Confidentialiteit / zwijgplicht over arbeidsvoorwaarden

SOHO
Topic Starter

Confidentialiteit / zwijgplicht over arbeidsvoorwaarden

#1 , 02 aug 2012 12:52

1) Kan een werkgever/manager een werknemer schriftelijk/mondeling vragen/opleggen om binnen het bedrijf niet te communiceren over verkregen arbeidsvoorwaarden (loonsverhoging, bonus, telewerk)?
In ons bedrijf is de verloning nogal ad hoc, en blijft men daar in principe zeer discreet over. Maar ik weet niet of ik mijn boekje te buiten ga als ik openlijk over mijn voorwaarden communiceer.

2) Is de vakbond gehouden aan het beroepsgeheim/zwijgplicht wanneer het management hen in een conseil d'entreprise in vertrouwen communiceert over een nakende overname?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 aug 2012 13:45

1) dat kan binnen de redelijkheid. Aan je bank je loon vertellen bij aanvraag lening is bvb geen probleem
2) afhankelijk van de situatie. principieel hebben leden van de OR idd geheimhoudingsplicht. Ze kunnen bvb wél zeggen dat bedrijf wil overgenomen worden, maar niet aan wie.

eylis

#3 , 02 aug 2012 13:53

ik ken er geen wetteksten over, maar als je de stenen van het bedrijfsgebouw aan het ruziemaken wil krijgen, moet de je over je loonsvoorwaarden praen met je collega's.
Het is een ongeschreven wet dat je onderhandelde loonsvoorwaarden best voor jezelf houdt, zeker als je weet dat je méér verdient dan je collega's. Want inderdaad, de ene is handiger in het onderhandelen dan de andere, de ene werknemer is misschien ook méér gewild door een werkgever dan een andere.
Dus wat zou je daar aan hebben daar met je collega's over te praten? kijk eens wat ik verdien?
Tja, dan gaan ze je wel met de rug aankijken of over je roddelen. Beter niet doen...

Reclame

SOHO
Topic Starter

#4 , 02 aug 2012 14:07

1) Ok, het kan misschien een reden zijn voor ontslag als men stookt of wanorde creeert binnen het bedrijf. Maar ik zou niet weten binnen welke wetgeving of reglementering (redelijkheid?) zou worden verboden om het informatievoordeel van de werkgever over de arbeidsvoorwaarden te counteren door er openlijk met collega's over te spreken. Voor mij is dit pure business.

Terug naar “Andere”