Overstap van shiftwerk naar dagstelsel om medische redenen

savantas
Topic Starter

Overstap van shiftwerk naar dagstelsel om medische redenen

#1 , 27 mar 2012 01:45

Hallo, ik werk in een groot bedrijf in de non-ferro sector (p.c. 224, bediendestatuut), in een wisselende ploegensysteem sedert 26 jaar. Nu valt het me, op bijna 49-jarige leeftijd fysiek en mentaal erg zwaar; slapproblemen en concentratiestoornissen.. Ben ook reeds geopereerd aan de hartkamer wegens ernstige ritmestoornissen (ablatie)
Nu zou ik graag overstappen naar een job in dagregime, kan hier ongetwijfeld medische redenen voor opgeven.
Heeft iemand hier ervaring mee of meer info, hangt het van de welwillendheid van de werkgever af of is er een wettelijke regeling inzake?
Alvast bedankt voor alle inbreng.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 mar 2012 08:18

Er is geen wettelijk recht op nationaal vlak. Misschien bestaat er wel een sectoriële regeling of een regeling binnen je bedrijf.

Indien er dus in je sector of in je onderneming niks bepaald is, kan je geen recht of voorrang uitoefenen om naar een dagstatuut te gaan. Informeer bij je vakbond voor sectoriële/bedrijfs regelingen.

fendtje

#3 , 27 mar 2012 15:58

Hallo, ik werk in een groot bedrijf in de non-ferro sector (p.c. 224, bediendestatuut), in een wisselende ploegensysteem sedert 26 jaar. Nu valt het me, op bijna 49-jarige leeftijd fysiek en mentaal erg zwaar; slapproblemen en concentratiestoornissen.. Ben ook reeds geopereerd aan de hartkamer wegens ernstige ritmestoornissen (ablatie)
Nu zou ik graag overstappen naar een job in dagregime, kan hier ongetwijfeld medische redenen voor opgeven.
Heeft iemand hier ervaring mee of meer info, hangt het van de welwillendheid van de werkgever af of is er een wettelijke regeling inzake?
Alvast bedankt voor alle inbreng.
eerste stap.
en wat zegt de arbeidsgeneesheer.
is de persoon die aanbevelingen naar werkgever kan doen.
of die u kan weigeren uw huidige job of met beperkingen nog uit te voeren.

Reclame

savantas
Topic Starter

#4 , 27 mar 2012 21:37

Arbeidsgeneesheer kent mijn medische geschiedenis. Ik ga hem contacteren, op bedrijfsvlak ken ik gelijkaardige gevallen, denk dat ze (dienstgebonden) wel soepel kunnen zijn. Dank voor de reacties.

Terug naar “Andere”