Goeiemorgen iedereen,
Ik ben werkzaam als Store Manager voor een keten in electro- en huishoudtoestellen.
Dit is niet op zelfstandige basis; ik ben ingeschreven als bediende en ik werk rechtstreeks voor de hoofdzetel.
Onze winkels zijn niet zo heel groot, zodat er in onze winkelpunten telkens maar 1 of 2 personen werkzaam zijn.
Een collega Store Manager van een ander filiaal, met een gelijkaardig bediendecontract maakte 2 weken geleden iets zeer onaangenaam mee.
Ook hij werkt alleen in dat filiaal en er kwamen drie mannen binnen met interesse voor een inbouwoven.
Dit toestel staat aan de andere kant van de winkel, waardoor hij wel verplicht was mee naar ginder te gaan om uitleg te geven.
Er gingen 2 mannen mee met hem en de derde bleef in de winkel rondkijken naar de andere zaken die we verkopen.
Na 10 minuten blijken de heren niet meer geïnteresseerd te zijn in de inbouwoven en ze zijn weg.
Enige tijd later blijkt de omzet gestolen te zijn, zo'n €1600.
Dit kan alleen door 1 van deze mannen gepleegd zijn. Vanop de plek waar ze mijn collega mee naartoe hadden gelokt was de kassa onmogelijk te zien en
bewakingsbeelden zijn er niet wegens geen camera's in deze winkel.
Uiteraard heeft mijn collega de politie gebeld en klacht neergelegd tegen onbekenden.
Nu krijgt hij deze week van de hoofdzetel te horen dat hij verantwoordelijk is en de volledige kosten uit eigen zak dient te betalen.
Wij zorgen zélf in die winkels voor ons eigen startgeld, en dit is hij ook kwijt bovenop die dagomzet...
Hij krijgt 4 maanden om dit terug te betalen.
Kan dit zomaar?
En is het normaal dat wij zélf moeten zorgen voor iets om het geld in te bewaren? Hij werkt net als ik met een eigen kluisje onder de toonbank.
Dient onze werkgever geen vast, beveiligd kassasysteem te voorzien? En werkende veiligheidscamera's?
En mogen ze zomaar de volledige gestolen dagomzet (inclusief winst) doorrekenen?
Ik ben eens benieuwd naar de reacties...
Met vriendelijke groeten,
Bart