Vraag omtrend contract

ZoeFken
Topic Starter

Vraag omtrend contract

#1 , 21 jun 2012 00:55

Beste

in mijn contract staat de volgende clausule:
Geen enkele werknemer mag zich schuldig maken aan het uitoefenen van een concurrerende activiteiten t.o.v. zijn werkgever. Indien de werknemer ten persoonlijke titel, voor rekening van derden, als werknemer of al zelfstandige, toch een bijkomende activiteit wil uitoefenen, dan moet hij voorafgaandelijk de schriftelijk toestemming vragen van zijn werkgever.
Als ik zelf een bedrijf opstart die op dit moment geen activiteiten uitoefent, maar dit in de toekomst wel zal doen. Moet ik dit dan ook melden. Tevens vraag ik me ook af of deze clausule enkel te maken heeft met concurrerende activiteiten of over alle activiteiten.

Is er een manier om rond deze clausule te gaan want deze belemmerd wel degelijk men vooruitgang.

Met vriendelijke groet,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 21 jun 2012 08:12

tenzij bepaalde héél specifieke jobs (of vooral bij de overheid) is zo'n clausule in de arbeidsovereenkomst relatief nietig. Het kan, maar enkel voor concurrentiële activiteiten. Als je bvb werkt voor een ICT-dienstverlenend bedrijf, moet je oppassen met een bijberoep als ICT-consultant, maar zal niemand je mogen verbieden om in bijberoep Tupperware te verkopen.

Een bedrijf zonder activiteiten opstarten is afaik echter ook niet wettelijk (technisch kan het, maar belastingen zullen grote bezwaren maken).

ZoeFken
Topic Starter

#3 , 21 jun 2012 15:21

Ik zal het even wat verder specificeren zodat er een iets betere verduidelijking kan gegeven worden.

Het bedrijf dat we zouden opstarten heeft van de overheid een vergunning nodig. Maar voor de vergunning aanvraag moet de shell van het bedrijf al opgestart worden. Want de BTW nummer wordt gelinkt aan het bedrijf. Nu begrijp je misschien iets beter waar men voorgaande vraag naartoe ging.

Dus even ter verduidelijking het is geweten dat de staat niet echt snel werkt dus deze vergunning kan enkele maanden op zich laten wachten. De kans is dus groot dat als we toestemming vragen aan onze huidige werkgever dat deze ons geen toestemming geeft. Eens we de vergunning hebben en we daadwerkelijk zouden beginnen met activiteiten uit te oefenen geven we zelf ons ontslag. Dus is deze bovenstaande regel toch nutteloos.

Ik hoop wat bijkomende info te ontvangen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2012 15:38

Het woord concurrentie is veelzeggend.... indien geen concurrentie geen probleem zoals JPV schrijft.
Het feit dat u ontslag zou nemen wil niet zeggen dat dan uw ex werkgever u niet kan vervolgen indien het concurrentie betreft.

ZoeFken
Topic Starter

#5 , 21 jun 2012 15:47

@franciscus: is het niet zo dat zolang we geen activiteiten uitoefenen we geen toestemming moeten vragen. En voordat we activiteiten zouden uitoefenen geven we ons ontslag. Dus indien ik het goed versta kan onze ex werkgever op dat moment ons ook niet aanklagen want de activiteiten gebeuren nadat we ons ontslag hebben gegeven.

JPV

#6 , 21 jun 2012 20:39

ok, je doet wel iets (aanvraag vergunning). Ook dat kan een concurrerende activiteit zijn, indien uw huidige werkgever ook in die sector actief is en u bvb al zijn klanten contacteert. Is dat het geval?

ZoeFken
Topic Starter

#7 , 21 jun 2012 22:34

Ik ga verder in pm ( zodat ik directer kan zijn )

Terug naar “Andere”