Brief ontvangen wegens¨te veel ziek¨.

suskevirus
Topic Starter

Brief ontvangen wegens¨te veel ziek¨.

#1 , 06 sep 2012 06:35

Onlangs ontving ik van mijn werkgever volgende brief;

Geachte collega,
Onze firma hecht veel belang aan het welzijn en de gezondheid vaan haar medewerkers.
Met deze brief willen we je aandacht vestigen op de mogelijkheden die wij je kunnen aanreiken om je helpen en je bij te staan om je gezondheid en welbevinden op het werk te verbeteren.
Het is ons opgevallen dat je de voorbije twaalf maanden meerdere malen afwezig was wegens ziekte.
Deze afwezigheden hebben een invloed op je eigen welbevinden op het werk en onrechtstreeks ook op de goede organisatie van de dienst.
Uiteraard begrijpen we dat iedereen ziek kan worden en stellen we ziekte op zich niet in de vraag.
Indien nodig, kan je hierover praten met je leidinggevende, die samen met jou naar een oplossing zal zoeken. Hierbij kan hij/zij de hulp inroepen van HR en/of de diensten van psychologische Preventie.
Wij blijven verdere aandacht besteden aan je situatie.

Tot zover hun schrijven dat enkel ondertekend is door het management.
De periode van ziekte betreft hem 13 dagen gespreid over 4 perioden(recht op 22 dagen per jaar)
Drie korte door voorafgaand onderzoek en één langere voor de uiteindelijke behandeling.

De oplossing die zij bieden gebeurd doorgaans door en gesprek met 4 directieleden van het bedrijf.Waar het uiteindelijk op uitdraait is dat men probeert uit te vragen welke ziekte of problemen je hebt.
Dit alles gebeurd zonder de aanwezigheid van een arbeidsgeneesheer.
De enige doelstelling die ze voor ogen hebben tijdens dit gesprek is om u er van te weerhouden van nog eens ziek te zijn in de toekomst. Dit door met een lijvig dossier te zwaaien van welke last je hen hiermee bezorgd. Dit gebeurd ook als de controle arts heeft bevestigd dat je ziekte/behandeling gerechtvaardigd is. Verder word er met geen of heel weinig woorden verteld waar je terecht kan voor hulp indien nodig.
Mijn vraag is dan ook: Kan dit zo maar?
En indien hier bepaalde handelingen niet juist zijn, hoe er hier gepast op worden gereageerd.

Met vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 06 sep 2012 07:05

Onlangs ontving ik van mijn werkgever volgende brief;

Geachte collega,
Onze firma hecht veel belang aan het welzijn en de gezondheid vaan haar medewerkers.
Met deze brief willen we je aandacht vestigen op de mogelijkheden die wij je kunnen aanreiken om je helpen en je bij te staan om je gezondheid en welbevinden op het werk te verbeteren.
Het is ons opgevallen dat je de voorbije twaalf maanden meerdere malen afwezig was wegens ziekte.
Deze afwezigheden hebben een invloed op je eigen welbevinden op het werk en onrechtstreeks ook op de goede organisatie van de dienst.
Uiteraard begrijpen we dat iedereen ziek kan worden en stellen we ziekte op zich niet in de vraag.
Indien nodig, kan je hierover praten met je leidinggevende, die samen met jou naar een oplossing zal zoeken. Hierbij kan hij/zij de hulp inroepen van HR en/of de diensten van psychologische Preventie.
niks mis met deze brief
De periode van ziekte betreft hem 13 dagen gespreid over 4 perioden(recht op 22 dagen per jaar)
Drie korte door voorafgaand onderzoek en één langere voor de uiteindelijke behandeling.
"recht op 22 dagen per jaar" bestaat niet. Ziek is ziek, daar staat geen beperking in tijd op.

De oplossing die zij bieden gebeurd doorgaans door en gesprek met 4 directieleden van het bedrijf.Waar het uiteindelijk op uitdraait is dat men probeert uit te vragen welke ziekte of problemen je hebt.
Dit alles gebeurd zonder de aanwezigheid van een arbeidsgeneesheer.
De enige doelstelling die ze voor ogen hebben tijdens dit gesprek is om u er van te weerhouden van nog eens ziek te zijn in de toekomst. Dit door met een lijvig dossier te zwaaien van welke last je hen hiermee bezorgd. Dit gebeurd ook als de controle arts heeft bevestigd dat je ziekte/behandeling gerechtvaardigd is. Verder word er met geen of heel weinig woorden verteld waar je terecht kan voor hulp indien nodig.
Mijn vraag is dan ook: Kan dit zo maar?
dat is een ander verhaal en lijkt me niet koosjer. is vooral het onder druk zetten van mensen. Het is je echter niet verplicht om te antwoorden op vragen naar details over je ziekte. Ik zou het dan ook aanraden om te verwijzen naar je dokter voor details (je dokter zal die echter niet mogen geven, dus zitten ze daar blok).

