Rechten statutair ambtenaar ivm dress code

Fuuten
Topic Starter

Rechten statutair ambtenaar ivm dress code

#1 , 24 mei 2012 15:56

Ik heb de afgelopen dagen een korte broek gedragen op het werk, dit om begrijpelijke redenen. Mijn broek komt tot aan de knieën, en grijs gestreept, dus niet opzichtig gekleurd.

Vandaag kwam een overste langs en verbood mij ooit nog een korte broek te dragen op het werk. Aangezien vrouwelijke collega's dit wel mogen doen kan dit niet kloppen. Ik kan toch geen doktersattest nodig hebben om een beetje op mijn gemak te kunnen zijn terwijl ik werk?

Ik probeer te weten te komen of de regelgeving hieromtrent hem gelijk geeft of niet. Als de wetgeving mij gelijk geeft sta ik wat sterker in mijn schoenen als ik het artikel uit die wet of uit het statuut kan aanduiden, wanneer ik beleefd mijn recht op comfort opeis. Als de wetgeving hopeloos achterhaald is zou ik wellicht een klacht moeten indienen bij een of andere anti-discriminatie organisatie tegen die wet om het recht te kunnen verkrijgen.

Ik heb al met verschillende termen (korte broek, dress code, federale overheid, ...) gezocht op google, en heb tevens enkele wetgeving ge-'word search't, maar ik lijk geen concrete bespreking hiervan terug te vinden. Enige hulp zou welkom zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2012 16:38

Als je in kontakt komt met publiek, mag uw werkgever eisen dat dit in deftige kledij gebeurd.
Bij mijn vroegere werkgever (ben nu op rust) was het eind 70 nog verboden dat dames in lange broek rond liepen, en heren mochten ook niet in jeans komen werken, en steeds met das. (warm weer of niet) Gelukkig is dat later wel iets versoepled, maar het moest steeds deftig en gekleed zijn, anders gegarandeerd een mail met verwittiging van de personeelsdienst.

Fuuten
Topic Starter

#3 , 24 mei 2012 17:13

Bedankt voor de reactie.

Deftig is natuurlijk een subjectieve term. Er lopen hier dames rond in korte rokjes, en enkele ook met een korte broek. Als zij op die manier de overheid mogen vertegenwoordigen, dan lijkt het mij discriminatie dat ik dat niet zou mogen omdat ik van het andere geslacht ben of een ander niveau bekleed.

Ik vraag niet noodzakelijk een expliciet antwoord, als ik weet waar precies te zoeken helpt mij dat ook al vooruit. Maar ik zou dus wel willen weten waar ik concreet sta.

Dat traditie iets dicteert wil niet zeggen dat ik mij daar moet bij neerleggen. Als er echter expliciete, geschreven regels over bestaan, dan heb ik al minder beweegruimte, en moet ik wellicht een instantie hogerop of extern aanschrijven. Sowieso is het de bedoeling de hele zaak beleefd en rationeel af te handelen, eventueel door middel van compromis. Het gaat mij er in de eerste plaats om mijn onnodig ongemak uit de weg te ruimen.

Reclame

Franciscus

#4 , 24 mei 2012 17:18

Wat staat er in het arbeidsreglement, wat zeggen de vakbonden.
Een overste....
Welke dienst welke funktie?

Fuuten
Topic Starter

#5 , 24 mei 2012 17:31

Bedankt voor uw reactie.

Het "KONINKLIJK BESLUIT VAN 2 OKTOBER 1937 HOUDENDE HET STATUUT VAN HET RIJKSPERSONEEL" was een van de documenten die ik doorzocht heb op de sleutelwoorden. Ik ben niet bij de vakbond aangesloten, maar dacht dit misschien wel gewoon zelf te kunnen regelen. Ik ben stagiair in niveau A. Teneinde enige vorm van zwartmakerij te voorkomen specifieer ik liever niet welke dienst.

