Tijdskrediet 4/5 game over?

Rogervdw
Topic Starter

Tijdskrediet 4/5 game over?

#1 , 12 dec 2011 18:52

Ik ben tijdje terug 50 geworden en was van plan om op mijn 51 4/5-tijdskrediet aan te vragen. Onlangs is er in ons bedrijf een nieuwe CAO afgesloten die 2 jaar loopt.
Betekent dat, dat met de nieuwe regels ivm dat tijdskrediet die door onze versgebakken regering zijn aangekondigd de afspraak in de nieuwe CAO komt te vervallen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje

#2 , 12 dec 2011 19:16

gewoon aanvragen.
is nog steeds niet in wet tekst terug te vinden de nieuwe regeling.
is altijd zo geweest wie in systeem zit blijft er in.
wie wil toetreden valt onder nieuwe regels.

JPV

#3 , 12 dec 2011 19:31

niet noodzakelijk. Maar het is momenteel moeilijk om correcte info te geven, nog enkele weken afwachten...

Reclame

atinna

#4 , 15 dec 2011 19:36

geachte,
ik werk in de non profit. ik word 50 op 15 januari 2012, op 15 oktobr 3maand vooraf aangetekend mijn aanvraag bij werkgever gestuurd. Werkgever heeft het document op zijn bureau laten liggen en nit opgestuurd. Daardoor zal kk nu mijn landingsbaan kwijt zijn. Ik had er zo naar uitgekeken en heb een jaar lang fukl time gewerkt terwijl ij CVS heb en enorm afgezien heb en dikwijks wenend van ellende en einde krachten naar mijn werk vertrokken,
Ik was met alles in orde en nu door de fout van iemand anders>

Kan dit zomaar , kan ik mijn werkgever aanvallen?

JPV

#5 , 15 dec 2011 19:42

Ik vrees dat daar geen mogelijkheid is om tegen te protesteren.Vanop RVA-site:
Belangrijke mededeling in verband met stelsel van loopbaanonderbreking en tijdskrediet

Veel werknemers zitten met vragen over de toekomst van hun loopbaanonderbreking of hun tijdskrediet. De nieuwe regeling ter zake, die deel uitmaakt van het sociaal-economische luik van het regeerakkoord, moet nog in wetteksten gegoten worden. Dat zal zo snel mogelijk gebeuren, en de RVA vraagt begrip van de betrokkenen voor deze overgangsperiode.

Wil u loopbaanonderbreking of tijdskrediet aanvragen bij de RVA, dan zijn er op dit moment 4 scenario’s:

Eerste scenario: u vraagt een thematisch verlof (ouderschapsverlof, palliatief verlof, medische bijstand) aan.

Alle aanvragen, ongeacht de datum van indiening en ongeacht de aanvangsdatum, worden behandeld.

Tweede scenario: u vraagt een loopbaanonderbreking of tijdskrediet aan die begint voor 1 januari 2012.

Deze aanvragen worden behandeld met toepassing van de huidige reglementering.

Derde scenario: u vraagt na 20 november 2011 (een verlenging van uw) loopbaanonderbreking aan die begint na 31 december 2011.

Deze aanvragen worden behandeld met toepassing van de huidige reglementering, behalve als u uw krediet van 60 maanden opgebruikt hebt.

Vierde scenario: u vraagt na 20 november 2011 (een verlenging van uw) tijdskrediet aan die begint na 31 december 2011

De behandeling van deze aanvragen wordt voorlopig opgeschort.

Laarmans

#6 , 27 dec 2011 20:28

Atinna moet nog niet wanhopen. Het is nog niet duidelijk welke datum van aanvraag bedoeld wordt: de datum van indiening bij de RVA, of de datum van kennisgeving aan je werkgever. Men kan voor of tegen de nieuwe regeling zijn, maar dit met terugwerkende kracht toepassen lijkt me niet fair. De dag dat je je werkgever hebt ingelicht, heb je beslist om van een bepaald stelsel onder bepaalde voorwaarden gebruik te maken. Het zou me niet logisch lijken dat het afhangt van de snelheid van administratieve verwerking van je werkgever of je nog binnen het oude stelsel valt. Bovendien kan je je aanvraag aan de RVA zelfs tot 2 maanden na de start van je tijdskrediet indienen!

Op de website van de RVA is recent volgend bericht geplaatst:
De oude bepalingen blijven echter van toepassing :

1. op de eerste aanvragen of verlengingsaanvragen voor onderbrekingsuitkeringen die vóór 24 december 2011 werden ontvangen bij de RVA, voor zover de werknemer vóór 28 november 2011 zijn werkgever schriftelijk op de hoogte had gebracht van de aanvraag;

Het is me echter niet duidelijk of dit enkel slaat op het recht op tijdskrediet vanaf 51 jaar, of ook op de gelijkstelling voor pensioen.

Op de website van volksvertegenwoordiger Sonja Becq, die toch dicht bij de bron zit, is het volgende te lezen:
Wie voor 1/1/2012 in een stelsel van brugpensioen, gewoon tijdskrediet of loopbaanonderbreking of in een landingsbaan zit of een aanvraag deed hiervoor voor 28/11/2011 zal de oude gelijkstelling kunnen behouden.
Voor de datum van de aanvraag zal de aanvraag bij de werkgever kunnen gelden. De aanvraag moet de RVA nog niet bereikt hebben.

Hopelijk moeten we niet enkele maanden op uitvoeringsbesluiten wachten om te weten hoe de vork in de steel zit!

Laarmans

Terug naar “Andere”