hoelang mag een arbeider aan één stuk werken.

Caridina
Topic Starter

hoelang mag een arbeider aan één stuk werken.

#1 , 18 aug 2012 09:43

Ik werk al geruime tijd op firma X, een middelgrote onderneming met ong 300 arbeiders en 300 bedienden.
Nu zijn er overlaatst bij ons een aantal meisjes beginnen werken, zij werken in een 4/5de systeem (aangepast contract van 30u) en werken 5 dagen van 6u.

Ene week met de vroege (6:00 --> 12:00)
andere week met de late (11:30 --> 17:30)

Met de vroege krijgen ze een half uur (betaald) tijd om te eten.
Met de late echter niet, als ze naar HR bellen, zeggen ze daar dat 6u aan één stuk werken zonder pauze wettelijk in orde is en ze dus geen pauze mogen nemen (ze krijgen voor de vroege ploeg 12,5% ploegenpremie en voor de late niets)

vakbond inschakelen is nutteloos, vermits dit een familiebedrijf is en de vakbond nog in zen kinderschoenen staat, meer dan een "ik zal er eens achter horen" komt er niet uit.

Mijn vraag : hoe lang mag een arbeider aan één stuk werken zonder recht op pauze ?

extra info: het betreft half-zware arbeid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2012 14:30

Mijn vraag : hoe lang mag een arbeider aan één stuk werken zonder recht op pauze ?
misschien kan je zich wel beroepen op de rustzittijden als het rechtstaand werk is

arbeidswet 16/3/1971
Art. 2. Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder " jeugdige werknemers " : minderjarige werknemers die 15 jaar of ouder zijn en die niet meer onderworpen zijn aan de voltijdse leerplicht.
De Koning kan nochtans de bepalingen van deze wet die de jeugdige werknemers betreffen, zo nodig onder door Hem te stellen voorwaarden, toepasselijk maken op de werknemers tussen 18 en 21 jaar.

Art. 34. Jeugdige werknemers mogen niet meer dan vier en een half uur ononderbroken arbeid verrichten.
Wanneer de arbeidstijd op een dag meer dan vier en een half uur bedraagt, wordt een half uur rust gegeven. Bedraagt hij meer dan zes uur, dan duurt de rusttijd een uur, waarvan een half uur ineens moet worden genomen................

Art. 38quater. § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.

§ 3. Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in toepassing van § 2 of van een koninklijk besluit, wordt aan de werknemer minstens een kwartier pauze toegekend ten laatste op het ogenblik waarop de duur der prestaties 6 uren bereikt.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Andere”