Dat ze je willen "aanraden" om niet meer ziek te zijn is echter iets dat ze wél mogen, zolang ze het gepast doen.

En indien hier bepaalde handelingen niet juist zijn, hoe er hier gepast op worden gereageerd.

Met vriendelijke groet
Eventueel naar een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk bellen en deze stresssituatie melden.

eylis

#3 , 06 sep 2012 09:29

beste suske, de brief is vrij neutraal, maar in de context (cfr het gesprek dat er volgt met een aantel directieleden) kan je inderdeed vermoeden dat ze druk willen uitoefenen én te weten komenw at je ziektebeeld is.
Héél eenvoudig. De brief is een uitnodiging, een aanbod. Dat is vriendelijk, maar verplicht tot NIETS. Je moet er zelfs niet op antwoorden. Ik zou er gewoon niet op ingaan. Je medisch dossier is privé, je bent een aantal keer ziek geweet en that's it. Meer moet daar niet over gezegd worden. Als er nu iemand van de directie of de staf je zou vragen of je op de uitnodiging tot een gesprek met de Psy en je ledinggevende zou ingaan: zeg je (mondeling) dat je deze aangeboden hulp apprecieert, maar dat je ziekte goed behandeld is/was en er voor géén gevolgen zijn voor je werk. Vertel dit rustig en vriendelijk en dan stopt het daar wel voorlopig.
Maar ik snap ook niet (cfr JVP) hoe je maar 22 dagen ziek mag zijn op een jaar? Een bediende gaat na een maand ziekte (uitbetaald door de werkgever) op mutualiteitsuitkering. dus hoe kom je aan die regel?

Reclame

JPV

#4 , 06 sep 2012 10:33

er bestaan wel regelingen dat mensen die X dagen ziek zijn, op gesprek moeten. maar slechts X dagen/jaar ziek MOGEN zijn, bestaat niet (al bestaat zo'n systeem wel in de overheid, maar da's nog iets anders)

nijltjetweety

#5 , 06 sep 2012 11:02

Onder HR begrijp ik human resources. Die diensten van psychologische Preventie, is dat het CPS?
Ikzelf werk voor een overheidsbedrijf, en het recht op 22 dagen bestaat ook bij ons.
Zelf ben ik ziek geweest van 26/12 vorig jaar tot 16.01 dit jaar, en onlangs nog 2 weken voor operatie. Als ik optel kom ik denk ik op ruim 20 dagen uit. Ik heb nog niets gezien van op het werk.
Wat ze volgens mij willen weten is waarom je 4 ziekteperiodes hebt. Want dat is 4x problemen om de dienst geregeld te krijgen. Als dat bij meerdere mensen voorvalt kan de dienstverlening in het gedrang komen.
In dat opzicht vind ik het maar normaal dat ze om informatie vragen.
Ik begrijp dat de 3 eerdere periodes voor onderzoek waren en de laatste voor de uiteindelijke behandeling.
Als het daarmee opgelost is vertel je dat eerlijk. Zo weten ze in het bedrijf dat ze terug op je kunnen rekenen. Daarom juist dat ze je om informatie vragen. En dit kan perfect in overheidsbedrijven waar je vele documenten ondertekent bij aanwerving want daar staat dat allemaal in.

eylis

#6 , 06 sep 2012 12:12

nijltje, zelfs al is dat hun vraag: "....Wat ze volgens mij willen weten is waarom je 4 ziekteperiodes hebt. Want dat is 4x problemen om de dienst geregeld te krijgen...."
Op die vraag MOET je niet antwoorden; Poster is 4 X gewettigd afwezig geweest. In totaal 13 dagen. Dit is niet eens een lange periode.
Ziekte is NIET iets dat je vooraf plant. En of er nu behandeld of onderzoek gedaan wordt voor die ziekte tijdens die gewettigde afwezigheden, dat zou ik zeker niet aan mijn werkgever vertellen. Het is ook niet verplicht. Dat behoort tot het medisch geheim en privacy.
en punt is dat met het vrijgeven van die privé-informatie de zaak er niet mee opgelost wordt. Integendeel ik heb een donker vermoeden dat deze medische informatie dan in het HR-dossier beland; en dat Mag en kan eigenlijk niet. Het kan alleen wel als de werknemer die info vrijwillig mededeelt:dus zoals de werkgever het hier aanpakt: wil je over je ziekte komen praten met ons, dan kunnen we je helpen. De personeelsdossiers van de bedrijfsgeneesheer en de personeelsdossiers van HR binnen een bedrijf moeten bijvoorbeeld ook steeds strikt gescheiden blijven. (HR mag nooit inzage vragen in het medisch dossier dat bij de bedrijfsgeneesheer ligt)
Nee, ik heb er geen goed gevoel over. Gewoon even laten overwaaien en zien wat er dan gebeurt. De brief is en blijft een uitnodiging en géén verplichting.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 sep 2012 13:29

