Uitzendarbeid en ziekte

toetsenbord
Topic Starter

Uitzendarbeid en ziekte

#1 , 11 jul 2012 19:04

Ik ben door een uitzendkantoor tewerkgesteld in een tijdelijk contract als bediende via weekcontracten en recent een dag geattesteerd afwezig geweest wegens ziekte. Het attest voor drie dagen maar de andere twee vielen in het weekend.

Ik werkte er de eerste maand (heb wel al eerder voor het kantoor gewerkt) en begon mijn contract in het begin van de maand.

Voor die dag heb ik geen inkomen ontvangen. Is dit wettelijk?

Ik zou een ingreep moeten doen waarna ik enkele weken buiten strijd ben. Het probleem is erg lastig.
Allicht kan ik dit best uitstellen tot na dit contract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
toetsenbord
Topic Starter

#2 , 15 jul 2012 18:50

Kan hier iemand op antwoorden aub?

Het gaat maar op één dag maar ik zou graag willen weten hoe dit zit en wat mijn rechten zijn.

Dank je!

duma

#3 , 16 jul 2012 10:59

Is dat geen carensdag?

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 jul 2012 13:31

zal idd carensdag zijn (= eerste dag ziekte die, indien je in de proefperiode zit als bediende niet betaald wordt).

toetsenbord
Topic Starter

#5 , 16 aug 2012 19:36

Ah oké, bedankt! Het is een interimcontract van in principe drie maanden. Er werd niets gezegd over een proefperiode. Maar het is wel zo dat ik er net geen één maand werkte (was de laatste dag van de maand, vlak voor een weekend, ben wel langer ziek geweest dus ook tijdens dat weekend, maarja...).

Ik heb een tweede vraag ivm hetzelfde contract: ik werkte met weekcontracten, dus telkens van maandag tem vrijdag. Dit dus twee maanden lang in totaal.
Nu is het zo heb ik gelezen, dat wij ook feestdagen betaald krijgen. Maar welke dan?
bv. 21 juli viel op een zaterdag dit jaar. Wordt dit betaald gezien er met weekdagen wordt gewerkt (uitzendarbeid)

Ik las ook dat men als je meer dan een maand gewerkt hebt, de feestdagen die binnen de maand erna vallen uitbetaald moeten worden (als je geen ander werk hebt). Heb ik hier dan recht op? Zou ik bv 15 augustus betaald krijgen?

JanW

#6 , 17 aug 2012 11:32

Feestdagen die vallen in het weekend en/of waarop je niet werkt worden niet uitbetaald want er is geen geleverde prestatie.

Ter compensatie mag je wel zelf een dag betaald verlof pakken OF is er een sectoraal overeengekomen dag (in mijn geval de zogenaamde "banksluitingsdagen").

Mvg

toetsenbord
Topic Starter

#7 , 03 sep 2012 18:50

Bedankt.
Die dag blijkt te zijn gevallen buiten mijn contract.

Dat contract is overigens afgelopen, ben bij ocmw terecht gegaan voor leefloon en studeer nu voor mijn tweede zit.
Daardoor weigert het ocmw de toekenning omdat ik niet beschikbaar zou zijn voor de arbeidsmarkt... Kent iemand hier iets van? Eventueel per pb indien mogelijk?

Artis

#8 , 03 sep 2012 19:05

Bedankt.
Die dag blijkt te zijn gevallen buiten mijn contract.

Dat contract is overigens afgelopen, ben bij ocmw terecht gegaan voor leefloon en studeer nu voor mijn tweede zit.
Daardoor weigert het ocmw de toekenning omdat ik niet beschikbaar zou zijn voor de arbeidsmarkt... Kent iemand hier iets van? Eventueel per pb indien mogelijk?
Stel gerust je vragen!

Terug naar “Andere”