Na ontslag bedreigingen en dergelijke

exwerknemer
Topic Starter

Na ontslag bedreigingen en dergelijke

#1 , 31 jan 2012 11:23

Ik ben onlangs ontslagen met wederzijdse toestemming. De firma waar ik werkte zat/zit in slechte papieren, en ik wou helpen door ontslag met wederzijdse toestemming. (Ik had redelijk snel ander werk en wou mijn bazin de financiële druk van opzegvergoeding etc niet aandoen.) Zij deed me de belofte dat ik nog maand op interim mocht werken zodat ik wel stempelgerechtigd was.
Ondertussen zijn we een maand verder en heb ik de nodige klappen gekregen..

* 30 december liep mijn contract af, 2 januari zou ik starten op interim-basis. 2 januari 's ochtends krijg ik telefoon dat ik niet moet starten... Dus, geen inkomen, geen recht op stempelgeld (ontslag met wederzijdse toestemming) De belofte van het interim-contract is niet op papier gezet (stom van mij), maar ik heb wel een mail aan interimkantoor dat interim-contract niet wordt opgestart...
In de tussentijd heb ik wel 2 namiddagen op kantoor gespendeerd om zaken af te werken, uitleg te geven etc. Ook kreeg ik quasi dagelijks meerdere telefoontjes en mails over de lopende zaken of voor info over bepaalde producten en zo. Dit natuurlijk allemaal zonder enige tegemoetkoming...
Vakbond zegt dat er weinig aan te doen is, wat denken jullie?

* Om mijn job uit te voeren kreeg ik een auto ter beschikking. In juli stelt mijn baas schade vast. Enkele kleine krassen op de achterbumper, geen idee hoe ze daar gekomen zijn, maar ze houden mij verantwoordelijk. Dat snap ik nog. Ondertussen zijn we meer dan 6 maand verder, heb ik mijn auto moeten afstaan aan iemand anders, en kreeg ik een andere wagen ter mijner beschikking. Een maand na mijn ontslag krijg ik telefoon dat ik die kosten moet betalen, dat ze een deurwaarder gaan sturen etc. Aangezien alles qua papierwerk en uitbetaling van ontslag in orde is, ben ik toch ontlast van dergelijke zaken dacht ik?

* De firma draaide (veel) verlies. Voor een bepaalde werf is er een serieuze put. Tijdens telefoongesprek gisteren kreeg ik ook de "belofte" dat ze alles van die werf op mij persoonlijk gingen verhalen. Ik zou opdraaien tot de laatste cent. Voor die werf, waar ik instond voor het goed verloop van zaken operationeel, heb ik zelf geen enkele bestelbon of dergelijke getekend. Ik moest rapporteren aan overste/aandeelhouders en had zelf geen enkele beslissingskracht. Wel moest ik natuurlijk de KPI's halen (Key Performance Indicators), maar qua omzet is daar nooit iets officieel op papier gezet.
Kan dit? Kunnen ze effectief dat verlies op mij verhalen? Ik was een gewone werknemer (ik had wel de titel Operations Manager) die geen tekenrecht had...

* Tijdens datzelfde telefoongesprek is er zeer dreigende taal gesproken. Ook ben ik na mijn ontslag dikwijls gebeld, 's ochtends, doorheen de dag, 's avonds etc. Is dit genoeg om vaststelling te laten doen/klacht in te dienen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 jan 2012 12:11

* daar zal idd weinig aan te doen zijn lijkt me.
* nee, je blijft verantwoordelijk tot 1 jaar na datum ontslag ivm alle vorderingen die ontstaan uit je AO
* nee, in principe niet. Tenzij je een zware fout ten laste gelegd kan worden (en dan nog).
* je kan best aangifte doen indien je dat bedreigend vindt. Kan altijd nuttig zijn later...

xena

#3 , 31 jan 2012 13:21

men gaat beginnen vissen naar begin van bewijs laat dus het antwoorden over aan uw vakbond

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 18. Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.
Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.
De werkgever kan de vergoedingen en de schadeloosstellingen die hem krachtens dit artikel verschuldigd zijn en die na de feiten met de werknemer zijn overeengekomen of door de rechter vastgesteld, op het loon inhouden in de voorwaarden als bepaald bij artikel 23 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers.

Art. 19. De werknemer is niet verantwoordelijk voor de beschadigingen of de sleet toe te schrijven aan het regelmatig gebruik van het voorwerp, noch voor het toevallig verlies ervan.
Is het werk eenmaal in ontvangst genomen dan is hij niet meer aansprakelijk voor het gebrekkig werk.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2012 19:14

Was u de enigste die met die wagen reed?
Waar stond de wagen .... had u die 24/7.

exwerknemer
Topic Starter

#5 , 01 feb 2012 13:40

Ik was de enige, stond ofwel in mijn straat geparkeerd, ofwel in straat van kantoor (woonwijk) of ergens op een werf.
Op een gegeven moment heb ik hem moeten afgeven aan iemand anders van het bedrijf en kreeg ik een andere (afgeschreven) wagen. Op dat ogenblik is de "schade" vastgesteld...

Terug naar “Andere”