Opzeg tijdelijk contract

Alfred J
Topic Starter

Re: Opzeg tijdelijk contract

#16 , 23 mar 2012 15:12

wat zou je willen ze vinden van alles uit en geraak er maar wijs uit

is er al eens geklapt met de werkgever of die akkoord gaat met 1 week opzeggingstermijn ?
De werkgever wenst dat het contract uit gedaan wordt. Daarom dat Persoon X naar andere mogelijkheden aan het kijken is hier onder uit te kunnen en om een andere job te vinden, want hij ziet het niet zitten om door de nieuwe situatie elke dag tegen zijn zin te moeten gaan werken. Waarom de werkgever dan toch nog zegt dat hij wil dat het contract uitgedaan moet worden, is mij ook een raadsel, want ik kan me moeilijk inbeelden dat je gedemotiveerde werknemers in je bedrijf wil. Nu goed, de werkgever kàn nog van gedacht veranderen, maar Persoon X zou graag weten waar hij staat. Een boete van (volgens TSW) 3 maanden loon is geen optie, daarom zijn we deze mogelijkheid aan het bekijken.
Verkorte opzeggingstermijn

Deze eigenaardigheid geldt niet voor de andere types overeenkomsten die de hoedanigheid van SBO kunnen hebben
heb ook een citaat , is uw verkorte opzeggingstermijn wel mogelijk zonder die kaart ?
Zeer goede opmerking... Door de bomen het bos niet meer zien is wel van toepassing voor mij ondertussen.

Ik zou denken dat Persoon X een SBO Type 1 heeft. Dat is een arbeidsovereenkomst die de hoedanigheid van een SBO kan hebben en normaal ook heeft omdat Persoon X < 26 jaar is. Dus een kaart is dan niet nodig. Het citaat dat u aanhaalt, staat onder de titel: Bijzondere kenmerken van de SBO, in vergelijking met de gewone overeenkomsten die niet die hoedanigheid hebben waardoor ik persoonlijk zou denken dat het wel mogelijk is voor een SBO Type 1. Lijkt me ook pure interpretatie...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alfred J
Topic Starter

#17 , 26 mar 2012 15:31

Voor degenen die het nog interesseert: vergeet wat de RVA zegt, vergeet wat TSW zegt, vergeet wat de RSZ zegt, bel gewoon naar de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. Elke jongere onder 26 jaar krijgt automatisch een SBO hoedanigheid (géén statuut). Hiervoor is geen starterskaart nodig, niets, nada noppes. (1) Die kaart zou al een tijdje zijn afgeschaft. Voorwaarde zou wel zijn dat de jongere laaggeschoold is, ook al staat dit niet zo op hun website.

Verder ter informatie: de 12 maanden zijn inderdaad zoals klungel aangaf, omdat het in hetzelfde bedrijf is dat Persoon X werkt en de contracten elkaar opvolgen zijn de 12 maanden ondertussen om. (2) Hier kon waarschijnlijk toch geen aanspraak op gedaan worden omdat Persoon X niet laaggeschoold is.

De enige optie die Persoon X dus nog heeft, is toch onderling overeen te komen of een fikse boete te betalen. Ik vermoed dat Persoon X geen contracten van bepaalde duur meer moet hebben; je kan je daar een jaar goed voelen maar als het bedrijf dan beslist om de boel overhoop te gooien ben je de klos.

(1) Desondanks deze kaart wel nodig is volgens RVA, TSW en RSZ
(2) Desondanks sommige diensten zeiden dat die gewoon vanaf het laatste contract liep: 2x telefonisch door RVA, 1x telefonisch door TSW, 1x persoonlijk door TSW

Reclame

Terug naar “Andere”