Ik kan in principe met publiek in contact komen, heb dit in de praktijk nog nooit (gedurende de 5 maand die ik hier werk) op de werkvloer meegemaakt. Edoch, ik ga ervan uit dat als vrouwelijke collega's in korte broek mogen verschijnen voor publiek, het discriminatie is als ik dat niet als man mag doen. Maak ik hier een juridische denkfout?

scorpioen

#6 , 24 mei 2012 18:26

Edoch, ik ga ervan uit dat als vrouwelijke collega's in korte broek mogen verschijnen voor publiek, het discriminatie is als ik dat niet als man mag doen. Maak ik hier een juridische denkfout?
U maakt een juridische denkfout.
U wil ongelijke situaties (man en vrouw zijn fysisch niet gelijk, maatschappelijk gezien dragen ze verschillende kleding) gelijk behandelen.
Moet uw werkgever aanvaarden dat u als man vrouwenkleding draagt? Dat is de consequente toepassing van uw redenering.

Ik weet niet of er specifieke regels gelden bij de overheid.

In het statuut van het rijkspersoneel lees ik:
"[de ambtenaar]dient zijn collega's, zijn hiërarchische meerderen en zijn ondergeschikten met waardigheid en hoffelijkheid te behandelen. Hij vermijdt elk woord, elke houding, elk voorkomen dat deze waardigheid en deze hoffelijkheid in het gedrang zou kunnen brengen of de goede werking van de dienst zou kunnen schaden."

Uw hiërarchische overste kan van oordeel zijn dat u door uw kleding de goede werking van de dienst kan schaden of tekort komt aan de plicht u waardig te gedragen.

JPV

#7 , 24 mei 2012 20:23

Denk neit dat er in België reeds vonnissen hierover geweest zijn.

Een héél uitgebreide tekst, mét motivatie, kan je hier vinden:
http://home.fnv.nl/02werkgeld/arbo/wetg ... echten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat natuurlijk over Nederland (en geschreven door de Nederlandse vakbond FNV), maar is een mooie tekst.

Je moet een aantal zaken afwegen.

Argumenten contra:
- Je zou bvb kunnen afvragen of vrouwen een rok dragen omdat het warm is, of omdat het gewoon mooi is.
- Is het vrouwen toegelaten om een rok te dragen? Niet altijd: als het té kort is, is het ook soms/vaak verboden, zoals een minirok. Als minirokken verboden worden, worden ze verboden omdat ze te kort zijn, niet omdat ze de benen niet volledig bedekken. Je kan hetzelfde argumenteren van een bermuda: niet verboden omdat ze de benen niet volledig bedekken, wel omdat ze in jouw omgeving niet als passend aanvaard worden.
- vrouwen zijn mss ook verboden om een bermuda te dragen (hmmm... mss es vragen aan een collega om een bermuda te dragen en zien wat de reactie is...)

Argumenten pro:
- in welke omgeving kunnen ze nog als niet passend gevonden worden? OK, je bent niveau A, maar zelfs dan is dat niet meer ongebruikelijk.
- geen contact met publiek in de praktijk (je kan altijd zeggen dat je dit wél wil dragen als je weet dat je die dag publiek zou ontmoeten)
- man & vrouw hebben zelfde doel met rok (zonder leggings/pantys)/bermuda: luchtigheid

Persoonlijk zou ik het oplossen door een medisch attest van zweterigheid af te geven. Dat lijkt me meer lachen :p

JPV

#8 , 24 mei 2012 20:29

Toch 2 zaken gevonden:
Omzendbrief PREV 32 waarbij uitleg verschaft wordt bij de functie van gemeenschapswacht en bij de instelling van de dienst gemeenschapswachten

VI.1. Uniform(17)
De gemeenschapswachten hebben een voorbeeldfunctie.
...
4.
Een zwarte of donkergrijze lange broek.
Hierbij dient opgemerkt te worden dat het gaat om een lange broek.
Hoewel het niet expliciet verboden is in de wet, is het niet opportuun om in de zomerperiode gekleed te gaan in een bermuda of short.
kledij op basis van godsdienst toch toegelaten (er wordt (al dan niet uitdrukkelijk) niet verwezen naar bermuda op basis van discriminatie man/vrouw
Arbh. Brussel (7e k.) 17 oktober 2002
J.dr.jeun. 2002, afl. 220, 44 en http://www.jdj.be" onclick="window.open(this.href);return false; (1 juli 2008), noot -

Samenvatting
De werkgever heeft beslist vroeger dan voorzien het zomeruniform (korte bermuda) in te voeren, terwijl de werkneemster de verzekering had gekregen dat het winteruniform van kracht zou blijven tot aan het einde van haar overeenkomst van zes maanden; bijgevolg is de tewerkstelling, die geschikt was op het ogenblik van de aanwerving, dit niet langer aangezien de werkneemster, die het islamitisch geloof belijdt, aan kledijvoorschriften is onderworpen die een dwingende regel uitmaken. De werkneemster had een wettig motief om de tewerkstelling te verlaten op grond van de door de grondwet gewaarborgde vrijheid van godsdienst. De door de Rijksdienst voor Arbeidsbemiddeling opgelegde sanctie moet worden nietig verklaard (art. 51, par. 1, lid 2, 1° Werkloosheidsbesluit 1991).

