Bijverdienen met blog

RJP
Topic Starter

Bijverdienen met blog

#1 , 05 okt 2012 09:30

Hallo

Ik werk voltijds en in mijn vrije tijd beheer ik een blog. De laatste maanden heb ik al een aantal voorstellen gekregen tot het plaatsen van een betalend artikel (advertorial). Het gaat over kleine bedragen van bv € 25 of € 60. Mijn vraag is hoe ik dit administratief moet aanpakken. Moet ik deze bijverdiensten aangeven op mijn belastingsfiche en/of BTW betalen ? Ik kan niet inschatten over welk bedrag het op jaarbasis gaat gezien het niet op regelmatige basis gebeurd. Kan ik af en toe een advertorial plaatsen zonder zelfstandige in bijberoep te worden ? Ik heb nl geen zin in alle administratie en kosten dat dat met zich meebrengt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2012 10:09

Als dit echt occasioneel is en onder een bepaald bedrag blijft, hoef je niet zelfstandige in bijberoep te worden. Je zal deze extra inkomsten wel in je personenbelasting moeten aangeven. Waar de grens juist ligt waar je verplicht een zelfstandig statuut moet aanvragen weet ik niet exact, maar zal men je hier wel kunnen vertellen. Maar als het echt maar occasioneel over een klein bedrag gaat, is er geen probleem (zolang je dit aangeeft in je personenbelasting).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”