Zelfstandig zwanger & aan de deur gezet

Lienne
Topic Starter

Zelfstandig zwanger & aan de deur gezet

#1 , 22 jun 2012 09:35

Beste,

ik werk als zelfstandig kinesitherapeut in een praktijk bij iemand anders (contract tussen zelfstandige kinesitherapeuten).
Momenteel ben ik 5 maand zwanger en zal volgende week stoppen met werken wegens medische redenen (verplichte rust van de gynaecoloog). Ik was met mijn collega, bij wie ik werk, overeen gekomen dat ik per 1 december opnieuw bij haar aan de slag zou gaan. Gisteren kreeg ik dan echter de boodschap dat er, zonder mijn medeweten, iemand nieuws aanvaard is en ik na mijn zwangerschap niet meer terug moet komen.

Ik vroeg mij af als er voor zelfstandigen ook enige vorm van bescherming bestaat, zoals een werkneemster in loondienst beschermd is tegen ontslag tijdens de zwangerschap?

Er is tussen ons enkel een, zelf opgesteld, contract tussen zelfstandige kinesitherapeuten Hierbij staat enkel in dat elk van de partijen op elk ogenblik een einde mag stellen mits de andere partij minstens 30 dagen bij voorbaat te verwittigen.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2012 10:50

Maar u bent niet in loondienst u gaat en staat waar u wil.
Vermoedelijk betaald u x% voor gebruik van ruimte en toestanden...?
uw eigen contract : einde samenwerking binnen 30 dagen.
Dat is wat telt er is tussen jullie enkel een contractuele overeenkomst.
Er is geen band van ondergeschiktheid dus kan u daar geen recht uit putten.

JPV

#3 , 22 jun 2012 10:58

en toch: discriminatie wegens zwangerschap is verboden. Indien die zelfstandige zou laten weten dat de zwangerschap de reden is om een contract stop te zetten, terwijl Lienne wél de huur verderbetaalt en de andere daar eigenlijk geen last van heeft (geen verlies van klanten, ...), zie ik wel een klacht wegens discriminatie mogelijk. Dan wel natuurlijk niet volgens de wet op de arbeidsovereenkomsten.

Meer dan waarschijnlijk zal de OP wel niks op papier hebben in verband met de zwangerschap, dus is de bewijslast héél moeilijk (en niet omgekeerd zoals bij een werknemer)

Reclame

Franciscus

#4 , 22 jun 2012 11:06

Correct niet aan gedacht ...maar dan moet ze wel blijven betalen ....en dat stond nergens...

bartvdv

#5 , 22 jun 2012 11:25

Is dat nu niet net de essentie van zelfstandig zijn, dat je contract op ieder ogenblik voor om het even welke reden kan opgezegd worden? Zolang men zich maar houdt aan de voorwaarden in het contract. Ik denk dat de zwangerschap hier niet van tel is. Want dat zou willen zeggen dat er een vorm van ondergeschiktheid zou zijn.

JPV

#6 , 22 jun 2012 13:24

Zelfs zelfstandigen kunnen contracten niet voor om het even welke reden opzeggen. Ook zij vallen immers onder de grondwet (art. 11 ivm discriminatie).

Gebruiker21

#7 , 27 jun 2012 13:01

Toon maar eens aan dat er sprake is van discriminatie, uiteraard!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”