Horecapersoneel

Jelias
Topic Starter

Horecapersoneel

#1 , 15 jun 2012 12:00

Iemand in de familie werkt al verschillende jaren in de horeca, ingeschreven. Werkdagen van 10 uur en meer zijn geen uitzondering, vakantie heeft ze vorig jaar niet gehad. In de zomerperiode heeft ze welgeteld één vrije dag per week. De eigenaar van de taverne kan geen personeel houden, na een paar weken houden ze het voor bekeken. Mijn familielid heeft een bepaalde loyaliteit tov haar baas en laat eigenlijk over zich heenlopen. Ze ziet het als een familiebedrijfje waar zij zo'n beetje bij hoort.
Is er dan nergens een instantie die opkomt voor horecapersoneel? Zij hebben toch ook rechten? Is een werkweek van 6 dagen normaal voor een werknemer die niet mee in de zaak zit? En werkdagen van 10u of meer? Door een gezondheidsprobleem gaat ze eigenlijk dagelijks over haar limiet, maar daar wordt amper rekening mee gehouden. Ik wil mij er enerzijds niet mee bemoeien, anderzijds wil ik haar ook niet ten gronde zien gaan door zich letterlijk "kapot" te werken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2012 12:34

Iedere vakbond heeft een afdeling voeding en horeca, 6 dagen week is in Belgie nog steeds mogelijk, en 10 uur per dag als je familie dit wil doen waarom niet als ze er voor betaald word, de weekend ploegen werken ook 12.00 uur per dag, en de meeste mensen die daar werken doen dit zeer graag !
Wel is het een feit dat de horeca het meeste zwart werk geeft, en dit valt natuurlijk niet goed te praten en daar moet dringen paal en perk aangesteld worden, maar ik vrees dat dit nog niet voor vandaag is bij wijze van spreken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 jun 2012 10:09

wettelijk kan dit niet, maar vakbond kan mensen niet dwingen dit aan te geven aan de inspectie, hé. Jij kan dit wel altijd, maar of je familielid dit graag zal hebben (zie zwartwerk), betwijfel ik.

Reclame

Terug naar “Andere”