Fuuten
Topic Starter

#9 , 24 mei 2012 21:22

Bedankt voor jullie reacties en toelichtingen.
U maakt een juridische denkfout.
U wil ongelijke situaties (man en vrouw zijn fysisch niet gelijk, maatschappelijk gezien dragen ze verschillende kleding) gelijk behandelen.
Moet uw werkgever aanvaarden dat u als man vrouwenkleding draagt? Dat is de consequente toepassing van uw redenering.
Ik zou redeneren dat een korte broek voor beide sekses dezelfde maatschappelijke waarde heeft, en dus niet op dezelfde hoogte staat als een rok of een ander stuk 'vrouwenkleding.'
- vrouwen zijn mss ook verboden om een bermuda te dragen (hmmm... mss es vragen aan een collega om een bermuda te dragen en zien wat de reactie is...)
Ik was gesterkt in mijn overtuiging dat er geen probleem zou zijn omdat ik al een vrouwelijk collega had gezien in korte broek.

In ieder geval lijkt het kernwoord in de voorschriften waardigheid te zijn. Ik had ook beargumenteerd dat het mij waardiger lijkt een korte broek te dragen, dan okselvijvers, een druipend gezicht of iets dergelijks te riskeren. De argumenten konden niet overtuigen.

Het lijkt erop dat ik weinig keuze heb dan morgen/voorlopig een lange broek op het werk te dragen.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

JPV

#10 , 24 mei 2012 22:13

als een vrouw een korte broek mag dragen, zie ik geen enkel wettelijk bezwaar om dit voor een man ook toe te laten. Korte broek voor man/vrouw komen evenveel voor.

Turaki

#11 , 24 mei 2012 23:19

Wacht eventueel tot uw stage afgelopen is, om dan volgend jaar daar een strijdpunt van te maken.

jefke007

#12 , 25 mei 2012 07:46

De echte reden waarom dat dit niet mag wordt er meestal niet bijverteld. Sommige mannen hebben wel heel lelijke benen, bij vrouwen daarentegen is dit heel anders.
Moesten mannen mooie benen hebben dan zou dit ook wel mogen

JPV

#13 , 25 mei 2012 08:12

Mooi is subjectief, niet altijd een reden om een rechtspraak op te baseren. Vraag is of het maatschappelijk aanvaard is om in korte broek te gaan werken.

(voor alle duidelijkheid: vrouwenbenen verdienen ook m'n voorkeur :))

Drone

#14 , 25 mei 2012 09:23

als ex ambtenaar kan ik alleen maar zeggen, dat op de dienst waar ik werkte, bij "extreem" warme temperaturen (zoals vandaag en gisteren) een oogje werd dicht geknepen als het op kledij dragen aankwam.

werken in een gebouw zonder echte ventilatie of airco kan dus een bijkomend argument zijn, de gezondheid van de werknemers speelt een belangrijkere rol dan de "dresscode".

eylis

#15 , 25 mei 2012 11:00

uit ervaring weet ik dat het in cases zoals poster vertelt, meestal gaat over chagrijnige oversten die graag wat macht tentoon spreiden. In onze hedendaagse maatschappij kan je perfect korte rokken, geklede bermuda's, geklede jeans en designers hemden zonder das dragen en er toch zeel verzorgd en presentabel voorkomen. Zolang het netjes en vlekkenloos is. Het zal dus niet veel helpen om met regelmenten te schermen, want allicht vind de kerel ergens een zinnetje in een vergeetboekje waaruit blijkt dat iets op een bermuda lijkt niet mag.
Wacht inderdeed tot je stage afgelopen is om te chargeren, maar pols eventueel bij andere mannen of er bij warm weer weleens collega's met een bermuda naar het werk komen? zorg dat je je bermuda altijd beschikbaar hebt op de bureau. En zodra de eerste collega's in bermuda verschijnen, trek je de jouwe ook aan :-)

Terug naar “Andere”