Vertegenwoordigers met firmawagen

Mariette
Topic Starter

Vertegenwoordigers met firmawagen

#1 , 19 jun 2012 10:58

Mogen vertegenwoordigers ROKEN in hun firmawagen?

Men zou er kunnen van uitgaan dat roken op het werk / tijdens het werk niet is toegestaan.
Bestaat daar een wettelijke regeling over? of is die nooit in voege geraakt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 jun 2012 11:44

Is de firmawagen een extralegaal voordeel? Dan ja.
Is er eerder sprake van een dienstwagen? Dan neen.

Veebee

#3 , 19 jun 2012 11:56

Hangt ook af van de carpolicy
Los daarvan gaat een leasing dit nooit toestaan, probeer maar eens een gebruikte asbak te verkopen...

Reclame

Turaki

#4 , 19 jun 2012 12:43

Los daarvan gaat een leasing dit nooit toestaan, probeer maar eens een gebruikte asbak te verkopen...
Maar wettelijk is er geen bezwaar om in een leaswagen te roken.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 jun 2012 13:00

Toch wel, alvast voor een vertegenwoordiger:

Op weg van/naar het werk én tijdens privé-ritten, mag een werknemer met een bedrijfswagen roken (het is dan beschouwd als een privé-wagen)
Indien de werknemer een collega oppikt (niet een lifter) of tijdens de werkuren met de auto rijdt, is het werk en op het werk mag er niet gerookt worden.

Daarnaast kan werkgever natuurlijk beperkingen opleggen op het gebruik van hun geleasede wagens.

Veebee

#6 , 19 jun 2012 14:26

Als het vastgelegd is in de carpolicy en/of leasing contract, hoe wil je dan alsnog gaan roken?
Dat document is evengoed een contract en als je tekent ga je toch akkoord?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jun 2012 15:26

Als het vastgelegd is in de carpolicy en/of leasing contract, hoe wil je dan alsnog gaan roken?
Dat document is evengoed een contract en als je tekent ga je toch akkoord?
Ik vermoed dat Turaki bedoelt dat, indien het niet in de carpolicy / leasing contract vastgelegd is, er wettelijk geen bezwaar is tegen roken in een bedrijfswagen (zolang deze niet als "werkplek" gebruikt wordt).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#8 , 19 jun 2012 15:39

Wel, eigenlijk bedoel ik dat het dan geen overtreding is op het rookverbod. Dat je je daarmee niet houdt aan de voorwaarden van je contract is een andere zaak.

Terug naar “Andere”