om de contacten met die leverancier door iemand anders te laten onderhouden dan jijzelf? In dat geval zie ik niet in waarom dat bedrijf niet voor jouw werkgever zou kunnen leveren.

Maar dan heb ik het niet over het feit dat jij in bijberoep zal gaan werken voor dat bedrijf. Ik vrees dat dit sowieso héél riskant is om te doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#7 , 12 okt 2011 11:01

Bij vroegere werkgever stond ik ook in voor bestellingen van allerlei aard. Bij aanvang van de job moest ik echter een dokument tekenen waarin duidelijk vermeld stond dat wij zelf niet mochten bestellen aan bedrijven die in handen waren van famillie tot in de 3de graad, tenzij uitdrukkelijke en geschreven toelating.
Laat staan dat ik dan bestellingen mocht plaatsen aan een berdijf, waarvan ikzelf de mede-eigenaar was, en ook nog eens de offertes opmaakte.
Mijn oudste zoon is zaakvoerder van een klein mediabedrijfje dat o.a. reklame en promotiefilm maakt.
Hij mocht zeer recent niet deelnemen aan een aanbesteding van de Europesche Gemeenschap, omdat mijn jongste zoon, zijn broer dus, bij die EG werkt, weliswaar op een totaal andere afdeling en dienst die helemaal niets met de opdrachtgevende dienst te maken had, maar toch.
Zegt dit u genoeg?

Gebruiker21

#8 , 12 okt 2011 13:31

Aanbestedingen bij de overheid zijn aan regels gebonden, maar in "de privé" kiest een bedrijf zijn leveranciers nog altijd zelf. Beide situaties zijn niet te vergelijken. Dat een bedrijfsleider het bedrijf van zijn broer laat leveren, is voor zover ik weet helemaal niet strafbaar.

Maar hier gaat het (zoals je in uw eerste regel schrijft) over het feit dat de WERKNEMER kennissen heeft in het andere bedrijf. Maar als de werkgever van die werknemer zijn toestemming geeft, zie ik niet in waarom dat bedrijfje niet zou mogen leveren (nogmaals, hierbij ga ik er van uit dat de werknemer zelf niet in bijberoep werkt in dat bedrijfje, uiteraard).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#9 , 13 okt 2011 07:29

Mag dit ? kan dit uitkomen ?
Uit uw vraagstelling valt af te leiden dat u dit wenst verborgen te houden voor uw werkgever. Het antwoord is dan: JA, het zal uitkomen. En ga er maar van uit dat de meeste werkgevers niet kunnen lachen met dit soort belangenvermenging van hun aankoper. Houdt er dus rekening mee dat u op dat moment:
1. Uw ontslag zal krijgen bij uw werkgever;
2. Uw goede kennis ook bedankt zal worden als leverancier;
3. U ook bij uw vriend mogelijk uw job verlies vanwege onvoldoende werk (wegvallen van een grote afnemer).
Om het enkel maar over de gevolgen m.b.t. tewerkstelling te hebben.

Zoals hierboven dus reeds door enkelen aangehaald. Speel open kaart met uw werkgever...

Gebruiker21

#10 , 13 okt 2011 09:38

Tja, als de topic starter het inderdaad wil verborgen houden voor zijn werkgever, kan hij gegarandeerd zeer grote problemen verwachten. Dit komt uiteraard uit!

Terug naar “Andere”