Werkgever weiger verlofdagen toe te kennen 38/40 uren week

marc_vb
Topic Starter

Werkgever weiger verlofdagen toe te kennen 38/40 uren week

#1 , 21 feb 2012 21:41

In het bedrijf waar ik werk werken alle bedienden (waaronder ik) volgens een bediendecontract van 38u. Onze werkelijke tijd is 40u.
In de meeste bedrijven compenseren ze dit met 1 maandelijkse recup of inhaalrustdag. Tot hier niets verkeerd.

In ons bedrijf ontvangen we deze dagen niet maar enkel die 20 tal verplichte verlofdagen. Er worden dus 12 verlofdagen onterecht niet toegekend.

Bij het contract zit een vast uurrooster met de meest obscure uren om dit te rechtvaardigen want we starten zogezegd met werken om 09u06 ipv 09u00 (op dit uur is ons bedrijf open en toegankelijk voor klanten en worden we geacht van deze te bedienen). We stoppen zogezegd met werken rond 12u24 ipv dit in het echt om 12u30 is. Door allerhande van deze vreemde minuut combinatie zorgt de directie dus dat we officieel 38 uur werken en geen 40.

Terwijl we dus 40 uur werken en dus 2 uur iedere week gratis en voor niets voor de baas werken zonder compensatie

Deze manier van werken is in het ganse bedrijf van toepassing en niemand kan hier blijkbaar iets aan doen. Indien iemand het al aandurft om hier iets over te zeggen zwaait men direct met het feit dat we bedienden zijn en niet per uur moeten rekenen, we flexibel moeten zijn, ... als toemaatje haalt men aan dat men de koffie of plaspauzes niet noteert (m.a.w. we eigenlijk hier niet werken > verwijzend vingertje).

Bij alle collega's leeft reeds jarenlang een onderhuids negatief gevoel hierover maar toch is niemand in staat om hier iets aan te doen. Voor het overige is het een aangenaam bedrijf om te werken maar als ik even snel reken aan 12 dagen per jaar x aantal jaar dat ik in het bedrijf werk kom ik aan hallucinant aantal dagen. Vermenigvuldig dit met de tientallen bediendes en men komt aan gigantisch aantal gespaarde dagen die directie niet moet toestaan.

- Aankaarten bij directie helpt niet > bepaalde (nu ex-)collega's hebben dit openlijk geprobeerd, is hen niet goed bevallen
- Vakbond is niet aanwezig in bedrijf (te klein), heb nochtans reeds gevraagd bij ACV waar ik lid van ben
- controles door overheidsinstanties ook niet want alles klopt zogezegd, reeds meermaals succesvol controles ontweken

Heb niet de intentie om van werk te veranderen (dicht bij huis, tof werk, correct loon) maar enkel de 12 vakantiedagen ontbreken! Kan hier met de kinderen en huishouden heel wat mee doen.

Wat kunnen we hier aan doen?
Hoe kunnen we onze werkgever (anoniem) verplichten?
Kan eventuele maatregel met terugwerkende kracht van toepassing worden?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding