Betwisting scholingsbeding

Jvd
Topic Starter

Betwisting scholingsbeding

#1 , 18 jan 2012 07:42

Even de feiten op een rijtje:

- op 10,11,23 en 24 maart 2011 volgde ik een opleiding betaald door mijn werkgever
- op 16 maart 2011 werd mij een scholingsbeding doorgemaild met het verzoek dit ondertekend terug te sturen. Hierover was vooraf niets besproken. Het document werd opgemaakt op 11 maart 2011, aangezien ik me in mijn proefperiode bevond heb ik het document ondertekend (met vermelding van de datum waarop ik het ondertekend heb (16 maart)).
- vorige week diende ik mijn ontslag in. Mijn werkgever heeft laten weten dat ik een deel van de kosten van de opleiding (20%) zal moeten terugbetalen.
- aangezien het document noch opgemaakt noch ondertekend is voor aanvang van de opleiding is de overeenkomst echter nietig.

Hoe maak ik mijn standpunt best kenbaar? Per aangetekend schrijven? Wat als de werkgever bij zijn standpunt blijft?

Ter info:
recente wetgeving: uittreksel uit de programmawet van 27/12/2006

HOOFDSTUK V. - Scholingsbeding
Art. 179. In de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten wordt een artikel 22bis ingevoegd, luidend als volgt :
« Art. 22bis. § 1. Onder scholingsbeding wordt verstaan het beding waarbij de werknemer, die gedurende de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst een vorming volgt op kosten van de werkgever, zich ertoe verbindt om aan deze laatste een gedeelte van de vormingskosten terug te betalen ingeval hij de onderneming verlaat voor het einde van de overeengekomen periode.
Bij collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in het bevoegde paritair comité en algemeen verbindend verklaard door de Koning kunnen bepaalde categorieën van werknemers en/of vormingen worden uitgesloten van de toepassing van het scholingsbeding.
§ 2. Op straffe van nietigheid moet het beding schriftelijk worden vastgesteld, voor elke werknemer afzonderlijk ten laatste op het moment waarop de door het betrokken beding beoogde vorming een aanvang neemt.
Het kan enkel worden bepaald in het kader van een arbeidsovereenkomst gesloten voor onbepaalde duur.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jan 2012 08:20

per aangetekend schrijven een copie van de wetgeving meesturen en verklaren dat u daarom niet zal betalen.

Reclame

Terug naar “Andere”