Non-compete en confidentialiteit voor MBA studenten

MarkV
Topic Starter

Non-compete en confidentialiteit voor MBA studenten

#1 , 05 mar 2012 18:37

Hallo,

ik begin vrijdag samen te werken met enkele MBA studenten rond de marketing van mijn bedrijf. Deze studenten doen dit in het kader van hun opleiding. Kan ik hen vragen om een non-compete en confidentialiteitscontract te tekenen. Ik zou dit willen doen omdat ik ze toegang zou willen geven tot alle informatie die voorhanden is. Ze worden voor deze opdracht niet betaald.

Is dit mogelijk en nadien afdwingbaar?

Alvast bedankt voor alle reacties!

PS: ik had dit bericht ook al gepost onder handelspraktijken maar misschien is deze categorie meer correct?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 mar 2012 20:49

Valt eigenlijk ook niet onder dit, maar is gewoon overeenkomstenrecht.

Een confidentialiteitscontract kan perfect. een niet-concurrentiebeding is natuurlijk NIET mogelijk, gezien totaal niet in verhouding (tenzij u hen betaalt voor dat niet-concurrentiebeding).

Ze mogen natuurlijk nooit de informatie die ze ontvangen gebruiken, maar dat kan je afdwingen via een confidentialiteitscontract. Dat is afdwingbaar, al is de bewijslast natuurlijk niet eenvoudig.

MarkV
Topic Starter

#3 , 05 mar 2012 23:07

Bedankt voor uw antwoord. Vanaf welke compensatie zou een niet-concurrentiebeding dan wel van toepassing kunnen zijn? Het gaat hier over een opdracht van 3 maanden.

Alvast bedankt!

Reclame

JPV

#4 , 06 mar 2012 09:32

Om een idee te geven bij een arbeidsovereenkomst, moet de werkgever bij een niet-concurrentiebeding van 12 maand, minstens 6 maand brutoloon betalen. En bij een laag loon is zo'n niet-concurrentiebeding zelfs niet mogelijk.

Of een niet-concurrentiebeding mogelijk is in het geval van het geven van een compensatie bij studenten, durf ik me niet met zekerheid uitspreken. Het zou me alvast sterk verbazen dat een rechter dit zomaar, behalve in héél specifieke gevallen, zou toestaan.

Ivm concurrentiebedingen in arbeidsovereenkomsten: zie:
http://web.randstad.be/werkpocket/begin ... e/3/3.2.2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2012 18:43

Wij hebben studenten gehad die gebonden zouden zijn door beroepsgeheim. (als ze afgestudeerd waren)
Dit is samenspraak met hogeschool en de stage-organisatie.
Lijkt me logisch als je vb met personeelsdossiers bezig bent.
Maar dat was ver voor de tijd van de wet op de privacy en zo.

Gezien andere topic .... bij ons is nooit iets getekend en zelf tijdens mijn stages heb ik ook nooit iets getekend.

JPV

#6 , 06 mar 2012 19:40

beroepsgeheim is idd een standaard praktijk.

MarkV
Topic Starter

#7 , 08 mar 2012 07:52

Bedankt voor de verschillende antwoorden! Begrijp ik het goed dat ik dus best een NDA kan laten ondertekenen?

Terug naar “Andere”