educatief verlof

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

educatief verlof

#1 , 21 aug 2012 13:53

ik ga bij urania in avondschool (1 schooljaar)een cursus sterrenkunde volgen
geeft dit recht op educatief verlof ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 21 aug 2012 14:06

Je kan dit best navragen bij de opleidingsverstrekker.

Gebruiker21

#3 , 21 aug 2012 14:30

Als je weerman bent of bij het ESA werkt wel, als het echter niets met je beroep te maken heeft, vrees ik ervoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lightning

#4 , 21 aug 2012 14:36

Info op http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=536" onclick="window.open(this.href);return false;

de reden
Topic Starter

#5 , 05 sep 2012 18:21

gevraagd aan ministerie van arbeid , er is geen recht op educatief verlof
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21

#6 , 06 sep 2012 07:46

gevraagd aan ministerie van arbeid , er is geen recht op educatief verlof
Vrij logisch, zou ik zo denken: educatief verlof wordt betaald door de gemeenschap. Als de opleiding dan effectief dient om uw werk beter te kunnen doen, is het verantwoord dat de gemeenschap hier iets toe bijdraagt. Als de opleiding puur voor eigen amusement (interesse / hobby) is, vind ik dat je daar ook zelf mag voor opdraaien. Het levert voor de gemeenschap immers weinig toegevoegde waarde.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#7 , 06 sep 2012 10:43

Die interesse kan natuurlijk uitdraaien tot een job. Daarom dat ook opleidingen die niet in het verlengde liggen van de huidige job kunnen leiden tot educatief verlof. Alleen staat men daarom bvb kantklossen niet toe voor educatief verlof, gezien de tewerkstellingskansen daar nogal klein in zijn. Sterrenkunde zal dit blijkbaar ook niet opleveren.

Gebruiker21

#8 , 06 sep 2012 12:53

Die interesse kan natuurlijk uitdraaien tot een job. Daarom dat ook opleidingen die niet in het verlengde liggen van de huidige job kunnen leiden tot educatief verlof.
Is dit in ieder geval zo, of gaat dit dan voornamelijk over opleidingen die leiden tot een job in een knelpuntberoep (verpleegkunde, lasser, enz...)?

Ik ben bijvoorbeeld informaticus. Als ik nu na mijn uren een kookcursus ga volgen, ga ik hier toch ook geen educatief verlof voor krijgen, terwijl dit wel een aanzet kan zijn om kok te worden...

JPV

#9 , 06 sep 2012 14:36

dit is zo in een aantal domeinen waarin de overheid heeft beslist dat deze opleidingen een grote tewerkstellingskans oplevert en niet zomaar voor hobby gebruikt wordt. Wat tot rare situaties kan leiden: omdat ik digitale fotografie volgde, viel dit onder informatica (analoge fotografie viel daar niet onder). Informatica was erkend voor educatief verlof :).

(dit was wel de vorige wetgeving, weet niet of die 'truuk' nu ook nog van toepassing is)

Gebruiker21

#10 , 06 sep 2012 15:48

Interessant om te weten. Fotografie is ook iets wat ik mogelijk zou willen volgen, moest ik wat meer tijd hebben...

VDG2

#11 , 06 sep 2012 15:54

Digitale fotografie is uitdrukkelijk uitgesloten tegenwoordig.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=536" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”