Hallo allemaal,
Ik ben een Nederlandse rechtenstudent bezig met mijn masterscriptie. Verplicht onderdeel van mijn civiele masterscriptie is een rechtsvergelijking met een ander land, gezien de taal heb ik gekozen voor het Belgische recht. Echter, onze universitaire bibliotheek heeft nauwelijks boeken over Belgisch arbeidsrecht, ik probeer momenteel dus te kijken hoe ver ik kom met puur internetgebruik.
In nederland kent men twee vormen van tekortkomingen in de arbeidsovereenkomst: wangedrag en disfunctioneren. Ik denk dat dit gedeeltelijk overeenkomt met wat ik in het Belgische recht ben tegengekomen als 'professionele ongeschiktheid' (Mario Coppens, Handboek Sociaal recht, p. 152) en 'gedrag van de werknemer' dat reden kan zijn voor ontslag, te weten: laakbaar gedrag, oftewel (nederlands:) wangedrag.
Als korte omschrijving van professionele ongeschiktheid kom ik hierop: niet voldoen van de prestaties van de werknemer
Voor het gedrag van de werknemer dat reden kan zijn voor ontslag geeft het boek een verscheidenheid aan mogelijkheden zoals onterechte werkweigering, onveroorloofd verlof, ruzie met de werkgever, vechtpartij, gebrek aan verstandhouding met overig personeel etc.
Ik onderzoek in mijn scriptie ten eerste de verschillen tussen deze vormen van tekortkomen in de nakoming van de arbeidsovereenkomst, daarnaast onderzoek ik de mogelijkheden van optreden naar aanleiding hiervan voor de werkgever. In het nederlandse recht kan de werkgever naar aanleiding van zowel wangedrag als disfunctioneren: functieverlagen (bij wangedrag noemt men dit degradatie), overplaatsen, ontslaan van de werknemer. (Hiernaast bestaan nog veel andere mogelijkheden die alleen van toepassing zijn op wangedrag, bijvoorbeeld de boete. Hierover gaat mijn scriptie niet.)
Nu ben ik dus al (zeer kort) tegengekomen dat een ontslag op grond van beiden mogelijk zal zijn. Wat lastiger is, is of deze vormen van gedrag/omstandigheden (ongeschiktheid en wangedrag) ook andere maatregelen rechtvaardigen? Ik ben al tegengekomen dat alle disciplinaire straffen gebaseerd moeten zijn op een schriftelijke grondslag in het arbeidsreglement, op straffe van nietigheid. Indien functieverlaging en/of overplaatsin in het Belgisch recht mogelijk zijn vanwege 'ongeschiktheid', moet ook dit dan zijn vastgelegd in het arbeidsreglement? Oftewel is overplaatsing en functieverlaging (indien uberhaupt mogelijk) een disciplinaire straf?
Ik kan niet eens de Belgische wet 'AOW' vinden, laat staan een antwoord op bovenstaande vragen. Voor mij, vanuit Nederland met vrijwel geen (relevante) Belgische literatuur voorhanden is dat dan ook vrijwel onmogelijk . . . Ik zou alle hulp enorm waarderen, ook al is het een link naar een nuttige site (hebben jullie bijv. een site waarop alle Belgische rechtspraak wordt gepubliceerd bijvoorbeeld?) of de naam van een nuttig boek, alle beetjes helpen!
alvast vriendelijk bedankt,
Hans