vrije dag aangevraagd, wanneer moet werkgever reageren?

Veronique1983
Topic Starter

vrije dag aangevraagd, wanneer moet werkgever reageren?

#1 , 09 aug 2012 13:47

Ik heb eergisteren via mail een vrije dag aangevraagd (volgende maandag). Dit heb ik gedaan volgens de "procedure" van ons bedrijf nl. een mail naar een medewerkster die op haar beurt alle aanvragen doorkoppelt naar de zaakvoerder, die daarop dan reageert.

Nu heb ik twee vragen:
- wanneer moet hij ten laatste antwoorden
- kan hij mij deze dag weigeren aangezien ik op gesprek bij een juridisch assistent (sociaal onderzoek bevolen door
jeugdrechter).

Alvast heel erg bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 aug 2012 09:16

Wat staat er in de procedure van uw bedrijf in verband met de termijnen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat, als er een procedure is, die niets vermeld over hoeveel op voorhand dit moet aangevraagd worden en wanneer je daar antwoord op mag verwachten.

Het gaat hier over een dag wettelijk verlof, vermoed ik? Ik dacht niet dat er wettelijk termijnen zijn vastgelegd hieromtrent. Enkel dat deze dagen "in overleg tussen wergever en werknemer" moeten ingepland worden. Dit impliceert dus ook dat hij die dag kan weigeren als dit voor het bedrijf echt niet goed uitkomt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#3 , 10 aug 2012 11:34

Klein verlet???
Toon hem de uitnodiging.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 10 aug 2012 11:52

Ik dacht in eerste instantie ook aan klein verlet, maar bij de door de wet vastgelegde redenen voor klein verlet vind ik niet meteen iets dat lijkt op wat de TS omschrijft. Dit gaat om een op voorhand gepland gesprek, niet om een bijeenroeping van een familieraad, of iets dergelijks...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

4ringsdude

#5 , 13 aug 2012 12:34

Ik dacht dat er toch een wettelijke bepaling is dat zegt dat een werkgever voor verlof van 1-3 dagen binnen de 72u een antwoord moet geven.
Bij mijn vorige werkgever ging het toch zo en als deze het niet tijdig terug gaf was het goedgekeurd.

de reden

#6 , 13 aug 2012 18:12

Ik dacht dat er toch een wettelijke bepaling is dat zegt dat een werkgever voor verlof van 1-3 dagen binnen de 72u een antwoord moet geven.
Bij mijn vorige werkgever ging het toch zo en als deze het niet tijdig terug gaf was het goedgekeurd.
wettelijk moet dat in het arbeidsreglement staan

arbeidsreglementenwet 8/4/1965
art 6 - 10° (a) de duur van de jaarlijkse vakantie evenals de nadere regelen voor toekenning van deze vakantie of de verwijzing naar de wettelijke bepalingen terzake;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”