Verplicht afspreken met werkgever terwijl in ziekte?

musti_01
Topic Starter

Re: Verplicht afspreken met werkgever terwijl in ziekte?

#16 , 03 jul 2012 17:01

zelfs indien je thuis bent en de afspraak elders gaat, is het nog steeds een arbeid die je verricht :).
Dit is wel interessant om te weten. :!:
Dank je wel!
Stuur haar een mail met de vraag om te bevestigen dat het in het kader van het werk is, zeg dat je dit nodig hebt voor de verzekering.
Ze heeft daarstraks een voicemail achtergelaten, maar aangezien ik haar écht niet wil horen én alles op papier wil, heb ik dus mijn mailtje verstuurd. Dit heb ik er ook mee in gezet. Ik ben eens benieuwd naar de reply... :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#17 , 03 jul 2012 17:04

zelfs indien je thuis bent en de afspraak elders gaat, is het nog steeds een arbeid die je verricht :). Het zou dus strikt genomen een arbeidsongeval kunnen zijn (werkgever zal wel een zware boete krijgen).

Stuur haar een mail met de vraag om te bevestigen dat het in het kader van het werk is, zeg dat je dit nodig hebt voor de verzekering.

klopt volledig, mogelijk voelt de directeur wat nattigheid en zal je die bevestiging niet krijgen.

Zelf moet je ook opletten dat het gesprek met je directeur niet als werken kan beschouwd worden.
Bv. praten over de toekomstige inhoud van je werk, kan al als werken worden beschouwd waardoor je mogelijk 1 dag ziekteuitkeringen kan verliezen. ( art 101 wet 14-07-1994 inzake ziv )
http://www.riziv.be/insurer/nl/circular ... cedure.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als de werkgever via de sociaal kruispuntbank doorgeeft dat hij voor die dag loon betaalt, dan heb je gegarandeerd last met je ziekenfonds.
Normaal moet je ook al verplaatsingskosten, en maaltijdcheques krijgen voor die dag

Voor de directeur ziet het er veel erger uit , bij een moederschapsrust kan er niet met toelating van de adviserend geneesheer worden gewerkt en maakt het finaal een einde aan haar moederschapsrust.

Eventueel kan je vragen dat zij op mail de krachtlijnen van het gesprek gaat zetten, ivm mogelijke problemen met je ziektevergoeding. Afhankelijk van de inhoud moet de adviserend geneesheer van het ziekenfonds daar een voorafgaandelijke toelating voor geven om een "activiteit tijdens je ziekte te mogen uitoefenen", ook al zou je er niet voor betaald worden )

musti_01
Topic Starter

#18 , 09 jul 2012 11:57

Hoi allemaal,

ik hoopte dat het verhaal na mijn mail finaal ten einde zou zijn, maar heb dus net een mailtje terug gekregen:
Uiteraard is het gesprek dat ik wil hebben, werkgerelateerd. Alles samen ben je nu bijna een jaar afwezig, ik wil het daar met jou over hebben. Dat is toch niet vreemd? Moet ik uit je mail afleiden dat je niet bereid bent om nu af te spreken?
Even ter info: ik ben in september thuis geweest, dan op vakantie vertrokken en bij mijn terugkomst in november terug in ziekte gegaan (terug een maand gewaarborgd loon). Dus pas vanaf december is de mutualiteit beginnen betalen.

MAAR... ze weet dus duidelijk van geen ophouden! :?
Vinden jullie het antwoord duidelijk genoeg? Of moet ik nog specifieker vragen?
Kan ik zeggen dat als ik toch afspreek het zowel haar als mij problemen zal geven met de ziekteverzekering?

Van de directeur ad interim heb ik trouwens nog geen antwoord gekregen. :(

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#19 , 09 jul 2012 13:58

Musti, moest ik van jou zijn, ik zou iets antwoorden in de zin van...
Beste, uiteraard heb ik er geen enkel probleem mee om dit met u te bespreken, maar ik heb vernomen dat een gesprek over werkgerelateerde zaken tijdens mijn ziekteverlof, mij in de problemen kan brengen bij de mutualiteit, aangezien dit als effectief "werken" kan beschouwd worden. Dit wil ik dus zeker vermijden.

Vandaar mijn voorgaande vraag om de inhoud van het gesprek op voorhand te mogen weten, zodat ik met mijn ziekenfonds kan bekijken of dergelijk gepsrek geen probleem kan vormen voor mijn huidige ziekte uitkering. Ik hoop dat u begrip kan opbrengen voor deze problematiek.

