wachtvergoeding

patrick torrekens
Topic Starter

wachtvergoeding

#1 , 05 sep 2012 22:22

Hallo,

Nieuw op dit forum, dus ben ik nog mijn draai aan het zoeken.

Een vraagje.
Ik lees veel op het internet over het al dan niet uitbetalen van een wachtvergoeding.
Echter zie ik het bos door de bomen niet meer.

Misschien is er hier iemand die mij enigszins wegwijs kan maken?

Is er een wettelijke bepaling over het vergoeden van permanentie?
Ik ben nu 1 week op 3 24/24, 7/7 van wacht. Wat inhoud dat ik als bediende in de eerste plaatst bereikbaar moet zijn om interventie te coördineren. Maar het is ook mogelijk dat ik zelf op deze interventie (dus werktijd) nodig ben en dus zo vlug mogelijk ter plaatse moet kunnen zijn.
Wij volgen deels de gemeentelijke statuten, deels statuten van de Vlaamse gemeenschap.

De wacht die ik momenteel doe is op vrijwillige basis.
De wacht die in de toekomst moet uitgevoerd worden is dit niet meer.
Er komen interventie's van andere aard bij. De taken tijdens deze wacht worden dan ook alsmaar uitgebreider.
Kan een werkgever een bediende verplichten deze permanentie te doen?
En kan er tijdens deze permanentie verplicht worden een risicovolle interventie (gezondheidsrisico) uit te voeren tegen mijn wil?
Is er in dit geval sprake van een risicopremie? Ook hier, wettelijk bepaald?

Bestaat er in België zo iets als een onafhankelijke vakbond waar dergelijke vragen (kosteloos) beantwoord kunnen worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 06 sep 2012 07:09

"Wij volgen deels de gemeentelijke statuten, deels statuten van de Vlaamse gemeenschap. "

Zonder details te weten over je exact statuut, is het onmogelijk om te antwoorden op je vraag. Ben je bovendien contractueel of statutair?

En elke vakbond is onafhankelijk tegenover de werkgever. Elke vakbond vraag lidgeld, anders is hun werking niet te betalen.

U kan met een specifieke klacht wel naar de inspectiediensten stappen, afhankelijk van uw statuut.

patrick torrekens
Topic Starter

#3 , 06 sep 2012 08:05

Bedankt JPV voor je reactie.

"Zonder details te weten over je exact statuut, is het onmogelijk om te antwoorden op je vraag. Ben je bovendien contractueel of statutair? "
Is niet zo makkelijk te bepalen bij ons, omdat men de statuten aan het veranderen is.
Maar laten we ervan uitgaan dat voor dit probleem wij de gemeentelijke statuten volgen (volgens mij de minst gunstige).
Zijn er hier wettelijke bepalingen voorzien?
Kan je werkgever je verplichten permanentie te doen, zelfs in de openbare sector?
Ik ben tewerkgesteld met een contract van onbepaalde duur.

"En elke vakbond is onafhankelijk tegenover de werkgever."
Sorry, was niet echt duidelijk.
Wat ik bedoelde was onafhankelijk van politieke partij.
Ben er al achter dat het VSOA dergelijke vakbond is.
Ben hier allemaal niet zo in thuis.
Onze vakbondsafgevaardigde hebben echter weinig tot geen inspraak in de werking van het bedrijf. Ze zijn vrijwillig, en niet verkozen. Heeft weinig zin hen hierover aan te spreken.

Reclame

JPV

#4 , 06 sep 2012 10:35

je zal toch iets meer in detail moeten zijn, hoor. het hangt héél sterk af van welke functie je uitoefent. Iemand die bij de brandweer werkt, heeft volledig andere regeling dan iemand die op de gemeente werkt. Ik begrijp dat je alles zo anoniem mogelijk wil doen, maar als je je naam vrijgeeft in je gebruikersnaam, is anonimiteit er toch al niet meer.

patrick torrekens
Topic Starter

#5 , 08 sep 2012 10:44

Ik hou het inderdaad graag wat verborgen voor mijn werkgever, maar over mijn gebruikersnaam heb ik duidelijk niet genoeg nagedacht.