Die 22 dagen is een fabel zoals u het aantal dagen hier gebruikt.
Hoe zit het ...men bouwt een aantal ziektedagen op ALVORENS men op ziekteverlof wordt gezet .... op dat ogenblik wordt de wedde niet meer betaald door uw werkgever.
Dus als u 10 jaar nooit ziek bent hebt u 220 dagen verzameld en kan u dus 220 dagen ziek zijn alvorens op ziekte uitkering te vallen.
In privé valt men na een maand op 'ziekenkas'.
Ik heb als leidinggevende ook gesprekken met mijn medewerkers gehad indien ze door hun ziektepatroon problemen gaven in hun dienst.
Sommige medewerkers kwamen zelfs spontaan naar mij met de reden van hun afwezigheid... zo kon ik zonder dat de rest van het personeel het wist hun dienst (laten) aanpassen.
Maar regel is dat men idd naar HR ( sociale dienst/preventie gaat).
Maar als u dit als druk ervaart geen probleem u kan ook terecht bij de sociale dienst van uw vakbond.

suskevirus
Topic Starter

#8 , 06 sep 2012 18:39

Bedank voor het antwoord mensen,nu kan ik de juiste stappen ondernemen naar de leiding toe. Zelf was ik al van mening dat dit onder het medisch geheim valt en dat directieleden totaal geen zaken hebben met welke ziekte/gebreken je te kampen hebt. In mijn geval is het een zaak voor de arbeidsgeneesheer(erkende beroepsziekte). Doch pittig detail is dat die zelfde directie er alles probeert aan te doen om het advies van deze geneesheer te omzeilen. Dit door geen aangepaste dienst te geven, welke ruim aanwezig zijn, en of te dreigen met je ziek thuis te zetten.
En de vakbondsafgevaardigde(n) welke aanwezig zijn tijdens die gesprekken zitten erbij en ondergaan het gelaten.
met vriendelijke groet

fendtje

#9 , 06 sep 2012 21:05

men is blijkbaar begaan met je gezondheid.
er niet op ingaan op gesprek , C 4 uiteindelijk wat ge wilt.
dat na gesprek er misschien iets uit de bus komt dat werk situatie verbetert niet belangrijk.
een vakbonds afgevaardigde hoeft bij zo een gesprek enkel maar na te gaan dat alles correct verloopt.

het is tenslotte uw probleem , men wil er iets aan doen wees blij

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 sep 2012 21:15

IS een zaak van de arbeidsgeneesheer en eventueel de dienst HR
Directie heeft er idd NIETS mee te maken.
Zoals ik heb geschreven mijn medewerkers kwamen naar mij in vertrouwen en omdat ze wisten dat ik hen hielp.
Bespreek het met de arbeidsgeneesheer die zal wel zeggen wie hij eventueel kan/mag inlichten.
Meestal zijn er op HR ook personeelsleden die gebonden zijn door het beroepsgeheim ( psychologen, maatschappelijk werkers)

fendtje

#11 , 07 sep 2012 10:06

IS een zaak van de arbeidsgeneesheer en eventueel de dienst HR
Directie heeft er idd NIETS mee te maken.
Zoals ik heb geschreven mijn medewerkers kwamen naar mij in vertrouwen en omdat ze wisten dat ik hen hielp.
Bespreek het met de arbeidsgeneesheer die zal wel zeggen wie hij eventueel kan/mag inlichten.
Meestal zijn er op HR ook personeelsleden die gebonden zijn door het beroepsgeheim ( psychologen, maatschappelijk werkers)
en wat als arbeidsgeneesheer en directie lid onder een hoedje spelen ?
fabels , geloof het maar niet.
probleem is achteraf hoe het te bewijzen.

eylis

#12 , 07 sep 2012 10:18

fendtje LEES de brief eens goed: het is GEEN verplichting maar een uitnodiging.
Als je je opinie en "gedacht" wil weergeven over deze zaak, doe je dat best in het praatcafé. Maar de poster raad geven doe je gebaseerd op de feiten én de wettelijke context...

Vandebos

#13 , 07 sep 2012 10:20

Indien er twijfel is over de objectiviteit/taakuitvoering van de arbeidsgeneesheer loont het vaak de moeite om hier eens over te spreken met je eigen huisarts. Deze kan je op weg helpen de juiste stappen te zetten.

Terug naar “Andere”