Met vriendelijke... blahblahblah...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden

#20 , 09 jul 2012 16:22

Kan ik zeggen dat als ik toch afspreek het zowel haar als mij problemen zal geven met de ziekteverzekering?

(
je moet toch eens een onderscheid maken tussen een gesprek inzake jobinhoud of inzake arbeids(on)geschiktheid op visit gaan bij een controlearts mag toch ook

http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... pectie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
stuur hier eens een informatieve mail naar , met de vraag welke problemen er kunnen zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

jefke007

#21 , 10 jul 2012 15:59

Voor topicstarter zal dat werkgelateerd gesprek normaal wel toegestaan worden - of mogelijk zelfs niet moeten worden aangevraagd, niet aanvragen is toch wel een risico - aan de adviserend geneesheer.
Maar voor "madame" de directeur in moederschapsrust heeft zo een werkgerlateerd gesprek wel de dimensie van een echte volledige werkhervatting.
Voor moederschapsrust laat de wetgever zelfs niet toe dat er een toelating kan gevraagd worden om een activeit uit te oefenen. Bovendien indien het binnen de 9 weken na de bevalling zou zijn, is de werkgever dan ook nog strafbaar.

In die zin kan je misschien zo langs je neus weg een beetje chantage plegen of haar op de gevraren wijzen die zij loopt, omdat jij over haar bezorgd bent.

Indien je voor dat gesprek wel loon krijgt en geen toelating aan het ziekenfonds vraagt krijg je gegarandeerd last.
Zelfs indien je geen loon zou krijgen, betekent dit nog niet noodzakelijk dat het mag van het ziekenfonds.
Indien je werkgever je geen loon voor dat VERPLICHT gesprek zou betalen plus verplaatsingskosten en maaltijdcheque, is de werkgever mogelijk in overtreding ( zwart werk )

de reden

#22 , 10 jul 2012 19:00

Indien je voor dat gesprek wel loon krijgt en geen toelating aan het ziekenfonds vraagt krijg je gegarandeerd last.
Zelfs indien je geen loon zou krijgen, betekent dit nog niet noodzakelijk dat het mag van het ziekenfonds.
Indien je werkgever je geen loon voor dat VERPLICHT gesprek zou betalen plus verplaatsingskosten en maaltijdcheque, is de werkgever mogelijk in overtreding ( zwart werk )
kan je dit ook allemaal staven met controleerbare bronnen ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

jefke007

#23 , 11 jul 2012 08:35

Het zal de adviserend geneesheer zijn die kan beoordelen of dergelijke activiteit als dan niet als werken moet beschouwd worden ( art 101 geconsolideerde wet van 14-07-1994
https://www.riziv.fgov.be/webprd/docleg ... 11/07/2011" onclick="window.open(this.href);return false;

bv op een teambuildingsdag moet men ook niet echt "werken" maar is wel VERPLICHT (en men krijgt er ook loon, en maaltijdcheques voor). Moest dit niet het geval zijn dan denk ik dat er maar heel weinig mensen aan een verplichte teambuildingsdag meedoen.

Men kan dergelijke vraag eenvoudig online aan de enigste bevoegde instantie stellen het http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false; of eventueel het ziekenfonds

( terloops moederschapsrust is geen arbeidsongeschiktheid en daar heeft madame de dictator directeur , in moederschapsrust, wel prijs als zij iemand van haar onderdanen eens verplicht om een gesprek met haar te hebben over het werk )

eylis

#24 , 11 jul 2012 15:56

maar heb je nu al eens iets gehoord van de directeur ad interim??? Volgens mij valt die van zijn stoel als hij/zij hoort dat de directeur in zwangerschapsverlof zomaar ff op de wilde boef, achter zijn rug, werkgesprekken houdt met personeel waar hij nu de leiding over heeft...Als hij wéét dat ze dit van plan is, zal hij daar zélf met haar eens over klappen sé.Want dit druist in tegen alle regels van goed management....

Gebruiker21

#25 , 12 jul 2012 11:28

Tenzij de "directeur ad interim" zo'n beetje de veredelde secretaresse van de eigenlijke directeur is, uiteraard. De eigenlijke directeur blijft gewoon de touwtjes in handen hebben, terwijl ze in moederschapsrust is, door middel van haar stroman / strovrouw, zijnde de directeur ad interim. Als ik het verhaal zo hoor, zal dit wel een beetje het geval zijn, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”