Ik ben werkzaam in een intercommunale voor watervoorziening. Wij krijgen onze opdrachten van en werken dus voor gemeenten. Ik doe daar de algemene planning van aansluitingen tot interventies. Een soort van dispatching dus. Ik werk mijn gewone kantooruren van 9u tot 17u, ben geen ambtenaar, werk als bediende en ben niet benoemd. Ben 1 of 2 weken per maand permanent van wacht. Krijg hiervoor een vaste vergoeding voor de permanentietijd van zo'n 50 euro per week wat neerkomt op ongeveer 0.40cent net per uur. 24u/dag x 7 dagen - 40u arbeidstijd. Er wordt geen rekening gehouden met uren die vallen in het weekend of s'nachts. Arbeidstijd tijdens permanentie wordt niet extra betaald, krijgen gepresteerde uren in recup welke kunnen worden opgenomen in dagen verlof.
Deze permanentie houd in dat ik interventies moet coördineren van thuis uit. Maar de mogelijkheid bestaat dat ik zelf ook ter plaatse nodig ben. Tijdens mijn week wacht die loopt van maandag tot maandag, ben ik buiten de kantooruren permanent van wacht. Dit houd in dat ik ook in het weekend niets kan plannen met het gezin omdat er steeds de mogelijkheid is dat ik opgeroepen kan worden.
Ik had hier helemaal geen bezwaar bij, dit komt de werking van het bedrijf ten goede, en kan zorgen voor meer werkgelegenheid voor onze arbeiders. Maar nu is onze directie een dienst aan het uitwerken waar ik (samen met collega's) verplicht zal worden aan deel te nemen. Dit houd in dat ik minstens 4 keer per week kan worden gevraagd om tussenkomst te doen ter plaatse. Er is dan ook nog eens een veiligheidsrisico aan verbonden, omdat het gaat om gebieden in hoogspanning. Volgende maand moeten wij hiervoor een opleiding volgen.
Er is geen extra vergoeding voorzien. We zouden het dus moeten stellen met de vergoeding die ons gegeven wordt voor onze "vrijwillige" permanentie. Hun uitleg is dat we niet dubbel kunnen vergoed worden voor dezelfde uren.
Ik ben het hier samen met mijn collega's helemaal niet mee eens. Maar voor ik met bezwaren naar de directie stap, zou ik willen weten of ik mijn bezwaar wettelijk kan verdedigen. Als er in de wet niets is opgenomen over dergelijke werkwijze, sta ik nergens. Enige oplossing is dan ander werk zoeken denk ik.

JPV

#6 , 08 sep 2012 15:35

je hebt zonder twijfel recht op loon/recup voor de uren waarin je presteert. Wachten zelf is niet presteren, de prestatie (interventie, coördinatie), zelfs al is die thuis, wel.

Over bedrag/correctheid van eventuele wachtvergoedingen zelf kan ik niks zeggen.

patrick torrekens
Topic Starter

#7 , 09 sep 2012 20:04

Is dit alles wat je mij hierover kan vertellen?
Na mijn open voorstelling had ik toch iets meer gestaafde informatie verwacht.
Had toch wel wat meer verwacht van dit forum.

JPV

#8 , 09 sep 2012 21:13

wachtvergoedingen/... hangt véél te sterk af van arbeidsovereenkomsten, CAO's, arbeidsreglementen, ... Zonder daarover inzage te hebben, is het onmogelijk een correct antwoord te geven. Gezien je zelf niet weet of je statutair/contractueel bent, is het antwoord dan nog eens onzeker.

[quote=patrick torrekens][quote=JPV]Zonder details te weten over je exact statuut, is het onmogelijk om te antwoorden op je vraag. Ben je bovendien contractueel of statutair? "
Is niet zo makkelijk te bepalen bij ons, omdat men de statuten aan het veranderen is.
Maar laten we ervan uitgaan dat voor dit probleem wij de gemeentelijke statuten volgen (volgens mij de minst gunstige). "[/quote]
Hier laat je uitschijnen dat je statutair bent, terwijl je een post later duidelijk zegt dat je gewoon bediende bent (niet-benoemd). Daarom geef ik liever géén antwoord dan een antwoord waarin je volledig mis geadviseerd zal worden.

Voor een 100% exact antwoord op elke vraag, zal je beter IRL ("In Real Life") iemand zoeken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 sep 2012 21:51

Als u lid bent van een vakbond .... kan u aansluiten bij die centrale die de intercommunales onder zich heeft.
Op die manier krijgt u de correcte info.
Waar ik heb gewerkt zijn de regels op pakweg 15 jaar drie maal gewijzigd en met het bijkomen van andere opdrachten andere uitbetalingssystemen en nieuwe %.
Met zoals JPV zegt nog een verschil tussen contractuelen en statutairen.
als voorbeeld ( was de eerste die op een zoeksite stond) 8_)
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=s ... r9pvA2Xodg" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”