recup afnemen

e1KE
Topic Starter

recup afnemen

#1 , 04 sep 2012 22:35

Hallo,

een vraag: Ik werk 38 uren per week. Mijn uurrooster is 1 vrije dag in de week en de zondag. Vaak moet ik 6 dagen werken, terwijl er in mijn contract staat dat ik recht heb op 2 vrije dagen per week (dit op zich geen probleem). Dan krijg ik recup. Nu mijn vraag, mijn contract vermeldt 38 uur. Maar ik kan slechts 37,5 uur werken per week omdat de winkel nu eenmaal maar 8,5 uur per dag geopend is (-1 u pauze). Op mijn loonfiche staat dat ik 7u en 36 min werk per dag(dit staat niet letterlijk in contract). Nu trekt mijn werkgever elke week een half uur af van mijn recup (hij telt die 6min per dag niet). Maar ik kan zogezegd niet meer aanwezig zijn. Daarbovenop wordt ik maar betaald tot 18u en ik ben hier elke dag minstens tot 18u15 a 18u30 bezig. (dus die 6min worden zeker gewerkt)
Mag dit zomaar? Want op het einde van de rit (uitgerekend op jaarbasis) ben ik 3,5 recup dagen kwijt. Terwijl ik die wel gewerkt heb aan 6 dagen per week.
En ik krijg ze altijd terug in een uurtje daar en dan eens 2uurtjes daar. Kan ik daar iets aan doen. Want ik werk dus extra dagen en krijg bijna nooit een hele dag terug?
En als laatste, feestdagen die op zondag vallen krijg ik ook in recup terug. Ook met een paar keer een uur hier en daar? Mag dat?

Alvast bedankt!
Elke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 sep 2012 22:47

Het is aan uw werkgever om ervoor te zorgen dat er voldoende werk is. Verlof (of recup) aftrekken omdat men u niet uw contractuele uren geeft, mag niet.
Wordt u maar betaald tot 18 uur, mag men niet van u verwachten dat u daarna nog blijft. U kan dus gerust om 18 uur vertrekken als men u niet langer wil betalen.
Feestdagen in op zondag moet u op een andere dag krijgen. Ofwel is daar een regeling voor (vaste vervangdagen), ofwel mag u die opnemen wanneer u wil (in samenspraak met de werkgever natuurlijk, zoals alle verlof).

Caridina

#3 , 04 sep 2012 23:22

Onder welk PC (Paritair comité) valt u ?

Reclame

e1KE
Topic Starter

#4 , 04 sep 2012 23:28

201

Dank voor de reactie.

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2012 11:55

Het is aan uw werkgever om ervoor te zorgen dat er voldoende werk is. Verlof (of recup) aftrekken omdat men u niet uw contractuele uren geeft, mag niet.
Wordt u maar betaald tot 18 uur, mag men niet van u verwachten dat u daarna nog blijft. U kan dus gerust om 18 uur vertrekken als men u niet langer wil betalen.
Feestdagen in op zondag moet u op een andere dag krijgen. Ofwel is daar een regeling voor (vaste vervangdagen), ofwel mag u die opnemen wanneer u wil (in samenspraak met de werkgever natuurlijk, zoals alle verlof).
vraagsteller kan best eerst meedelen of zij een vertrouwensfunctie heeft voor het eerste gedeelte van uw antwoord

feestdagwet 4/1/1974
Afdeling 4. _ Inhaalrust.

Art. 11. Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust.
De inhaalrust bedraagt een volle dag, indien de arbeid langer dan vier uren heeft geduurd en ten minste een halve dag indien hij niet langer dan vier uren heeft geduurd; in dit laatste geval moet de inhaalrust worden verleend vóór of na 13 uur en op die dag mag niet langer dan vijf uur arbeid worden verricht.
De Koning kan een andere regeling voor inhaalrust dan die bepaald in het tweede lid voorschrijven. Hij mag evenwel de daarin voorziene duur van de inhaalrust niet wijzigen, tenzij om deze vast te stellen op de werkelijke duur van de verrichte arbeid.
De inhaalrust dient op de arbeidsduur aangerekend te worden en mag niet met deze, toegekend op grond van hoofdstuk III van de arbeidswet van 16 maart 1971, samenvallen.
Deze rust wordt toegekend binnen de zes weken welke op de feestdag volgen.
In het geval waarin de inhaalrust niet tijdens bovenvermelde periode kan verleend worden, hetzij ingevolge de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, zo het de bij artikel 1, eerste lid, bedoelde werknemers betreft, hetzij ingevolge de tijdelijke gevolgen van een geval van overmacht, zo het de bij artikel 1, tweede lid, 1°, bedoelde werknemers betreft, wordt zij toegekend binnen de zes weken welke respectievelijk op de verdwijning van de schorsingsoorzaken of op het einde van de tijdelijke gevolgen van het geval van overmacht volgen.
Indien een opzeggingstermijn tijdens de voormelde periodes loopt, moet de inhaalrust worden toegekend vóór het verstrijken van die termijn.

Art. 14. § 1. De werknemer heeft recht op loon voor elke feestdag of vervangingsdag, tijdens welke hij niet werd tewerkgesteld, evenals voor elke inhaalrustdag.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”