Pauze tijdens de werkuren

Rimson
Topic Starter

Pauze tijdens de werkuren

#1 , 03 jul 2012 13:11

voor een kantoorjob waar je 8 uur achter een scherm zit, is het niet verplicht (ik weet in NL wel) dat je om het uur of 2 uur een pauze moet nemen ?
zoja is dit dan betaald ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 03 jul 2012 13:57

je hebt na 6 uur werken recht op een onbetaalde pauze (meestal middagpauze). Je moet je ogen van het scherm weg kunnen richten.

Verder geen speciale bepalingen:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... LQQV6FBxJw" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2012 16:10

voor een kantoorjob waar je 8 uur achter een scherm zit, is het niet verplicht (ik weet in NL wel) dat je om het uur of 2 uur een pauze moet nemen ?
zoja is dit dan betaald ?
VERPLICHT een pauze nemen? Da's het eerst dat ik er van hoor. Als ik druk bezig ben, werk ik soms 4 uur aan een stuk door zonder pauze. Nog niemand heeft me komen zeggen dat ik na een uur of twee uur MOET pauzeren....
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

eylis

#4 , 06 jul 2012 16:19

@tom, ik denk dat de verplichting niet slaat op de werknemer, die MAG gebruik maken van dat recht.
De verplichting geldt de werkgever het toe te staan.
@JPV voor zover ik weet, gaat het niet over een pauze in de strikt "luierende zin" van de betekenis. Het moet niet persé je middagpauze zijn, je moet gewoon iets anders kunnen doen (dus inderdeed je ogen van het scherm weg)
Maakt deel uit van de wetgeving mbt arbeidsveilgheid enz...

Rimson
Topic Starter

#5 , 12 sep 2012 13:27

dus als ik correct ben kan de baas niet verhinderen dat als je 2 uur naar je scherm hebt gekeken dat je je eventjes rechtzet, de benen strekt, een luchtje schept ?

JPV

#6 , 12 sep 2012 19:37

luchtje scheppen is al iets anders dan ogen van het scherm afwenden. Hij kan ngo altijd eisen dat je zijn orders uitvoert, alleen kan hij niet eisen dat je meer dan 2 uur aan 1 stuk naar een scherm kijkt. Laat hij je dus de koffie halen of iets uit de printer halen voor de collega's is het al opgelost voor hem.

JPV

#7 , 13 sep 2012 09:15

Stuk van discussie (die off-topic ging) verplaatst naar http://www.juridischforum.be/forum/view ... 76#p217276" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”