#6 , 27 dec 2011 20:28
Atinna moet nog niet wanhopen. Het is nog niet duidelijk welke datum van aanvraag bedoeld wordt: de datum van indiening bij de RVA, of de datum van kennisgeving aan je werkgever. Men kan voor of tegen de nieuwe regeling zijn, maar dit met terugwerkende kracht toepassen lijkt me niet fair. De dag dat je je werkgever hebt ingelicht, heb je beslist om van een bepaald stelsel onder bepaalde voorwaarden gebruik te maken. Het zou me niet logisch lijken dat het afhangt van de snelheid van administratieve verwerking van je werkgever of je nog binnen het oude stelsel valt. Bovendien kan je je aanvraag aan de RVA zelfs tot 2 maanden na de start van je tijdskrediet indienen!
Op de website van de RVA is recent volgend bericht geplaatst:
De oude bepalingen blijven echter van toepassing :
1. op de eerste aanvragen of verlengingsaanvragen voor onderbrekingsuitkeringen die vóór 24 december 2011 werden ontvangen bij de RVA, voor zover de werknemer vóór 28 november 2011 zijn werkgever schriftelijk op de hoogte had gebracht van de aanvraag;
Het is me echter niet duidelijk of dit enkel slaat op het recht op tijdskrediet vanaf 51 jaar, of ook op de gelijkstelling voor pensioen.
Op de website van volksvertegenwoordiger Sonja Becq, die toch dicht bij de bron zit, is het volgende te lezen:
Wie voor 1/1/2012 in een stelsel van brugpensioen, gewoon tijdskrediet of loopbaanonderbreking of in een landingsbaan zit of een aanvraag deed hiervoor voor 28/11/2011 zal de oude gelijkstelling kunnen behouden.
Voor de datum van de aanvraag zal de aanvraag bij de werkgever kunnen gelden. De aanvraag moet de RVA nog niet bereikt hebben.
Hopelijk moeten we niet enkele maanden op uitvoeringsbesluiten wachten om te weten hoe de vork in de steel zit!
Laarmans